برف روی دوش مردان

برف روی دوش مردان

«ورف‌چال» (برف ‌چال) واژه‌ای مازندرانی و به معنای چاهی است که اهالی روستای «آب‌اسک» در منطقه‌ای به نام «اسک‌وش» هر ساله در یکی از روزهای اردیبهشت حفر کرده و داخل آن را پر از برف می‌کنند.

در گذشته این آب صرف کشاورزی منطقه هم می‌شد اما با گذشت زمان و تغییرات اقلیمی آب این چاه بیشتر مورد مصرف دامداران و رهگذران این منطقه در گرمای تابستان می‌شود. در روز برگزاری آیین برف‌چال هیچ مردی حق حضور در روستای آب‌اسک را ندارد و فقط زنان روستا با آیین‌های خاصی به شادی این روز را می‌گذرانند و مردان روستا در منطقه اسک‌وش مراسم ورف‌چال را انجام می‌دهند. 

وحشت در متروی لندن
مسافران متروی لندن که در میان دود و هشدار آتش‌سوزی با در‌های بسته واگن‌های متروی لندن مواجه شده بودند با وحشت و اضطراب شیشه‌ها را شکستند و سراسیمه از آن خارج شدند. یک رام قطار متروی لندن که غروب جمعه به وقت محلی به سوی شمال لندن در حرکت بود در ایستگاه کلاپم‌کامن متوقف شد و به گفته شاهدان، بازنشدن در‌ها سبب شد مسافران وحشت‌زده با شکستن شیشه واگن‌ها از آن خارج شوند، اما کودکان، سالخوردگان و افراد معلول وحشت‌زده و با داد و فریاد درخواست کمک می‌کردند. لندنی‌های عصبانی برای فرار از دود، شیشه‌های یک واگن مترو را می‌شکنند. تصاویر منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی لحظه‌ای را نشان می‌دهد که مسافران یک واگن مترو در یکی از ایستگاه‌های مترو لندن مجبور شدند برای فرار از دود ناشی از گرد و غبار ترمز شیشه را بشکنند.