یک روایت معتبر

 یک روایت معتبر

انقلاب ایران برای بسیاری از پژوهشگران حوزه‌های علوم سیاسی، علوم اجتماعی و تاریخ یک موضوع جذاب پژوهشی است. به همین دلیل کتاب‌های فراوانی در مورد انقلابی که در آستانه 45سالگی قرار دارد، توسط مراکز علمی و دانشگاهی و ناشران معتبر خارجی و داخلی منتشر شده است. ابعاد گسترده و عوامل متعدد این انقلاب بسیاری از نظریه‌پردازان را درگیر خود کرد؛ به‌نحوی که در معتبرترین دانشگاه‌های جهان به پژوهش و فرضیه‌ آزمایی و نظریه‌پردازی در مورد انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران پرداختند.

بسیاری از خبرگزاری‌ها و تلویزیون‌ها از ایران، خبر تهیه و پخش کردند.
«رادیو مسکو گفت: مردم ایران دیروز با شور و شوق در رفراندوم شرکت کردند. رادیو لندن خبر داد: مشخص است که مردم ایران با رأی بالایی جمهوری اسلامی را انتخاب می‌کنند. خبرگزاری فرانسه از بسیاری صندوق‌ها گزارش تهیه و مخابره کرد. تلویزیون ژاپن، خبرگزاری دولتی آلمان و روزنامه‌‌‌های ترکیه هم دیروز از تهران خبر تهیه کردند.»
آنچه با یکدیگر خواندیم، بخشی از مجموعه کتاب‌های «یک روایت معتبر» است که توسط جمعی از نویسندگان نوشته و از سوی انتشارات به‌نشر منتشر شده است. 
 این مجموعه روایتی از روزها و سال‌های منتهی به انقلاب اسلامی است؛ روزهایی که خوب یا بد، تلخ یا شیرین بر مردمان ایران‌زمین گذشته و امروز بخشی از تاریخ این سرزمین را تشکیل می‌دهد؛ تاریخی که اگر شناخته شود، می‌تواند مانند نوری روشنایی‌بخش راه امروز و فردای ما قرار بگیرد. مجموعه یک روایت معتبر، جریان‌های قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران را به‌صورت دقیق و با استفاده از اسناد معتبر آرشیو مراکز تاریخ‌پژوهشی به مخاطبان عرضه کرده است. همچنین این مجموعه از تصاویری دیده ‌نشده یا کمتر دیده ‌شده بهره برده است که به درک فضای آن روزهای انقلاب بیشتر کمک می‌کند. از این مجموعه که بناست 40جلد باشد بیش از 20جلد منتشر شده است. 
هر یک از جلدهای آن، حدود 80صفحه در قطع رقعی است که به مخاطب اجازه می‌دهد با اندکی وقت کتاب را مطالعه کند و یک تصویر کلی از آن واقعه انقلاب اسلامی به‌دست بیاورد. ویژگی مهم این مجموعه در این است که هرکدام از کتاب‌ها توسط یک نویسنده و محقق براساس مستندات موجود در کتاب‌ها، اسناد، مصاحبه‌ها، فیلم‌ها و عکس‌‌ها گردآوری شده است.