شورای عالی جهاد سازندگی به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شده است

سخنگوی دولت در نشست خبری و در پاسخ به جام‌جم:

شورای عالی جهاد سازندگی به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شده است

علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت، صبح سه‌شنبه (21 دی ماه) در نشست خبری در پاسخ به سؤال جام‌جم در مورد الزامات و نحوه احیای جهاد سازندگی در دولت سیزدهم گفت: موضوع احیای عملکردهای جهاد سازندگی یک موضوع جدی در دولت است که رئیس‌جمهور هم بر آن تاکید دارند. در این زمینه ایشان دستوراتی داده‌اند و در حوزه معاون اول طرح‌ها و سازوکارهایی برای احیا این موضوع آماده و بر‌اساس آن تشکیل شورای عالی جهاد سازندگی به ریاست رئیس‌جمهور و به‌منظور حمایت از همه گروه‌های جهادی و بسیج سازندگی به تصویب شورای عالی اداری رسیده است. دبیرخانه این شورا به‌زودی شکل گرفته و با تشکیل جلسه، اقدامات لازم در این خصوص عملیاتی خواهد شد.
بهادری‌جهرمی اظهار کرد: هفته گذشته چندین استان کشور دچار سیل شدند که استانداران استان‌های سیل‌زده در جلسه هیأت دولت که به‌صورت مجازی برگزار شد حاضر شدند و همچنین وزرای بازدید‌کننده از این مناطق گزارش‌هایی ارائه دادند که در دولت ۲۰۰ میلیارد تومان برای حمایت از مناطق سیل‌زده به‌صورت تنخواه تصویب شد و همچنین قرار است سیمان رایگان در اختیار خانوارهايی که دچار آسیب شدند، قرار گيرد. وی با اشاره به تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال، بیان کرد: اعضای دولت با تشکیل کارگروه ویژه اقتصاد دیجیتال مرکب از وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موافقت کردند.
بهادری‌جهرمی با اشاره به مسأله سربازی، گفت: به‌منظور تسهیل در تردد ایرانیان خارج از کشور که مشمول خدمت سربازی هستند، فرصت دو سفر سالانه به ایران در‌نظر گرفته شده که بدون مانعی بتوانند به کشور رفت و آمد کنند. به گفته سخنگوی دولت، لایحه جامع ایرانیان خارج از کشور به‌منظور حمایت از حقوق این دسته از هموطنان در دولت در حال تدوین است.
بهادری‌جهرمی در ادامه نشست خبری گفت: در موضوع کرونا با عنایت خدا، همراهی مردم و تلاش‌های شبانه‌روزی دولت، به نقطه امیدوار‌کننده و قابل قبولی رسیده‌ایم. امروز حدود ۱۲۳ میلیون دوز واکسن تزریق شده که بیش از ۶۰ میلیون نفر دوز اول، ۵۲ میلیون نفر دوز دوم و بیش از ۱۰ میلیون نفر دوز سوم واکسن را دریافت کرده‌اند. سخنگوی دولت در پاسخ به فارس درباره بازگشت محموله‌های صادراتی به کشور، بیان کرد: بازگشت محموله‌های صادراتی شاید امر مطلوبی نباشد ولی امر طبیعی است. کشور ما هم معمولا محموله‌هایی از کشورهای جهان را به‌دلیل نداشتن پروتکل‌های بهداشتی کشورمان مسترد کرده است.
وی ادامه داد: استرداد به معنای بلا‌استفاده بودن این محصولات نیست و به‌معنای آن است که پروتکل داخلی آن کشور برای این محموله فرق می‌کند. به‌طور خاص در مورد کشور روسیه نیز پروتکل‌هایی در سال گذشته از سوی وزارت کشاورزی اعلام شده بوده، مثلا سامانه‌ای در‌نظر گرفته شده بوده که تولید‌کننده، فرآوری‌کننده، سم و موضوعات مختلف دیگر در آن مشخص باشد. این موارد پروتکل‌های جدیدی بوده که این پروتکل متاسفانه در گذشته رعایت نشده یا کوتاهی شده و یک مقدار هم اختلاف دیدگاه وجود داشته که در مذاکرات دو‌جانبه سعی بر توافقاتی بوده چرا که همین محصولات پروتکلش با پروتکل اتحادیه اروپا همخوانی دارد و به اروپا امکان صادرات دارد که این مسأله طبیعی است. بهادری‌جهرمی با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان دولت، گفت: اصلی‌ترین مدافع متناسب‌سازی حقوق کارکنان شریف با محوریت عدالت، دولت است. یکی از آسیب‌های پرداخت حقوق بخشی‌نگری است. طبعا افزایش حقوق متوازن با محوریت عدالت در دستور کار دولت است. وی ادامه داد: در لایحه بودجه سال آینده میزان افزایش حقوق کارکنان دولت ۱۰ درصد نیست بلکه میانگین افزایش حقوق مجموع کارکنان دولت در سطح کشور ۱۰ درصد است. بر همین اساس میزان افزایش حقوق کارکنان در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با رویکرد عدالت در توزیع، ۲۹ درصد رشد برای حداقل حقوق است و حقوق تا پنج میلیون تومان هم از مالیات معاف شده‌ و بقیه کارمندان هم به‌صورت پلکانی حقوق‌شان رشد دارد.
سخنگوی دولت در بخشی درباره حذف ارز ترجیحی، بیان کرد: حذف ارز ترجیحی قانون مجلس شورای اسلامی است و دولت مکلف به اجرای قانون است. خط قرمز دولت، معیشت مردم است. نکته مهم این است که در قانون مجلس، راهکار جبران حذف ارز ترجیحی پیش‌بینی نشده است. وی افزود: اولویت دولت حفظ قدرت خرید و بهبود معیشت مردم است و رئیس‌جمهور تأکید دارد بدون در‌نظر گرفتن راهکارهای کارآمد حمایتی، تغییری در اجرا صورت نگیرد.
بهادری‌جهرمی با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به روسیه، تصریح کرد: رئیس‌جمهور به دعوت آقای پوتین سفری به مسکو خواهند داشت. محوریت سفر اقتصادی و تجاری است و سیاست ما نگاه متوازن است و پیش از این هم شاهد سفر رئیس‌جمهور به سایر کشورهای منطقه بوده‌اید. سخنگوی دولت با اشاره به حضور نماینده کره‌جنوبی در وین، گفت: موضوع آزادسازی بدهی‌های انباشته شده کره‌جنوبی به ایران، ارتباطی به مذاکرات وین ندارد و کره‌جنوبی که تاکنون برخلاف مناسبات بین‌المللی، دارايی‌های جمهوری اسلامی ایران را بلوکه کرده است، باید مطابق موازین حقوقی در اسرع‌وقت نسبت به آزادسازی همه پول‌های ایران - و نه فقط بخشی از آنها- اقدام کند.
وی تاکید کرد: سفر معاون وزیر خارجه کره به ابتکار خودشان بوده و بدیهی است که معاون محترم سیاسی وزیر خارجه از هر فرصتی برای مطالبه درست این حق ملت ایران استفاده خواهد کرد و مسؤولیت حقوقی و سیاسی دولت کره‌جنوبی را به آنها یادآور خواهد شد. سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی در مورد اظهارات اولیانوف، مذاکره‌کننده ارشد روسیه، گفت: تنها نماینده رسمی ایران در مذاکرات آقای دکتر علی باقری هستند. هیچ شخص و کشور دیگری نماینده ایران نیست.