«ماهی‌بادکنکی» و دوستانش مشکلات شهر را حل می‌کنند

«ماهی‌بادکنکی» و دوستانش مشکلات شهر را حل می‌کنند

تهیه‌کننده و کارگردان انیمیشن «ماهی بادکنکی» درباره این مجموعه که یکی از تولیدات مرکز پویانمایی صبا است، توضیح داد.

سلمی افکاری درباره مجموعه انیمیشن «ماهی بادکنکی» که در لونامکس پیکچرز تولید و در مرکز پویانمایی صبا تهیه شده و اکنون از شبکه نهال پخش می‌شود، عنوان کرد: خلاقیت در حل مسائل مبتلابه جامعه در حیطه فرد، خانواده و اجتماع، زندگی سالم و افزایش اطلاعات نسبت به مسئولیت اجتماعی، فضای مجازی و حفظ محیط‌زیست، اهدافی است که مجموعه انیمیشن ماهی بادکنکی آن را دنبال می‌کند.
او تاثیرات رفتاری انیمیشن «ماهی بادکنکی» بر مخاطب را این گونه تبیین کرد: ایجاد رفتارهای مثبت مانند دوستی، مهربانی، اتحاد و پرورش رفتارهای صحیح اجتماعی و نکوهش رفتار نادرست در اجتماع، دفاع از امنیت سرزمین، تاکید بر نقش پدر و مادر و اهمیت اعتماد به فرزندان و همچنین استفاده سالم از فضای مجازی اهداف رفتاری است که در ساخت این انیمیشن بر آن تاکید شده است تا کودکان بتوانند علاوه بر پر کردن اوقات فراغت از این اهداف بهره ببرند.
افکاری درباره داستان این مجموعه به صبا گفت: این پویانمایی داستان شهر کوچکی زیر آب است که قهرمانان آن چند دوست صمیمی هستند که به سرگروهی ماهی عاقل‌تری به نام «ماهی بادکنکی» سعی در رفع مشکلات شهر و اهالی دارند که معمولا توسط شخصیت‌های منفی داستان به وجود می‌آید. در این راه از مشورت و راهنمایی خانواده‌ها و استاد پیر شهر یاری می‌گیرند. اره‌ماهی، جیزماهی، سبیل‌ماهی، ماهی بادکنکی و نی‌نی‌بال از دوستان ماهی بادکنکی هستند.
او درباره راهکاری که در صورت عملی کردن آن کودکان ایرانی به انیمیشن‌های داخلی بیشتر علاقه‌مند می‌شوند، عنوان کرد: در صنعت انیمیشن‌سازی دنیا یکی از مسائل جذاب که برای بچه‌ها استفاده می‌شود، بهره‌گیری از داستان‌های جادویی و خیال‌انگیز همراه با شعر و آواز و همچنین استفاده از کاراکترهای ابرقهرمان با قدرت‌های فراواقعی دیگر است اما ما با این‌که به شدت در تکنیک و تصویرسازی، هنرمندانی قوی داریم که به دلیل کیفیت بالای کارشان از کشورهای دیگر برای ساخت انیمیشن دعوت‌نامه می‌فرستند، اجازه ساخت و داستان‌سرایی در هیچ کدام از این موارد را نداریم. اگر از خط قرمزهای فراوان در تولید کاسته شود، مطمئنا کودکان ما هم لذت بیشتری از انیمیشن داخلی می‌برند، چون هم بزرگسال و هم کودک از انیمیشن توقع فضای متفاوتی از فضای واقعی دارند.
افکاری در پایان گفت: تا‌کنون ۲۰۱ قسمت از این برنامه ساخته شده که ۷ قسمت از دوبله فصل چهارم باقی مانده و همزمان در حال تولید فصل پنجم هستیم. این انیمیشن با تکنیک سه بعدی و در نرم‌افزار مایا تولید می‌شود و در آن سعی بر آن بوده است که رنگ و نور و کاراکترها برای کودکان جذاب و دوست‌داشتنی باشد. کاراکترها نیز به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به نمونه واقعی آن در دریا نزدیک باشند.