به دنبال پاسداشت میراث شعر فارسی

آیین تکریم و معارفه رئیس دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان صداوسیما برگزار شد

به دنبال پاسداشت میراث شعر فارسی

  آیین تکریم و معارفه رئیس دفتر شعر و موسیقی سازمان صداوسیما روز گذشته با حضور وحید جلیلی قائم‌مقام صداوسیما در امور فرهنگی، محمدمهدی نراقیان، علیرضا قزوه و سید‌حمیدرضا حسینی مدیر دفتر شعر و موسیقی استان‌ها، حسین قرایی مدیرکل روابط‌عمومی صداوسیما، علی فروغی مدیر شبکه سه و جمعی از شعرا و مدیران روابط‌عمومی بخش‌های مختلف صداوسیما در تالار پژوهش مرکز تحقیقات ساختمان اداری سازمان برگزار شد. ابتدای این مراسم توسط علی مرادخانی اجرا شد، هادی آرزم، نوازنده و موسیقیدان به‌عنوان نماینده‌ای از ارکستر سمفونیک صداوسیما در جایگاه قرار گرفت و گفت: ارکستر سمفونیک سازمان عمری دارد که به بیش از ۸۰ سال می‌رسد. در دهه ۷۰ رهبر انقلاب طی سخنانی نگاهی حمایتی به ارکستر داشتند و تا الان هم این حمایت‌ها ادامه داشته‌است. امیدواریم ارتقای کمی و کیفی موسیقی حماسی، آیینی و اجتماعی که در حکم انتصاب آقای قزوه و با نگاه رئیس صداوسیما پیش‌بینی شده رقم بخورد.
حضور استاد قزوه فرصتی مغتنم است
آرش امینی، رهبر ارکستر سمفونیک صداوسیما نیز در سخنان کوتاهی بیان کرد: ارکستر طی این سال‌ها فراز و فرودهای بسیاری داشته است. مسائلی که در عرصه موسیقی ارکسترال وجود دارد باعث شده گاهی کارها عمق لازم را نداشته باشد اما از زمانی که عهده‌دار این مسؤولیت شدم با تعاملی که با آقای نراقیان داشتیم، سعی کردیم همه اصول را از نظر فرهنگی یا حرفه‌ای پیش بگیریم و تنها ارکستری بود که در دوران کرونا تمرینات خود را انجام داد و آثار مختلفی در این دو سال از بزرگان موسیقی کشور ضبط کرد. حضور استاد قزوه هم برای ما فرصتی مغتنم است و امیدواریم با درایت ایشان از عهده باقی مسائل برآییم.
پس از صحبت‌های او مرور اتفاقاتی که در دوران نراقیان در مرکز موسیقی سازمان اتفاق افتاده بود، در قالب یک کلیپ پخش شد و در آن بخش‌هایی از نماآهنگ‌های تولید شده سازمان برای مدعوین به نمایش درآمد. از جمله نماآهنگ‌های مرد میدان، تشرف، ذکر فیروزه‌ها، دریا، تعبیر رویا و نماآهنگ‌هایی که برای انتخابات و شهادت سردار سلیمانی در این مرکز تولید شده‌است.
سیدحمیدرضا حسینی، مدیر دفتر شعر و موسیقی استان‌های صداوسیما نیز گفت: قبل از این آیین از رئیس صداوسیما تشکر می‌کنم که عنوان «شعر» را به‌عنوان این دفتر اضافه کردند. شعر ثروت ملی ایرانیان است و انتظار بسیاری بود. وی ادامه داد: ان‌شاءا... با حضور آقای قزوه که نگاه تخصصی و حرفه‌ای دارند و معرف همه هستند، زبان فارسی و ۱۰ زبان اقوام و ۱۰۴ گویشی را  که موظف به حمایت از آنها هستیم پاسداری کنیم. امیدواریم در این دوره جدید بهترین خدمت را به سازمان و رسانه انجام دهیم. از هنرمندانی هم که دلسوزانه و عاشقانه در استان‌ها فعالیت می‌کنند، تشکر می‌کنم. آنهایی که دوست دارند کارهایشان در شبکه‌ها نشر پیدا کند.
  شعرا، میراث‌دار گنجینه شعر متعهد ایران هستند
وحید جلیلی، قائم‌مقام رئیس سازمان صداوسیما در امور فرهنگی در ادامه این مراسم گفت: آقای قزوه این مسؤولیت مهم و خطیر را در این آوردگاه عظیم به‌عهده گرفته‌است. من از سنین نوجوانی با شعرهای قزوه آشنا بودم. او بی‌ادعا میراث سترگ شعر فارسی را پاس داشت و مثل آنهایی نبود که برای20 هزار شهید ملت حتی شعری هم نسرودند و آنها که انگار از فردوسی کینه داشته باشند حاضر نباشد نعت و کلمه‌ای از او بر زبان جاری کنند. قزوه و دیگر شعرای گرانقدر انقلاب اسلامی میراث‌دار گنجینه عظیم شعر متعهد ایران هستند که بدون قرآن و بدون حکمت و حافظان قرآن در این ترازی که امروز آن را می‌شناسیم وجود خارجی نمی‌داشتند.


جلیلی خطاب به قزوه گفت: قطعا این میزها، مسؤولیت‌ها و جایگاه‌ها برای امثال شما که شهدا و قهرمانی‌های ملت را دیده‌اید خیلی ناچیزتر از آن است که به ظاهر آن دل ببندید و حتما با این انگیزه پا در این میدان گذاشتید که باری از دوش مظلومان بردارید. وی ادامه داد: آنچه که مهم است آن است چون حافظ، سعدی و مولوی رسالت تاریخی که به دوش داریم را انجام بدهیم و بتوانیم جهانی و جامعه‌ای زیباتر بیافرینیم. ان‌شاءا... سردار عزیز ما قزوه بتواند در این میدان نیروها را به‌کار بگیرد و حماسه‌های ملت را بازسرایی کند و از ظرفیت‌های شعر و موسیقی حداکثر استفاده را کنند. همه کسانی که خبر انتصاب ایشان را شنیدند چشم به افق‌های بلند دارند. امیدواریم بلندپروازی‌ها شدت بگیرد. از تلاش‌های خالصانه دکتر نراقیان هم تشکر می‌کنم.
 هنرمندان از قلب خیابان به قاب تلویزیون بیایند
در بخشی دیگر از این مراسم هدایایی از طرف نهادهای مختلف به نراقیان تقدیم شد. از جمله هدیه دکتر جبلی که توسط جلیلی به او اهدا شد. همچنین از طرف سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دفتر موسیقی سازمان صداوسیما، دکتر قالیباف، مکتب حاج‌قاسم سلیمانی را دریافت کرد. سپس مرتضی امیری اسفندقه، شاعر در جایگاه قرار گرفت و گفت: امیدوارم قزوه در کارش موفق باشد و این استعدادهای خیابانی موسیقی را جمع کند. شهرداری هم کمک کند شاید در اینها ابوالحسن صبا یا پایور باشد. اطمینان دارم این کنسرت‌های خیابانی، اینها که تار و سنتور می‌زنند برخی آموزگار می‌خواهند برخی هم شاید آموزگار باشند.
وی افزود: اینها می‌توانند از قلب خیابان به قاب تلویزیون بیایند. این نغمه‌های سرگردان را نجات دهیم. من به‌عنوان کمترین دوست قزوه حاضرم کمک کنم. اگر دهه فجر با همین گمنامان داشته باشیم شاید بهتر بشود گفت این بانگ آزادی کز خاوران خیزد. نگذارید سنتورها و سه‌تارها گدایی کنند.
مکتب من، مکتب حاج‌قاسم است
محمدمهدی نراقیان، رئیس سابق دفتر موسیقی سازمان صداوسیما در ادامه این مراسم گفت: در حوزه تولید ما چند محور داشتیم این‌که دایره کسانی را که سازمان با آنها کار می‌کند وسعت دهیم. بنا داشتیم بر تربیت نیروی انسانی جدید و به توفیقاتی رسیدیم. با کسانی شروع به کار کردیم که کار اولی بودند و خوش درخشیدند. برای اولین بار در انتخابات موسیقی اختصاصی تولید شد. برای مناسبت‌ها هیچ کار موسیقایی روی آرشیو نداشتیم و در این زمینه هم تولیداتی انجام شد. نزدیک ۲۳۰ قطعه موسیقی و ۲۰۰ نماآهنگ تولید شد. برای نماآهنگ ستاره‌های آسمان از طرف دفتر رهبر انقلاب تقدیر شد. نزدیک ۴۰ قطعه موسیقی به مناسبت شهادت سردار سلیمانی تولید شد. با توجه به اهمیت سرود، از ابتدا هدفگذاری کردیم که ۴۰درصد تولیدات‌مان در این حوزه باشد و سرود از انزوایی که داشت خارج شد. در انتهای مراسم علیرضا قزوه در جایگاه قرار گرفت و گفت: اول انقلاب سرود و شعار بود که البته نه به معنای شعاری بلکه به معنای شعر ناب عمل کردند. ارزش دفتر شعر و موسیقی ارزشی بالاست. موسیقی در کشور ما مظلوم است. شعر هم مظلوم است اما موسیقی هم این مظلومیت را دارد. وی ادامه داد: دیده‌ام درباره من زیاد نوشته‌اند که چیزی از موسیقی نمی‌دانم، بله، وقتی بزرگان هستند من چیزی نمی‌دانم اما بیگانه نیستم و تلاش می‌کنم کمک کنم و خدمت کنم. مکتب من مکتب حاج‌قاسم است. من واقعا تلاش می‌کنم در کنار عزیزان باشیم کار تولید کنیم و اتفاق تازه رقم بزنیم.