دومینوی سقوط صهیونیست‌ها

گفت‌وگوی «جام‌جم» با داوود شهاب، عضو ارشد جهاد اسلامی فلسطین

دومینوی سقوط صهیونیست‌ها

این روزها گروه‌های مقاومت خود را برای انتقامی سخت از رژیم اشغالگر قدس بابت شهادت شیخ خضر عدنان و چند شهید فلسطینی دیگر که هدف ترور ناجوانمردانه صهیونیست‌ها قرار گرفتند آماده می‌کنند.

از سوی دیگر، در حالی که معترضان علیه سیاست‌های نتانیاهو و خصوصا طرح اصلاحات قضایی وی، بار دیگر به خیابان‌های تل‌آویو و حیفا بازگشته‌اند، این روزها شاهد بروز اختلافات عمده‌ای علیه شرکای کابینه ائتلافی نخست وزیر ناتوان رژیم اشغالگر قدس هستیم! یکی از موضوعاتی که طی روزهای اخیر ازسوی برخی منابع صهیونیستی و رسانه‌های این رژیم مورد توجه قرار گرفته، مربوط به خشم بن‌گویر از ناتوانی نتانیاهو در کنترل معادلات نبرد با مقاومت فلسطین است. در این خصوص گفت‌وگویی با داوود شهاب، عضو ارشد جهاد اسلامی فلسطین صورت داده‌ایم:

ناتوانی رژیم اشغالگر قدس در پاسخ‌دهی به توان موشکی مقاومت و ترس آنها از انتقام خون شهید خضر عدنان، منجر به بروز شکاف‌های پررنگی میان اعضای کابینه ائتلافی تل‌آویو و در راس آنها بن‌گویر رهبر حزب قدرت یهودی و نتانیاهو رهبر حزب لیکود شده است. این اختلافات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
این اختلافات برگرفته از قدرت مقاومت است. گروه‌های مقاومت در انتقام از خون شهدای فلسطینی از جمله شهید خضر عدنان مصمم هستند. در چنین شرایطی التهابی که در اراضی اشغالی بر سر این موضوع ( انتقام مقاومت) رخ داده کاملا ملموس است. قبلا منازعاتی که در داخل اراضی اشغالی بر سر قدرت مقاومت صورت می‌گرفت، از سوی رسانه‌ها و جریانات قدرت در تل‌آویو کتمان می‌شد اما اکنون شاهد انتقال و تسری آن به معادلات آشکار هستیم. قبلا گروه‌های مقاومت، هر وعده‌ای که در خصوص انتقام از جنایات صهیونیست‌ها داده‌اند، محقق شده است. سال گذشته هشدار دادیم که تعرض نیروهای صهیونیستی به مسجدالاقصی نتیجه سختی برای آنها به دنبال خواهد داشت و این موضوع محقق شد. در حال حاضر نیز همین موضوع صادق است. باید بگویم که پاسخ به جنایات صهیونیست‌ها تبدیل به یک ایدئولوژی، اصل ثابت و اعتقادی در میان فلسطینیان شده است. از این رو صهیونیست‌ها قدرت فرار از انتقام مقاومت را نخواهند داشت.این عقیده روز به روز بیشتر در میان فلسطینیان تثبیت می‌شود و جایی برای گریز تل‌آویو از پرداخت هزینه جنایاتش باقی نمی‌گذارد. 
 
بسیاری از تحلیلگران می‌گویند میان معضلات داخلی رژیم اشغالگر قدس از جمله اعتراضات تل‌آویو و حیفا و اقدامات جنایتکارانه صهیونیست‌ها در خارج از اراضی اشغالی ارتباطی مستقیم وجود دارد و همین مساله، منجر به تشدید بحران‌سازی‌های تل‌آویو در تقابل با فلسطینیان و کشورهای منطقه شده است. نظر شما در این خصوص چیست؟
دقیقا همین طور است. نتانیاهو با ایجاد بحران‌های گوناگون در منطقه از جمله حمله به نوار غزه یا تشدید برخوردها با فلسطینیان و اعراب، درصدد فرافکنی نسبت به وضعیت آشفته و بحرانی کابینه رژیم اشغالگر قدس است. این یک موضوع مسبوق به سابقه در میان صهیونیست‌ها محسوب می شود. آنها همواره تلاش می‌کنند مانع از تمرکز افکار عمومی دنیا بر معضلات گسترده داخلی خود شوند. اما اکنون همان گونه که اشاره کردم، معادله با قبل متفاوت است. اکنون صهیونیست‌ها باید هزینه معضلات داخلی و هزینه‌های سخت ناشی از انتقام جریان‌های مقاومت را به صورت یکجا پرداخت کنند . باید بگویم که دیگر تل‌آویو نمی‌تواند با استناد به بحران‌سازی‌های منطقه‌ای، معضلات داخلی خود را از معرض دید افکار عمومی دنیا خارج کند. امروز تل‌آویو به جای مدیریت یک بحران با خلق بحرانی دیگر، ناچار است هزینه هر دو بحران را به صورت یکجا پرداخت کند. 

 سازمان‌های ظاهرا بین‌المللی مانند سازمان ملل‌متحد و دیگر نهادهایی که ادعای دفاع از حقوق بشر را دارند، همواره پس از ارتکاب جنایات گسترده صهیونیست‌ها از گروه‌های مقاومت می‌خواهند اقدامی در واکنش به این جنایات صورت ندهند . حتی برخی از این سازمان‌ها در گذشته، بدون اشاره به جنایات صهیونیست‌ها، واکنش و پاسخ مقاومت را محکوم کرده‌اند. نظر شما در این خصوص چیست؟
در این خصوص صورت‌مساله مشخص است و نیازی به پیچیده‌سازی ماجرا وجود ندارد. هیچ انسان، نهاد و سازمانی در دنیا نمی‌تواند در قبال ضرب و شتم، ترور و شهادت فلسطینیان در زندان‌های رژیم صهیونیستی و خارج از آنها بی‌تفاوت باشد. این یک اصل بشری است که مورد پذیرش همه انسان‌ها در سراسر دنیاست. متعاقبا نمی‌توان ادعای حمایت از حقوق بشر را داشت و اجازه داد صهیونیست‌ها بدون مانعی (از سوی سازمان‌های بین‌المللی) دست به این جنایات بزند. قطعا هیچ نهاد مدعی حقوق بشر نمی‌تواند از پاسخ مقاومت به جنایات گوناگون صهیونیست‌ها خوشحال نباشد. در این معادله، گروه‌های مقاومت بر اساس اصول فطری و بشری رفتار کرده و در انتقام‌گیری از جنایات تل‌آویو منفعلانه عمل نمی‌کنند. مخالفت با دفاع فلسطینیان از حقوق حقه و اصول انسانی، قطعا از سوی افکار عمومی دنیا پذیرفتنی نیست.

محمد علیزاده - گروه بین‌الملل