عدد خبر

عدد خبر

1.7 میلیون تن
گندم در سال جاری وارد شد

شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد: برای تامین گندم موردنیاز کشور، امسال بیش از یک میلیون و ۷۰۰‌هزار تن گندم از طریق این بندر وارد کشور شده که نسبت به سال گذشته از رشدی بالغ بر ۱۱۳‌درصد برخوردار بوده است. ۱۰۰‌هزار تن بار گندم یک کشتی غول‌پیکر که می‌توان آن را «تایتانیک» کشتی‌های باری جهان نامید، به صورت کامل در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور، تخلیه و محموله‌های آن به صورت حمل‌ونقل یکسره از این بندر به مقاصد تعیین شده ارسال شد. این کشتی اقیانوس‌پیما با محموله‌ای به وزن ۱۰۰هزار تن گندم در نیمه شهریورماه وارد آب‌های سرزمینی ایران شده و در بندر امام(ره) استان خوزستان پهلوگیری کرده بود. براساس این گزارش، محموله‌های تخلیه شده این کشتی در قالب حمل‌ونقل یکسره و براساس برنامه حمل‌ونقل شرکت بازرگانی دولتی ایران به اقصی نقاط کشور ارسال شد. این در حالی که ایران نرخ خرید تضمینی گندم را در سال جدید زراعی بسیار بالا تعیین شده و طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی با کشت قراردادی قصد دارد خودکفایی گندم اتفاق بیفتد. در طول سال‌های گذشته ایران در بحث تولید گندم خودکفا بود اما به‌دلیل این‌که مسئولان وقت بر این باور بودند که گندم محصولی آب‌بر است و واردات آن بهتر از تولید خواهد بود.

143 درصد
نرخ خرید گندم رشد کرد

علی قلی ایمانی، نایب‌رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: کشاورزان از نرخ خرید تضمینی ۱۳‌هزارتومانی گندم در دولت سیزدهم نهایت رضایت را دارند زیرا نسبت به دو سال گذشته ۱۴۳‌درصد رشد را نشان می‌دهد. امسال به‌رغم خشکسالی‌هایی که در سراسر کشور داشتیم با تدابیر وزارت جهاد کشاورزی دولت در تامین نهاده‌ها و کاهش نرخ کودهای شیمیایی و کشت قراردادی که در سطح ۲۵۰‌هزارهکتار اتفاق افتاد ما توانستیم نسبت به سال گذشته ۵۷‌درصد رشد خرید تضمینی گندم را داشته باشیم که این بارقه امیدی برای کشاورزان و مسئولان بوده است. اکنون ۲۰‌سال است که در سطح شش‌میلیون هکتار اراضی زیرکشت گندم داریم که دو میلیون هکتار آن اراضی آبی و چهار میلیون هکتار اراضی دیم است. اگر به تولید از نظر اصلاح قیمت‌ها، تامین نهاده‌ها، توسعه مکانیزاسیون، اصلاح بذور و آموزش بهره‌برداران توجه شود ما می‌توانیم در همین سطح اراضی افزایش تولید داشته باشیم و به خودکفایی در این کالای اساسی برسیم. با توجه به این‌که قیمت خرید تضمینی جدید منصفانه، عادلانه و کارشناسی است و به‌موقع نیز اعلام شد یعنی برداشت گندم ما در مناطق سرد تمام شده و اکنون باید شروع به بسترسازی برای کشت جدید کنند.

1.1 میلیون تن 
صادرات خرمای ایرانی

ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران: متاسفانه طی سال‌های اخیر تولید خرما در کشور از 1.3میلیون تن به کمتر از 1.1میلیون تن در سال رسیده است. در حال حاضر ایران به بیش از ۸۵ کشور دنیا با وجود تحریم‌های ظالمانه خرما صادر می‌کند که بخشی از این کشورها اروپایی هستند. ایران، عربستان، یمن و عراق از نظر تولید خرما به ترتیب مقام دوم، سوم، چهارم و پنجم را به خود اختصاص داده‌اند. ایران از نظر تعداد ارقام خرما مقام نخست را در سطح دنیا به خود اختصاص داده و این به سبب تنوع آب و هوایی در این مرز و بوم است. عمده‌ترین بازارهای هدف ایران برای صادرات خرما می‌توان به پاکستان، هندوستان، افغانستان، ترکیه و امارات اشاره کرد. بیشترین خرما در داخل خود کشورهای تولیدکننده خرما مصرف می‌شود. برای مثال ایران سال گذشته 320هزار تن خرما صادر کرد و بقیه محصول در داخل به مصرف رسید. مصرف خرما فوائد زیادی برای بدن انسان دارد. به عبارتی 100 گرم خرما 20‌درصد نیاز روزانه انسان به پتاسیم را برطرف می‌کند. خرما دو گرم پروتئین و چند نوع آنتی‌اکسیدان دارد و در ضمن منبع خوبی برای تامین منگنز، مس، ویتامین B6، آهن و منیزیم است.