افسانه‌سازی هندی‌ها

افسانه‌سازی هندی‌ها

افسانه کلاسیک مذهبی هندی «مهابهاراتا» که در این کشور بسیار محبوب است، دستمایه یک مجموعه تاریخی پرخرج می‌شود. کارن جوهر، مدیر شرکت فیلمسازی قدیمی و معتبر دارما پروداکشنز تهیه‌کننده این مجموعه گران‌قیمت است. خط اصلی این افسانه کهن مذهبی درباره نبرد و درگیری دو پسرعمو به نام‌های پانداواس و کاداواس است و به نوعی مبارزه بین دو نیروی خیر و شر را به تصویر می‌کشد. اهل فن عقیده دارند طی چند سال گذشته هند یکی از مکان‌های اصلی تولید مجموعه‌هایی با کیفیت بالاست و داستان‌هایی بومی را به زبانی جهانی تعریف می‌کند تا برای مخاطبان خارجی هم جذابیت داشته باشد. هند دارای ادبیاتی غنی است که تبدیل آنها به فیلم‌سینمایی و مجموعه‌های تلویزیونی به اعتلای هنر این دو رشته کمک فراوانی می‌کند.

کارن جوهر هم که طی دو دهه گذشته چند فیلم‌سینمایی موفق تهیه و پخش کرده، درباره مجموعه‌سازی چنین می‌گوید: «بسیار هیجان زده‌ام که برای کار تلویزیونی‌ام سراغ یکی از بهترین متن‌های ادبی و افسانه‌ای تاریخ هند می‌روم. امیدوارم تولید این درام پرتنش تاریخی به فعالیت‌های مجموعه‌سازی در داخل کشور کمک کرده و باعث شود تا بقیه چهره‌های سرشناس دنیای سینما هم برای ادامه فعالیت و کار راهی این سمت شوند. در کشوری مثل هند، افسانه‌های قدیمی جایگاه ویژه‌ای در بین عموم مردم دارند و این درحالی‌است که در سطح بین‌المللی هم اشتیاق برای شنیدن این افسانه‌ها بسیار زیاد است. یک مجموعه تاریخی افسانه‌ای مثل مهابهاراتا می‌تواند پلی بین ادبیات و هنر زده و پاسخگوی خواست‌های هر دو گروه تماشاگران داخلی و خارجی باشد.»
جوهر برای دو نقش اصلی مجموعه خود قصد دارد از وجود دو بازیگر مطرح سینمای هند بهره بگیرد تا به این وسیله بر شمار و تعداد بینندگان مجموعه‌اش بیفزاید. برخلاف گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در این رابطه، هنوز نامی از سوی این کارگردان/ تهیه‌کننده اعلام نشده است. 
درعین‌حال هنوز معلوم نیست وظیفه کارگردانی مهابهاراتا را که در یک فصل هشت‌قسمتی تولید می‌شود، خود جوهر انجام خواهد داد یا فیلمساز دیگری پشت دوربین آن قرار می‌گیرد. این مجموعه در حالی برای پخش تلویزیونی یا استریم در فصل پاییز 2024 آماده می‌شود که رسانه‌های هندی خبر از تولید نسخه سینمایی مهابهاراتا هم می‌دهند. ظاهرا برای بازی در این نسخه دو چهره مشهور بالیوود، ریتیک روشن و رانویر سینگ انتخاب شده‌اند.

کیکاوس زیاری - گروه رسانه