داده‌های «خیام» در اختیار کسب‌و‌کارهای فضاپایه قرار می‌گیرد

داده‌های «خیام» در اختیار کسب‌و‌کارهای فضاپایه قرار می‌گیرد

رئیس سازمان فضایی ایران با تشریح آخرین وضعیت ماهواره خیام گفت: کالیبراسیون تصاویر خیام با سرعت در حال انجام است. حسن سالاریه در این زمینه توضیح داد: در گام اول تمام زیرسیستم‌های ماهواره خیام تست و تأیید شدند و اکنون زیرسیستم تصویربرداری که مهم‌ترین بخش است نیز مدتی است فعال شده و ما هم اکنون در فرآیند کالیبراسیون این زیرسیستم قرار گرفته‌ایم.

به گزارش جام‌جم و به نقل از مهر، رئیس سازمان فضایی افزود: باید کیفیت عملکرد دوربین به لحاظ هندسی چک شود تا به هم خوردگی‌های تصویر اصلاح گردد. همچنین باید به لحاظ رنگ و طیف نیز بررسی‌های لازم صورت گیرد. وی عنوان کرد: هم اکنون این مرحله در حال انجام است و ما تاکنون مشکلی نداشتیم و با سرعت در حال پیشروی هستیم.
سالاریه گفت: تمام انتظاراتی که از ماهواره خیام داشتیم گام به گام برآورده شده و حتی با توجه به این‌که آماده‌سازی ماهواره برای ارائه تصویر تا یک ماه طول می‌کشد، سریع‌تر از پیش‌بینی‌مان تصاویر ماهواره خیام را دریافت کردیم.سالاریه افزود: هم‌اکنون در حال توسعه پلتفرمی متناسب با داده‌های ماهواره خیام هستیم تا با بارگذاری داده‌ها و ایجاد بسترهای آنلاین دریافت و پردازش تصاویر در این پلتفرم برای محققان، استادان و کسب و کارهای بخش خصوصی، دسترسی‌هایی بر اساس نیاز ایجاد و در اختیار آنها قرار بگیرد.
وی یادآور شد: همچنین همکاران من در حال تدوین برنامه‌ای منسجم و راهبردی همه‌جانبه برای استفاده بهینه و حداکثری و ایجاد ارزش افزوده بر این داده‌ها هستند که پس از نهایی‌شدن اطلاع‌رسانی خواهدشد.
رئیس سازمان فضایی با اشاره به انتشار تصاویر ماهواره خیام به صورت عمومی گفت: به محض تکمیل فرآیند کالیبراسیون و دریافت تصاویر به صورت کاملا دقیق و کالیبره‌شده که با تلاش متخصصان سازمان فضایی این فرآیند در حال انجام است، تصاویر در مرکز داده سازمان فضایی ذخیره و از طریق پرتال مربوط به نهادهای دولتی و غیردولتی متقاضی تصاویر طی فرآیند مشخصی ارائه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: پیش از این نیز نمونه‌هایی از تصاویر دریافتی با حذف برخی لایه‌های اطلاعاتی با هدف حفظ اصول کامل امنیتی به صورت عمومی در سایت سازمان فضایی ایران قرار گرفته‌است. البته هر تصویر دریافتی از ماهواره حاوی اطلاعات ارزشمندی با توجه به کاربردهای گسترده ماهواره در حوزه‌های محیط‌زیست، کشاورزی، معدن، منابع آبی و... است که در اختیار گذاشتن آن به‌صورت عمومی و بدون رعایت اصول امنیتی، به هیچ وجه قابل قبول نیست.