برنامه مشترک ضدایرانی اسرائیل و عربستان در آذربایجان

برنامه مشترک ضدایرانی اسرائیل و عربستان در آذربایجان

در روز‌های گذشته دو هیات از سرزمین‌های اشغالی به رهبری بنی گانتس و عربستان سعودی به آذربایجان سفر کرده و با الهام علی‌اف دیدار کردند.

به گزارش جام جم آنلاین، دین اشموئل الماس، کارشناس صهیونیستی در حوزه مسائل قفقاز، در رابطه با سفر همزمان وزیر دفاع رژیم صهیونیستی و هیات سعودی به جمهوری آذربایجان نوشت: الهام علی‌اف، پس از دیدار با بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل در باکو، میزبان فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی بود. آیا تصادفا گانتس و فیصل در یک زمان با رئیس‌جمهور آذربایجان دیدار کردند؟ بالاخره هرکدام از این کشور‌ها از یک خطر مشترک رنج می‌برند: به نام ایران.
همچنین دورون کادوش، خبرنگار نظامی اسرائیل در این رابطه گفت: دو عکس منتشر شده توسط دفتر الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان به فاصله ۱۵ ساعت؛ گانتس وزیر دفاع و فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان سعودی همزمان به باکو سفر ‌کردند. هیات بزرگ سعودی به مناسبت ۳۰ سال روابط دو کشور به آذربایجان سفر کرد. مباحث روی میز: ائتلاف مشترک علیه ایران.

حرکت سریع امارات در مسیر هسته‌ای شدن
دو سال قبل بود که امارات متحده عربی اعلام کرد به‌عنوان اولین کشور عربی در منطقه غرب آسیا به برنامه هسته‌ای مجهز می‌شود و از آن زمان تا کنون به‌سرعت در حال پیشبرد این برنامه است. 
بر همین اساس دیروز مدیر عامل موسسه انرژی هسته‌ای امارات از بهره‌برداری سومین واحد نیروگاه هسته‌ای براکه و متصل شدن آن به شبکه برق این کشور در هفته‌های آینده خبر داد.پیشتر موسسه انرژی هسته‌ای امارات در چهارم فروردین امسال از آغاز عملیات تجاری واحد دوم نیروگاه براکه خبر داده و افزوده بود با بهره‌برداری از آن ۱۴۰۰ مگاوات برق به شبکه ملی برق امارات افزوده می‌شود. 
خبرگزاری امارات (وام) گفته بود با آغاز عملیات بهره‌برداری تجاری از این واحد نیروگاهی (دوم) در مجموع تولید واحدهای اول و دوم نیروگاه هسته‌ای براکه به 2800 مگاوات خواهد رسید.  
واحد اول نیروگاه براکه در تابستان 99 و واحد دوم آن شهریور سال قبل به شبکه سراسری برق امارات متصل شد. پس از تکمیل نیروگاه براکه که توسط شرکت برق کره جنوبی (KEPCO) در حال ساخت است، چهار رآکتور با ظرفیت کل 5۶۰۰ مگاوات خواهد داشت که معادل حدود ۲۵درصد پیک مصرف برق در امارات است. 
الحمادی پیش از این تایید کرده بود انتظار می‌رود این شرکت تا سال ۲۰۲۵ میلادی ۸۵ درصد برق پاک ابوظبی را تولید کند. سازمان انرژی اتمی امارات متحده عربی روز سه‌شنبه سوم فروردین ۱۴۰۰ از تکمیل سوختگیری نیروگاه اتمی براکه این کشور و آمادگی به منظور آزمایش نیروگاه برای آغاز به کار نهایی آن خبر داده بود. 
عملیات ساخت نیروگاه هسته‌ای براکه از سال ۲۰۱۲ در کنسرسیومی به مدیریت شرکت کپکوی کره‌جنوبی آغاز شده بود. امارات برای ساخت این چهار رآکتور هسته‌ای و خدمات پس از راه‌اندازی آنها مجموعا ۴۰میلیارد دلار هزینه خواهد کرد.  برخی کشورهای منطقه و حتی شماری از انجمن‌های تخصصی نسبت به وضعیت ایمنی و امنیت این نیروگاه سوال‌های جدی دارند و حتی کشوری همچون قطر این نگرانی‌ها را به آژانس انرژی اتمی منعکس کرده است. 
کارشناسان با بیان این‌که امارات باید در خصوص وضعیت امنیت و ایمنی این نیروگاه به کشورهای منطقه پاسخگو باشد، گفت: کشورهایی که می‌خواهند از انرژی پیشرفته هسته‌ای بهره‌برداری کنند باید بتوانند استانداردهای پیشرفته ایمنی و امنیت آن را نیز رعایت کنند. کشورهای غربی با توجه به این‌که امارات همواره مجری سیاست‌های آنها در منطقه هستند نه‌تنها از برنامه هسته‌ای امارات انتقادی ندارند بلکه همواره از آن حمایت کرده‌اند.