روی پول نوشتن!

روی پول نوشتن!

یک عادت عجیب جامعه ایرانی این است که در مواجهه با آگاهی از پیشه هر فردی سریع چرتکه به دست می‌گیرد و با تبدیل درآمد احتمالی دلاری او، آن را به پول کشور تبدیل می‌کند!

این موضوع را حتی می‌توان در مطب پزشکان هم به چشم دید، این‌که کمتر بیماری نشسته در مطب وجود دارد که یک بار این وسوسه سراغش نیامده باشد که با حساب و کتاب درآمد پزشک به درآمد تقریبی او دست نیابد! درباره دیگران هم چنین است، همین حالا که خبر آمده لیونل مسی قرار است پای قراردادی 800 میلیون دلاری با تیم الهلال عربستان بنشیند همه ما با خواندن این خبر داریم حساب می‌کنیم با توافق احتمالی این قرارداد چند میلیاردتومان به جیب این ستاره آرژانتینی می‌رود، این قصه اما محدود به فوتبالیست‌ها، هنرپیشه‌ها و حتی پزشکان نمی‌شود. در جهان امروز هستند نویسندگانی که با نوشتن کتاب چه بسا بسیار بیشتر از ارقام درآمد لیونل مسی، پول به جیب زده‌اند. تنها با نوشتن یک رمان و این اقبال که رمان‌شان‌ در سراسر جهان مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است. 

جیمز پترسون | 560 میلیون دلار
جیمز پترسون، پرفروش‌ترین نویسنده‌ جهان که تا امروز ۱۹‌کتابش در فهرست پرفروش‌های روزنامه‌ی نیویورک تایمز قرار داشته، بعضی اوقات مشغول نوشتن سی رمان، ناداستان، قصه‌ کوتاه، داستان کودک و نوجوان و... است. او شخصیت‌ها و سریال‌های ماندگاری مثل الکس کراس، باشگاه قتل زنان، مایکل بنت، ماکسیوم راید، مدرسه راهنمایی و علی کراس را خلق کرده و همکاری موفقی در نوشتن رمان با بیل کلینتون، رئیس جمهور سابق آمریکا و دالی پارتون، ملکه‌ موسیقی کانتری دارد. پترسون که تاکنون ۲۰۰ کتاب منتشر کرده و بیش از ۳۰۰ میلیون نسخه از آثارش به فروش رفته، یکی از ثروتمندترین نویسندگان جهان است که به خاطر تخیل شگفت‌انگیز و نقش اساسی‌اش در ترویج کتابخو‌انی و ارتقای سواد‌آموزی در آمریکا، مدال ملی علوم انسانی آمریکا را در سال ۲۰۱۹ دریافت کرد.

استفن کینگ | 400 میلیون دلار 
نوشتن از هراس و ترساندن با کلمات شاید ظاهرا کار ساده‌ای باشد اما در عمل ساده نیست که استفن کینگ توانسته با داشتن این تبحر ثروتمند شود. استفن کینگ به معرفی نیاز ندارد. او اگر نه بهترین نویسنده‌ ژانر معمایی، حتما یکی از بهترین نویسندگان این ژانر است. کینگ رمان‌های زیادی در ژانرهای علمی‌ ـــ تخیلی، تریلر، وحشت، معمایی و فانتزی نوشته که از برخی‌شان اقتباس‌های سینمایی شده است. کینگ که پیش از نوشتن رمان، فعال ضد جنگ بود و در نشریات دانشگاهی می‌نوشت، با انتشار رمان‌های «خون به پا می‌شود»، «بیگانه»، «جعبه‌ دکمه‌ای گوئندی»، «رستگاری در شاوشنگ» و… به یکی از پرفروش‌ترین و ثروتمندترین نویسندگان جهان تبدیل شد. ثروت او تاکنون بیش از 400میلیون دلار برآورد شده‌است.

دانیل استیل | 310 میلیون دلار
عامه‌پسند نویسی همه جای دنیا طرفدار دارد، هر چند برخلاف همه دنیا در ایران عموما این نوع نوشتن همواره با تحقیر روبه‌رو بوده‌است. هستند هنوز افرادی که خوانندگان نویسندگانی همچون ر.اعتمادی یا فهیمه رحیمی را مسخره می‌کنند! دانیل استیل اما بی‌توجه به این نگاه، با نوشته‌های موفقش در همین حوزه ثروتمند شده است. دانیل فرناندز دومینیک شولین استیل، متخصص نوشتن رمان‌‌های عاشقانه است. تا امروز بیش از ۸۰۰ میلیون نسخه از ۱۹۰ کتابش به فروش رفته و ثروتش را به بیش از ۳۱۰ میلیون دلار رسانده است. استیل که بیشتر عمرش را در لس‌آنجلس زندگی کرده، سالانه پنج رمان منتشر می‌کند که در فهرست پرفروش‌های روزنامه نیویورک‌تایمز قرار می‌گیر‌د. بیشتر رمان‌های او قصه روبه‌رو شدن خانواده‌ای ثروتمند را با مشکلاتی مثل زندان، کلاهبرداری، باج‌گیری و خودکشی روایت می‌کنند.

جان گریشام | 220 میلیون دلار
آنچه خط مشترک اغلب نویسندگان ثروتمند است مربوط به ژانر نوشته‌های آنهاست؛ به این معنا که اغلب نویسندگان پرفروش از مسائل عشقی، معمایی و حقوقی نوشته‌اند. موضوعی که درباره جان گریشام هم صادق است. اگر تا به حال رمان‌های معمایی و حقوقی این نویسنده را نخوانده‌اید، دست‌بجنبانید. او از محبوب‌ترین نویسندگان ژانر معمایی است که عناصر رازآلود عجیب و غریب قصه‌هایش را شایسته توجه و خواندنی می‌کنند. استفاده‌ گریشام از تجربه‌ تحصیل رشته‌ حقوق در دانشگاه می‌سی‌سی‌پی، سال‌ها کار در شرکت‌های حقوقی و تجربه‌ زندگی در نوشتن قصه‌هایش باعث شده بیشتر آنها مثل «شرکت»، «پرونده‌ پلیکان»، «شیاد»، «استیناف»، «تسویه حساب»، «اعتراف» و… جذاب و پرفروش شوند و او را به یکی از ثروتمندترین نویسندگان جهان تبدیل کند. ثروت او ۲۲۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.