روش جدید برای تشخیص بیماری پارکینسون

روش جدید برای تشخیص بیماری پارکینسون

محققان  برای تشخیص بیماری پارکینسون و بررسی پروتئین‌های خاصی در مغز آنها ، به‌تازگی از روشی استفاده کرده‌اند که می‌تواند تحول بزرگی در تشخیص این بیماری ناتوان‌کننده به وجود آورد.

پارکینسون بعد از آلزایمر، دومین بیماری رایج تحلیل اعصاب است و در حال حاضر بنابر گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از ‌8.5میلیون نفر در سراسر جهان گرفتار آن هستند. متأسفانه برای این بیماری هنوز روش درمانی قطعی وجود ندارد و پزشک زمانی‌که علایم پارکینسون بروز کرد می‌تواند آن را تشخیص دهد.  البته چند عامل به بیماری پارکینسون نسبت داده شده‌اند، از جمله‌ این‌که در مغز این بیماران معمولا خوشه‌هایی از پروتئین عصبی آلفا-سینوکلئین وجود دارد که به‌اشتباه تاخورده‌اند. اخیرا محققان دانشگاه پنسیلوانیا در آمریکا،‌ از تکنیکی به نام «αSyn-SAA» برای بزرگ‌تر نشان دادن و سپس تحلیل این ساختارهای بسیار کوچک پروتئینی استفاده کرده‌اند.
این محققان به بزرگ‌ترین تحقیقی که تاکنون برای تشخیص بیماری پارکینسون انجام شده است، دست زده‌اند. آنها در بررسی خود از ۱۱۰۰ داوطلب آزمایش که نیمی از آنها به بیماری پارکینسون مبتلا شده بودند، استفاده کردند. نیمی دیگر از این داوطلبان در خطر ابتلا به این بیماری قرار داشتند و البته در این تحقیق، نقش گروه کنترل و سالم را به عهده گرفتند.  محققان در این بررسی، از هر شرکت‌کننده، نمونه‌هایی از مایع مغزی‌نخاعی که مغز و نخاع را احاطه کرده‌اند، گرفتند و ساختارهای پروتئینی را که در مغز انباشته شده بودند با استفاده از تکنیک αSyn-SAA بررسی کردند. نتیجه این آزمایش برای ۸۸درصد از بیمارانی که قبلا بیماری پارکینسون آنها تشخیص داده شده بود، مثبت بود.  
بنابه گفته مدیر این پروژه تحقیقاتی،‌ این روش با تشخیص زودهنگام بیماری پارکینسون می‌تواند در درمان بیماران تاثیر شگرفی داشته باشد و به‌طور کل آن را متحول کند.   البته این تکنیک برای بیماران حامل نوعی ژن به نام LRRK2 که شکل دیگری از بیماری پارکینسون را موجب می‌شود،‌ چندان موفقیت‌آمیز نبوده و فقط ۶۸درصد بیماران شناسایی شدند.  برای کشف آزمایشی ساده که بتواند بیماری پارکینسون را به‌راحتی تشخیص دهد، هنوز راه زیادی مانده و محققان می‌خواهند بدانند آیا در این روش به جای مایع مغزی‌نخاعی می‌توان از نمونه خون فرد که استخراج آن آسان‌تر است استفاده کرد یا خیر.  محققان دیگر در دانشگاه شلزویگ آلمان با مشاهده نتایج بررسی محققان پنسیلوانیا گفتند، این تکنیک می‌تواند اساسی برای تشخیص بیولوژیکی بیماری پارکینسون باشد و با تشخیص زودهنگام این بیماری ناتوان‌کننده، درمان بیماری ممکن شود. 
فرد مبتلا به بیماری پارکینسون به حرکات غیرقابل کنترل، مانند لرزش و همچنین اختلال خواب و سلامت ذهن دچار می‌شود. علایم این بیماری با گذشت زمان بدتر می‌شود و در نهایت بیمار نمی‌تواند به‌راحتی راه برود یا حرف‌بزند.

منبع: medicalxpress.com
نادیا زکالوند - گروه دانش و سلامت