محتشمی‌پور در پرونده فلسطین تاثیرگذار بود

محتشمی‌پور در پرونده فلسطین تاثیرگذار بود

سعدا... زارعی کارشناس مسائل بین‌الملل


مرحوم حجت الاسلام والمسلمین علی‌اکبر محتشمی‌پور بدون شک یکی از شخصیت‌های اثرگذار بر پرونده فلسطین بود. ایشان وقتی به عنوان سفیر ایران در سوریه منصوب شد تلاش‌های گسترده‌ای برای پیدایی مقاومت اسلامی در فلسطین و لبنان انجام داد که نتیجه آن پیدایی اولیه جنبش حزب‌ا... بود که حدود سال 63 این سازمان پدید آمد و به مرور یک وضعیت سازمان‌یافته و اقتدارآمیزی پیدا کرد و امروز به عنوان یکی از قدرت‌های موثر منطقه مطرح است.
مرحوم محتشمی‌پور در طول حضورش در سوریه تلاش بسیار گسترده‌ای برای پیدایی مقاومت اسلامی انجام داد و با توجه به ارتباط و اتصالی که ایشان با دفتر امام‌خمینی داشت توانست آنچه مدنظر امام‌خمینی از مقاومت اسلامی لبنان است را در این سرزمین دنبال کند و به دلیل همین اتصال از پشتیبانی‌های بی‌دریغ جمهوری اسلامی ایران برای پیدایی حزب‌ا... استفاده کند.
ایشان در این روند آنچه مدنظر داشت، ایجاد یک سازمان اسلامی مبتنی بر اندیشه‌های ضدصهیونیستی و آمریکایی بود و در این راه موفق شد با کمک سپاه و نیروهای لبنانی، اولین سازمان اسلامی مبتنی بر اندیشه امام(ره) را درلبنان به وجود آورد و این عملا معادله لبنان را که تا پیش از این معادله ملی‌گرایی در برابر صهیونیست بود، به معادله اسلامی در برابر صهیونیست‌ها تبدیل کند.
آنچه امروز با عنوان تغییر موازنه قوا در منطقه شاهد هستیم ناشی از جابه‌جایی این اندیشه در سطح لبنان و فلسطین از یک اندیشه ملی‌گرایانه پدید آمده که در این زمینه نقش مرحوم محتشمی‌پور ممتاز است.
 بعدها که ایشان در مجلس سوم و سپس در مجلس ششم ریاست کمیته فلسطین را به عهده داشت و کنفرانس‌های فلسطین در این چارچوب دنبال شدند، شاهد برگزاری اجلاس‌های ویژه در تهران و در بحبوبه شرایطی که طرح‌های آمریکایی و عربی بر مبنای محو فلسطین استوار بود، بودیم. زحمات ایشان و کمیته حمایت از فلسطین که به نوعی در هیات رئیسه مجلس قرار گرفته بود، توانست نقش مهمی در احیای فلسطین و قدس ایفا کند.
در مجموع نام محتشمی‌پور را باید با نام قدس و فلسطین در یک راستا بدانیم. ایشان از حامیان و مدافعان مقاومت فلسطین و حزب‌ا...، ملت فلسطین و از پیشگامان مبارزه با امپریالیسم و صهیونیسم بین‌المللی بوده است که عمر خود را در این مسیر با انجام فعالیت‌های انقلابی و مبارزاتی صرف کرد.