افشای فساد سیاسی از زبان هندی‌ها

افشای فساد سیاسی از زبان هندی‌ها

«سفیدبرفی» درام اجتماعی تازه سینمای مستقل هند هیچ شباهتی به داستان فانتزی و رویاگونه معروف سفیدبرفی که توسط کمپانی والت دیزنی ساخته شد، ندارد.

این درام پرتنش اجتماعی با داستان تلخ واقع گرایانه خود به تحلیل مسائل سیاسی در این کشور پرجمعیت آسیایی پرداخته و فساد سیاسی موجود در بین سیاستمداران کشور را نقد و بررسی می‌کند. پراوین مورچاله، فیلمساز مستقل و متعهد هند که شهرت زیادی بین منتقدان و دوستداران جدی فیلم و سینما در این کشور دارد، پشت دوربین سفیدبرفی قرار دارد. او اثر تازه‌اش را قیامی علیه سیستم سیاسی و فسادهای موجود در آن توصیف می‌کند که به شکل و زبانی هنرمندانه تعریف می‌شود. خط اصلی داستان فیلم در حوالی شهر کارگیل رخ می‌دهد که شهری با اکثریت ساکنان مسلمان است و شهرت بالایی در منطقه هیمالایا دارد. نام این شهر به‌خاطر جنگ خونین و معروف نیروهای هندی و پاکستانی در سال 1999 از شهرت بالایی برخوردار است. شخصیت محوری داستان مردی به نام امیر است که فیلک موتاه او از سوی مسئولان توقیف شده است. به‌زودی اکانت او در شبکه‌های اجتماعی هم مسدود می‌شود. فاطمه، مادر مسن امیر که قصد حمایت از فرزند هنرمند خود را دارد، طی سفری به دور و بر هیمالایا این فیلم را برای اهالی به نمایش می‌گذارد. نوع برخوردهایی که با فاطمه صورت می‌گیرد، او را از نظر روحی و جسمی خسته و درهم شکسته می‌کند. با این حال، فاطمه و امیر دست از تلاش برنمی‌دارند و تا آزادی روح خود به مبارزه با عناصر فاسد دولتی ادامه می‌دهند.
مورچاله که ساخته تحسین‌شده قبلی‌اش «پشت نقاب» هم به افشای فساد سیاسی موجود در کشور پرداخته بود، سفیربرفی را ادامه دهنده راه همین فیلم ارزیابی کرده و می‌گوید: «نگاه من در فیلم‌هایم به جامعه هند و مسائل مربوط به آن است اما مشابه فیلمنامه‌های مرا در کشورهای دیگر هم می‌بینید. ما هنرمندان اجازه صحبت درباره مشکلات و مصائب مردم عادی را نداریم و در زمینه‌هایی مثل فرهنگ یا دردهای جامعه، دعوت به سکوت می‌شویم. در جایی مثل شبکه‌های اجتماعی هم نمی‌توانیم نظرات‌مان را منعکس کنیم، زیرا در این جاها هم با سد سانسور روبه‌رو هستیم. از همین منظر، فیلم حکم شورشی هنرمندانه علیه بایکوت‌های سیاسی سیاستمداران فاسد را دارد.»
این فیلمساز به این نکته اشاره می‌کند که در دنیای امروز همه چیز سیاسی است و تمام واکنش‌هایی که آدم‌ها نسبت به مسائل مختلف از خود نشان می‌دهند، بالاخره به نوعی با سیاست گره خورده و ارتباط پیدا می‌کند. او می‌گوید: «به همین علت همه کسانی که فیلمی را آماده نمایش می‌کنند، ناگزیر یا خواسته نخواسته در حال دفاع از یک گروه و جناح هستند. فیلم‌های من تلاش دارد در جبهه مردم بایستد و علیه آن سیاستمدارانی موضع بگیرد که با شعار دفاع از مردم محروم به قدرت می‌رسند و بعد از آن فقط به فکر منافع اقتصادی و سیاسی خود هستند.» سفیدبرفی با هزینه اندک 230 هزار دلاری تولید می‌شود و سازندگانش قصد اکران عمومی وسیع آن را در سراسر هند دارند.