دربی مادرید زیرسایه نژادپرستی

دربی مادرید زیرسایه نژادپرستی

مدت‌هاست که یک جمله کوتاه به شعار بسیاری از ورزشگاه‌های فوتبال در اروپا تبدیل شده‌است. جمله «نژادپرستی را متوقف کنید» آن‌قدر فراگیر شده که حتی می‌شود آن را روی بازوبند کاپیتانی تیم‌ها هم به وضوح مشاهده کرد. حقیقت این است که به نظر می‌رسد این جمله فقط در حد یک شعار باقی مانده و هر از گاهی، اتفاقات تلخی رقم می‌خورد که هیچ سنخیتی با آن ندارد. این بار نوبت به شهر مادرید و دربی آن رسید تا شبی سیاه برای فوتبال قاره سبز رقم بخورد.

از چند روز قبل از برگزاری دربی مادرید بین رئال و اتلتیکو، این بازی تحت‌الشعاع حواشی‌ای قرار گرفت که قربانی اصلی‌اش وینیسیونس جونیور، مهاجم برزیلی رئال بود. جرقه این جنجال را کوکه، کاپیتان اتلتیکو مادرید زده و چند روز قبل از بازی مدعی شد که اگر وینیسیوس در این بازی گل بزند و رقص همیشگی‌اش را پس از گلزنی انجام دهد، برایش بد می‌شود. از سوی دیگر یکی از هواداران این تیم نیز که رئیس اتحادیه مدیر برنامه‌های بازیکنان اسپانیاست، گفته‌بود این بازیکن باید دست از میمون بازی در زمین بردارد. همین اظهارات کافی بود تا موجی از محکومیت‌ها نسبت به این رفتار و همچنین حمایت از وینیسیوس به وجود آید.
در این میان، حمایت دیگر ستاره‌های برزیلی دنیای فوتبال بیش از همه بود. در همین رابطه، نیمار عکسی از وینیسیوس با پیراهن رئال مادرید در حال انجام شادی بعد از گلش را منتشر کرد و به او وعده داد به زودی با پیراهن تیم ملی برزیل در کنار او شادی خواهد کرد. نیمار دو روز پیش هم خطاب به وینی نوشت:«دریبل کن، برقص و خودت باش. از این‌که خودت هستی لذت ببر. به بالاترین جایگاه برسی دوست من. وقتی گل بعدی‌ات را بزنی با هم می‌رقصیم.» نیمار پیش از دربی مادرید هم در حمایت از وینیسیوس توییت کرد و نوشت:« من تنها کسی هستم که دوست دارد وینیسیوس فردا به اتلتیکو گل بزند؟»
اما هواداران اتلتیکو پیش از شروع و در حین این بازی رفتاری را در پیش گرفتند که نشان داد قدرت نژادپرستی فعلا بیشتر از آن حمایت‌ها و محکومیت‌هاست. آنها پیش از ورود به ورزشگاه برای تماشای دربی مادرید و در حالی که بیرون از واندا مترو پولیتانو تجمع کرده‌بودند، شعارهایی علیه این ستاره برزیلی سر دادند. آنها حتی عروسک میمونی را به همراه آورده‌بودند که پیراهن رئال مادرید به تن داشت و شعارهایی چون «وینیسیوس، تو میمون هستی، تو میمون هستی!» از بیرون این ورزشگاه به گوش می‌رسید. 
این ماجرا در طول بازی هم در جریان بود و بعد از آن‌که رودریگو، اولین گل رئال را به ثمر رساند، وینیسیوس در کنار او همان شادی گل را در میان اعتراضات گسترده و شعارهای نژادپرستانه انجام داد. وینی با تاثیرگذاری مستقیم در پیروزی یکشنبه شب رئال، به بهترین شکل ممکن جواب   هتاکی را داد.به نظر می‌رسد با توجه به حساسیت لیگ اسپانیا و یوفا به این مسائل نژادپرستانه، جریمه و محرومیت سنگینی در انتظار باشگاه اتلتیکو مادرید باشد.