آتشی که جان 4 نفر را گرفت

گزارشی از جزئیات آتش‌سوزی در ساختمان آناهیتا که پایان بسیار تلخی داشت

آتشی که جان 4 نفر را گرفت

ساکنان ساختمان آناهیتا و امدادگران، لحظات دلهره آور آتش‌سوزی مرگبار در این ساختمان را تشریح کردند.مرد مستاجر که آتش‌سوزی در خانه او آغاز شده بود، با دستور قضایی بازداشت شد. به گزارش خبرنگار جام‌جم، عصردوشنبه بیستم دی امسال آتش‌سوزی در ساختمان 28 واحدی چهارطبقه یک مجتمع مسکونی، تجاری و اداری به نام آناهیتا در بلوار تعاون، خیابان شربیانی‌شرقی در غرب تهران رخ داد و باعث مرگ چهار نفر شد. در تحقیقات اولیه معلوم شد، آتش‌سوزی از آپارتمان 60 متری در طبقه سوم آغاز شده و به طبقات بالایی و پایینی سرایت کرده بود. در زمان آتش‌سوزی افراد زیادی در ساختمان بودند که به موقع خارج شده و زنده ماندند و چند نفر را هم آتش‌نشان‌ها نجات دادند. چون کانون حادثه در طبقه سوم رخ داده بود، ساکن آنجا که مردی 45 ساله بود به‌عنوان عامل اصلی آتش‌سوزی بازداشت و برای تحقیقات به شعبه اول بازپرسی دادسرای جنایی تهران منتقل شد.

مرد میانسال در جریان تحقیقات گفت: همراه همسرم و دو فرزند خردسالم در واحد طبقه سوم ساختمان مستاجر هستیم.
همسرم مشغول آشپزی بود، خودم هم گاز پیک‌نیک را روشن کرده و در ماهیتابه مشغول سرخ کردن سیب‌‌زمینی برای شام بودم. یکدفعه آتش از زیر گاز پیک‌نیک شعله‌ور شده و نتوانستم آن را خاموش کنم. آن را برداشته و سمت تراس رفتم تا در آنجا بتوانم آن را خاموش کنم اما به دلیل گرمای پیک‌نیک دستانم سوخت و روی فرش اتاق‌نشیمن افتاد.
 وی افزود: در یک چشم برهم زدن همه جا را آتش و دود گرفت. به‌سختی همسر و دو فرزندم را از خانه بیرون برده و به خیابان آمدیم. فراموش کردم در آپارتمان را ببندم. خواستم بازگردم و آن را ببندم که آتش و دود همه جا را گرفته بود و نشد وارد راه‌پله‌های طبقه سوم شوم. بعد از خاموش شدن آتش از سوی آتش‌نشان‌ها فهمیدم که یک نفر از تراس پرت شده و مرده و سه نفر هم بر اثر دودگرفتگی خفه شده و فوت کردند. هنوز
در شوک هستم.
 بازداشت مرد صاحبخانه
محمدحسین زارعی، بازپرس شعبه اول دادسرای جنایی در این باره به جام‌جم گفت: سه نفری که 35 تا 50 ساله بودند، دو نفرشان در دم براثر دودگرفتگی خفه شده و در یک شرکت در طبقه چهارم افتاده‌بودند و نفر سوم هم که دچار دودگرفتگی شده بود، در بیمارستان فوت کرد. پسری 25‌ساله هم که موقع آتش‌سوزی قصد خروج داشت، پرت شده و فوت کرده‌است.
یک نفر از فوت‌شدگان در شرکت کار می‌کرده و آن شب سه نفر مهمان وی بودند و همگی در این حادثه فوت شدند. آنها وقتی متوجه بوی دود شدند در را بازکردند تا علت آن را بفهمند که دود به‌سرعت به داخل واحد وارد و باعث این حادثه مرگبار شده بود. چون بقیه ساکنان به‌موقع از ساختمان خارج شده بودند مصدوم و کشته دیگری جز آن چهار نفر نداشتیم.
 وی افزود: بقیه واحدهای تجاری، اداری و مسکونی این ساختمان بسته بودند و حادثه تلخی برایشان رخ نداد اما ساختمانی که آتش‌سوزی در آن رخ داده بود به‌طور کامل آتش گرفته و وسایل آن هم از بین رفته‌است. قرار شد هیات سه نفره از کارشناسان آتش‌نشانی علت حادثه را بعد از بازدید از محل و گاز پیک‌نیک ارائه و میزان قصورساکن طبقه سوم که حادثه از آنجا شروع شده بود را نیز اعلام کنند. شکایت خانواده قربانیان نیز اخذ شود. در حال حاضر مرد 45 ساله که تنها متهم پرونده است به اتهام تسبیب در قتل شبه عمد چهار نفر در بازداشت به‌سر می‌برد و تحقیقات از او ادامه دارد.
 اگر پنجره را باز نمی‌کردند، زنده بودند
 جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران که این روزها در شهر کنارک در حال امدادرسانی به سیل‌زدگان است، درباره جزئیات حادثه به جام‌جم گفت: این آتش‌سوزی ساعت 18 و 1 دقیقه دوشنبه به مرکز 125 اعلام شد و با توجه به حساسیت حادثه، چهار ایستگاه شامل دو گروه حریق و دو گروه نجات به همراه نردبان هیدرولیکی و خودرو حامل تجهیزات تنفسی و سایر وسایل لازم به محل حادثه اعزام شدند. آتش‌سوزی در طبقه سوم یک مجتمع چهار طبقه تجاری مسکونی رخ داده بود و زمانی که آتش‌نشانان به محل رسیدند، این آپارتمان کاملا شعله‌ور بود. یک مرد حدود 25 ساله در حیاط روی زمین افتاده بود که به تایید امدادگران اورژانس جان خود را از دست داده بود. در ادامه مشخص شد، این پسر جوان در زمان آتش‌سوزی در طبقه چهارم بوده که برای رهایی از دود قصد داشته از پنجره خود را نجات دهد که به پایین سقوط کرده‌بود. واحد مورد نظر درست بالای آپارتمان آتش گرفته بود که امدادگران وارد آنجا شده و با پیکر سه مرد دیگر رو‌به‌رو شدند که آنها هم دچار دودگرفتگی شده و جان باخته بودند.
وی ادامه داد: گروهی از آتش‌نشانان مشغول اطفای حریق شده و گروه دیگر با جست‌وجو در طبقات هفت نفر را نجات داده و از ساختمان بیرون آوردند. شاید اگر آن نفراتی که جان خود را از دست دادند پنجره‌ها را باز نمی‌کردند و حجم زیادی دود وارد واحد نمی‌شد، جان خود را از دست نمی‌دادند.
 روایت همسایه‌ها از حادثه
با گذشت چند ساعت از حادثه هنوز ساکنان ساختمان آناهیتا در شوک هستند. یکی از آنها که مرد جوانی است به جام‌جم گفت: بیشتر واحدهای این ساختمان اداری هستند. غروب در حال تعطیل کردن شرکت بودیم که متوجه بوی سوختگی شدیم. از واحد که بیرون آمدیم، دود راه‌پله‌ها را پر کرده بود. سریع در را بسته و خود را به مقابل پنجره رساندیم و با فریاد، درخواست کمک کردیم. چند دقیقه بعد آتش‌‌نشانان آمدند و با خاموش کردن آتش، ما را خارج کردند. متاسفانه چهار نفری که در یک شرکت در طبقه چهارم بودند، جان باختند. یکی دیگر از ساکنان هم ادامه داد: این حجم دود خیلی عجیب بود. ما ابتدا به سمت پشت‌بام رفتیم اما در آن قفل بود. وقتی به واحد خودمان برگشتیم. دود در واحد جمع شده بود که سریع در را بستیم و پنجره‌ها را باز کردیم. نفس کشیدن در آن شرایط سخت بود و صدای کمک‌خواهی اهالی در راهروها پیچیده بود. لحظات سختی بود و اگر امدادگران آتش‌نشانی و اورژانس دیر می‌آمدند شاید تلفات بیشتر بود.