نقلی‌های پرطرفدار در پایتخت

نقلی‌های پرطرفدار در پایتخت

با افزایش قیمت مسکن در بازار و کاهش قدرت خرید مردم،  تقاضا برای خرید آپارتمان‌های 40تا 50متری افزایش چشمگیری داشته و این الگوی خرید در مناطق جنوبی تهران نسبت به سایر مناطق پررنگ‌تر است. افزایش چندبرابری قیمت مسکن، بازار خرید آپارتمان‌های 40 تا 50 متری را داغ کرده و بنا به آمارهای ارائه شده در شهریور امسال 10درصد از کل معاملات بخش مسکن مربوط به خرید این واحدها بوده است، جالب این‌که سهم معاملات واحدهای کمتر از ۴۰متر بیش از گروه‌های متراژ بالای ۱۳۰متر بود.

طی سال‌های اخیر با مصوبات شهرداری‌ها و الزام برای تهیه پارکینگ و محدودیت برای فروش تراکم، بسیاری از سازندگان مسکن به ساخت واحدهای با متراژ بزرگ تمایل پیدا کردند و عرضه برای واحدهای بزرگ متراژ تقویت شده که این تغییر رویه در ساخت باعث کمبود فایل‌های کوچک متراژ متناسب با توان خرید خانوارها شده است. به گفته مشاوران املاک، در بازار رکود مسکن شانس فروش واحدهای کوچک به‌مراتب بیش از آپارتمان‌های بزرگ متراژ است.
شهریور سال‌جاری خانه‌های ۵۰ تا ۶۰ متر با سهم 14.8درصدی از کل معاملات مسکن شهر تهران رتبه اول از نظر مساحت را به خود اختصاص دادند. جایگاه دوم به واحدهای ۶۰ تا ۷۰ متر با سهم 13.9درصد تعلق داشت و رتبه سوم از آن آپارتمان‌های ۷۰ تا ۸۰ متر شد که 12.2درصد از کل معاملات را به خود اختصاص دادند.
آمار و ارقام بانک مرکزی گویای آن است که شهریور سال جاری 54.4درصد از قراردادهای خرید و فروش مسکن در تهران به واحدهای کمتر از ۸۰متر مربع تعلق داشته است. در حالی‌که سهم واحدهای بالای ۱۵۰متر 6.4درصد و آپارتمان‌های با متراژ بیش از ۲۰۰ متر فقط 2.1درصد از کل معاملات بود.
گرچه آپارتمان‌های ۵۰ تا ۶۰ متر و همچنین ۶۰ تا ۷۰ متر طی سال‌های اخیر معمولا رتبه‌های اول را درخصوص معاملات مسکن شهر تهران در‌بر گرفته‌اند اما نمی‌توان از تقاضا برای آپارتمان‌های کمتر از ۵۰ متر غافل شد کرد. ‌
بررسی‌ها نشان می‌دهد اوایل دهه ۹۰ گروه متراژی ۸۰ تا ۹۰ متر سهم بیشتری از معاملات را نسبت به گروه متراژی ۴۰ تا ۵۰ متر داشتند اما به‌تدریج تقاضا برای واحدهای کمتر از ۵۰ متر افزایش یافته تا جایی که رتبه این گروه در معاملات از آپارتمان‌های ۸۰ تا ۹۰ متر بیشتر شده است.
شهریور امسال 3.2درصد از معاملات به آپارتمان‌های ۳۰تا ۴۰متر تعلق گرفت در حالی‌که سهم خانه‌های بالای ۲۰۰متر از معاملات فقط 2.1درصد بود. توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی بر‌اساس سطح زیربنا، گویای آن است که هرچه مساحت واحدها افزایش پیدا می‌کند، سهم آنها از معاملات کاهش می‌یابد.
نگاهی به خانه‌های عرضه شده برای فروش در شهر تهران نشان می‌دهد عمده بزرگ متراژها در نیمه شمالی پایتخت و عمده کوچک متراژها در جنوب تهران قرار دارند. مناطق ۱۰، ۱۴ و ۱۵ از محدوده‌هایی هستند که آپارتمان‌های کوچک متراژ زیادی در آنجا یافت می‌شود و معمولا جزو ۱۰ منطقه پرتقاضا در بازار مسکن شهر تهران محسوب می‌شود. از سوی دیگر طی هفت سال گذشته سهم واحدهای بالای ۱۶ سال از ۱۲ درصد به 29.6 درصد کل معاملات مسکن شهر تهران افزایش پیدا کرده است. هم‌اکنون 66.8درصد از کل قراردادهای خرید و فروش مسکن در پایتخت را واحدهای بالای پنج سال و 33.2درصد را واحدهای بالای ۱۰سال به خود اختصاص می‌دهند.