خطاهایی که از چشم ریزبین انبوه مخاطبان مخفی نماند

خطاهایی که از چشم ریزبین انبوه مخاطبان مخفی نماند

«ویژه‌برنامه کشتی قهرمانی جهان» برنامه‌ای بود که به صورت زنده از شبکه ورزش، جریان مسابقات کشتی قهرمانی جهان را از محل برگزاری این مسابقات در صربستان پخش کرد. یدا... اعتصامی در استودیوی این برنامه در تهران و هادی عامل به عنوان گزارشگر اعزامی در محل برگزاری این مسابقات در بلگراد به مدت ۱۰روز از ۱۸ تا ۲۷ شهریور اجرای این برنامه را برعهده داشتند.

آنچه در این میان و به رغم تمام این زحمات جلب نظر کرد، چند ویدئوی وایرال شده از یدا... اعتصامی بود که توجه مخاطبان را به خود جلب کرد. اعتصامی در مورد اتفاقاتی که در چند روز اخیر در این برنامه رخ داد، به جام‌جم چنین می‌گوید: «من به این نقطه برمی‌گردم که از روز اول تصمیم‌گیری برای پخش زنده مسابقات کشتی قهرمانی جهان ۲۰۲۲ صربستان، برنامه‌مان از یک روز قبل آغاز شد و در خدمت مهمانانی عزیز بودیم که با آنها در خصوص برگزاری مسابقات به گفت‌وگو نشستیم. اما از روزی که این مسابقات آغاز شد، به واسطه نتایج به دست آمده در کشتی فرنگی، فشاری سنگین را تحمل کردیم. کشتی‌گیران ما بسیار سریع و در مراحل مقدماتی باختند و آنهایی که در مملکت‌مان با ورزش کشتی نامهربانند شروع به جوسازی کردند. کشتی فرنگی به پایان رسید و پس از آن بود که ما میزبان محسن کاوه، مدیر تیم‌های ملی شدیم.»
او با توضیح در مورد آنچه در این بخش از برنامه گذشت، ادامه می‌دهد: «من پیش از آن که جناب محسن کاوه وارد استودیو شوند، از ایشان پرسیدم آیا جدول را داده‌اند؟ و ایشان گفتند نه، جدول هنوز نیامده‌است. گفت وگوی ما در مورد وضعیت بچه‌های تیم ملی آغاز شد و همچنان از جدول بی‌اطلاع بودیم.
اعتصامی افزود: «متاسفانه خیلی از شبکه‌های معاند خارجی و برخی دوستان خوبمان در داخل مملکت که با کشتی دشمن هستند، آمدند و این صحبت‌ها را که پیش از قرعه‌کشی هم بیان شده‌بود، بریده و حتی به پاسخ محسن کاوه توجه نکرده و حاشیه‌سازی کردند که اعتصامی به بهانه‌ حضورنداشتن نماینده کشورمان در حال جوسازی است.»
او پس از اشاره به یک مورد از ویدئوهای وایرال شده ادامه می‌دهد: «من تلاش کردم به نحو مطلوب در خدمت هموطنان عزیزم باشم. علاقه‌مندان کشتی می‌دانند من سال‌ها به عنوان مربی تیم‌ملی، به عنوان مدرس فدراسیون کشتی در سطح ملی و بین‌المللی تدریس کرده‌ام و اطلاعات فنی‌ام به گونه‌ای است که گمان نمی‌کنم علاقه‌مندان به کشتی به نحوه گزارش و صحبت‌های فنی‌ام ایرادی گرفته‌باشند. اما متاسفانه برخی در فضای مجازی شروع به جوسازی کردند. من از هر کس که مدعی است می‌تواند چنین کاری را انجام دهد و فقط برای ۱۰ دقیقه هم بحث فنی کرده، هم گزارش کند، هم با مهمان کار کارشناسی انجام دهد، هم با گزارشگران عزیز مراوده کند و در این میان گافی ندهد، دعوت می‌کنم اقدام به انجام این کار کند و ما هم از ورود جوانان توانمند به این حوزه 
استقبال می‌کنیم.»
در پایان اعتصامی درباره بازخوردهای این برنامه در طول مدت برگزاری مسابقات جهانی کشتی گفت: «بر اساس آمار منتشر شده سازمان صداوسیما در سال گذشته، این ویژه‌برنامه در آن مقطع جزو پنج برنامه پرمخاطب سیما قرار گرفت و انبوهی از مخاطبان و علاقه‌مندان کشتی را پای تلویزیون نشاند؛ و امسال نیز با این حجم از پخش زنده مسابقات و نحوه پوشش شبکه ورزش، به نظر می‌رسد مخاطبان بیشتری از سال گذشته نیز این ویژه‌برنامه را دنبال می‌کردند. بر این اساس اولا با این حجم از پخش زنده طبیعی است گاهی اشتباهی از هر یک از مجریان، مهمانان یا گزارشگران برنامه هم سر بزند و ثانیا با این تعداد مخاطب نکته‌سنج و ریزبینی علاقه‌مندان به ورزش، باعث بیشتر دیده شدن و وایرال شدن این قبیل گاف‌ها می‌شود که خود این مسأله هم نشان‌دهنده دیده شدن این برنامه است.»