الگوی نمایشی برای وحدت اقوام

الگوی نمایشی برای وحدت اقوام

امسال رسانه‌ملی به‌واسطه برنامه‌های رنگارنگی که تولید کرد تلاش داشته تا نگاه ملی داشته باشد و صرفا تولیداتش به تهران خلاصه نشده است. این اتفاق هم در برنامه‌های نمایشی رخ‌داد و هم در برنامه‌های غیرنمایشی. درواقع برنامه‌سازان امسال با عزم ملی سعی کردند این رویداد به بهترین شکل در برنامه‌های تلویزیون رخ بدهد و مخاطبان شاهد این اتفاق باشند.

درواقع شبکه‌های سیما سعی کردند الگوی نمایشی برای وحدت اقوام و معرفی جاذبه‌های مناطق ایران باشند و طیف رنگارنگی از قومیت‌ها و آداب و رسوم مختلف را نشان دهند. به‌همین‌دلیل تولیدات نمایشی و غیرنمایشی صرفا در تهران متمرکز نشده بود و بینندگان در ایام نوروز در مجموعه‌های نوروزی، مستندهایی از طبیعت و ... شاهد این رخداد بودند. بینندگان با تماشای آثار سفری به دور ایران داشتند، سفری که برای‌شان هزینه‌ای نداشت اما دستاوردهای زیادی داشت، زیرا هم با فرهنگ اقصی‌نقاط ایران آشنا و هم این‌که با تماشای آثار سرگرم می‌شدند. 
این رخداد در دو سریال «نون‌خ» و «آتش و باد» هم قابل مشاهده است که همچنان پخش این آثار ادامه دارد. سریال تلویزیونی نون‌خ که پخش چهارمین فصل خود را می‌گذراند و در مناطق کردنشین جلوی دوربین رفته، الگوی موفقی برای به‌تصویرکشیدن تفاوت‌هاست. 
از سوی دیگر تصویرسازی در تلویزیون از این تفاوت‌ها می‌تواند گام موثری در جهت وحدت اقوام نیز باشد و یک پارامتر موفقیت این سریال را می‌توان همین تمرکززدایی از هنر قلمداد کرد. هنری که با نمایش جاذبه‌های مناطق مختلف کشور می‌تواند به توسعه گردشگری نیز کمک شایانی کند. بدون تردید نون‌خ می‌تواند یک الگو برای تولید فیلم‌ها و سریال‌ها در آینده باشد تا با رفتن دوربین فیلمسازان به مناطق مختلف کشور، جلوه‌های مختلفی از ایران پیش چشم مخاطب بیاید؛ نکته‌ای که می‌تواند با همذات‌پنداری مخاطبان استان‌ها و دیگر شهرها به نقطه قوتی برای جذب مخاطب نیز تبدیل شود. تولید و پخش سریال نون‌خ، هوشمندی مهدی فرجی، تهیه‌کننده و سعید آقاخانی، کارگردان کردتبار را نشان می‌دهد که دراین‌باره باید گفت کاملا موفق بودند و با وجود این‌که برخی مواقع که سریال‌ها به سری‌سازی می‌رسند از کیفیت‌شان کاسته می‌شود اما این اتفاق در سریال تلویزیونی نون‌خ نیفتاده و همچنان در فصل چهارم هم موفق است. یکی دیگر از ویژگی‌های سعید آقاخانی در سریال نون‌خ این است که به دنبال ستاره یا اسم بازیگر نبود. 
حال آن‌که متاسفانه این روزها شاهد این نوع انتخاب‌ها در سریال‌های نمایش‌خانگی هستیم. همچنین نگاه کارشناسان، منتقدان و مردم این است که سریال نون‌خ در طول این چهار فصل نشان داده که بدون بهره‌گیری از بازیگران آنچنانی و البته به مدد داشتن قصه خوب و با محوریت خانواده و نشان‌دادن مشکلات زندگی روستایی آن‌هم به دور از تلخ‌اندیشی، موفق عمل کرده و توانسته در صدر سریال‌های نوروزی باشد. این مجموعه در دل مخاطبان جا کرده و آنها از تماشای سریال لذت می‌برند.

​​​​​​​مهدیه رضایی | گروه رسانه