رحمان، برند جدیدجهانی کشتی‌ایران

عموزاد، پایان خوش ما در رقابت‌های جهانی بود

رحمان، برند جدیدجهانی کشتی‌ایران

تند و سریع، بی‌رحم و قدرتمند. رحمان عموزاد همین‌طور پیش رفت. نه به کسی امان داد نه نقطه ضعفی نمایان کرد. همان بود که از چهار سال پیش می‌شناختیم، همان کسی که در رقابت‌های قهرمانی نوجوانان جهان به قول معروف همه را به «در و دیوار» کوبید و رقیبانش را همگی 10بر صفر برد تا قهرمان شود. برای این‌که نخستین قهرمانی بزرگسالان جهان را به دست بیاورد، چهار سال انتظار کشید. داستان «رحمان بی‌رحم» اینجا هم ادامه پیدا کرد، در سالن آره‌نا استارک بلگراد صربستان. اتحادیه جهانی کشتی از همان رقابت‌های نوجوانان جهان به رحمان لقب «بی‌رحم» داده‌بود. این رحمان بی‌رحم هم در بلگراد کاری کرد کارستان. به هیچ‌کس رحم نکرد. تا فینال هم با همان ویژگی‌های مخصوص به خودش پیش رفت و آخر سر هم رویای چهار‌ساله را محقق کرد و البته تبدیل شد به قهرمان جدید و بی‌نظیر ما.

زیرگیری؛ اسم رمز!
فینال از این هیجان‌انگیزتر کمتر سراغ داشتیم. رحمان عموزاد به شکل شگفت‌انگیزی سریع بود. هجومی حمله می‌برد و کاملا ریسک می‌کرد. طی همان حملات سریع کشتی‌گیر آمریکایی ناگهان زیرگیری کرد و نتیجه را به سود خود رقم زد اما رحمان سمج‌تر از این حرف‌ها بود. آن‌قدر سماجت به خرج داد و آن‌قدر زیرگیری کرد تا امان دیاکو میهالیس، حریف آمریکایی را گرفت. رحمان پدیده بزرگی است. واقعیت این است که نباید او را با کسی مقایسه کنیم، نه یزدانی و نه هیچ کشتی‌گیر دیگری. او سبک و سیاق خودش را دارد و از راه و روش مختص به خودش برخوردار است. رحمان حالا یک برند جهانی است، پسری که آینده‌ای به‌شدت درخشان و هیجان‌انگیزتر از این حرف‌ها پیش روی خودش می‌بیند. اما از دو طلایی که در رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان به دست آوردیم، یک نکته هم بر جای ماند؛ زیرگیری ما را به همه چیز می‌رساند. هم برای رحمان عموزاد و هم برای کامران قاسم‌پور این زیرگیری‌ها در نهایت به مدال طلا رسید.
بازتاب‌ قهرمانی رحمان
پسر 20ساله مازندرانی به سرعت تبدیل به برند شده‌ است. رحمان بی‌رحمی که سریع کشتی می‌گیرد، حالا صدر اخبار است. اتحادیه جهانی کشتی بعد از این قهرمانی نوشت که رحمان عموزاد از همین حالا در صدر شانس‌های طلایی المپیک پاریس قرار دارد. وب‌سایت «وردورستلینگ شیپ» نیز از این نوشت که عموزاد اکنون چهره شاخص بزرگ دنیای کشتی است. «اسلم ورستلینگ» نیز نوشت: کشتی عموزاد حیرت‌انگیز بود. بازتاب گسترده قهرمانی عموزاد در فینال وزن 65 کیلوگرم رقابت‌های کشتی آزاد جهانی فراتر از این حرف‌هاست. فیلم کشتی زیبای عموزاد و دیاکو میهالیس که با برتری 13 بر 8 نماینده ایران به پایان رسید، بسیار پربازدید شده‌ است. عموزاد نیز در گفت‌وگویی عنوان کرد: خدا را شکر می‌کنم توانستم مدال طلا را کسب کنم. در فینال حریف سختی داشتم، امیدوارم این مدال لبخند را بر چهره همه مردم ایران آورده‌باشد. پدیده از این جان‌دارتر سراغ نداشتیم. رحمان عموزاد پایان خوش ما در رقابت جهانی کشتی بود.

کل مدال‌های تیم آزاد
 طلا:
رحمان عموزاد و کامران قاسم‌پور در 65 و 92 کیلوگرم
 نقره: رضا اطری، محمد نخودی و حسن یزدانی در ۶۱ ، ۷۹ و ۸۶ کیلوگرم
 برنز: یونس امامی و امیرحسین زارع در ۷۴ و ۱۲۵ کیلوگرم 
 نایب قهرمانی ایران با ۲ طلا ، ۳ نقره و ۲ برنز
 رده‌بندی تیمی: ۱- آمریکا ۱۹۸امتیاز ۲- ایران ۱۵۰امتیاز ۳- ژاپن ۷۰امتیاز

 پایان تلخ محمدیان
محمدحسین محمدیان در وزن 97 کیلوگرم به دیدار رده‌بندی و مقابل یک کشتی‌گیر آذربایجانی رسیده‌بود. او 6 بر 4 پیش افتاده‌ بود اما ماگومدوف، این حریف آذربایجانی در ادامه توانست محمدیان را ضربه فنی کند و مدال برنز را به خود اختصاص دهد. دست کشتی‌گیر ایرانی هم از مدال کوتاه ماند و پنجم شد.

هیلدا حسینی‌خواه - گروه ورزش