زیارت‌رضوی ثبت‌جهانی می‌شود

زیارت‌رضوی ثبت‌جهانی می‌شود


پرونده زیارت‌رضوی برای ثبت در فهرست آثار‌جهانی به یونسکو ارسال شد. این خبر را مصطفی پورعلی، مدیرکل ثبت میراث‌معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی رسانه‌ای‌کرده و گفته: ما می‌توانستیم زیارت‌رضوی را به‌عنوان معرف ارسال کنیم‌ اما به‌دلیل نوع پاسداری از این عنصر و اهمیت آن‌ در فهرست برنامه حقوق پاسداری قرار گرفت.
پورعلی افزود: ثبت عناصر فرهنگی ناملموس بنا بر کنوانسیون سال‌۲۰۰۳ یونسکو محقق می‌شود. این کنوانسیون برای ثبت‌جهانی چند فهرست دارد که یکی شامل میراث ناملموس است که لنج‌سازی سنتی، دریا‌نوردی در خلیج‌فارس در این فهرست
 جای می‌گیرد.
به گفته وی‌ در مثال دیگر نوروز، دوتار و... در فهرست معرف‌-فهرست‌دوم یونسکو‌- ثبت‌شده و فهرست‌سوم نیز ناظر بر عناصری هستند که با پاسداری خوب رو‌به‌رو می‌شوند و خوشنویسی اولین هنری است که در‌این‌خصوص جای می‌گیرد.
پورعلی تاکید کرد که شان خوشنویسی ایران تا این درجه بود که در چنین فهرستی به ثبت‌برسد.
پورعلی همچنین به لزوم تبیین چگونگی مسیر پاسداشت از این هنر‌ملی نزد ایرانیان در برابر تحولات زندگی اشاره کرد و گفت: هنر خوشنویسی امروزه به‌صورتی در کشورمان جا افتاده که به‌راحتی در آینده می‌تواند به راه خود ادامه دهد.
این مسوول در ادامه به شرایط پاسداری نامناسب بسیاری از عناصر ناملموس در کشورمان انتقاد کرد و گفت: دراین‌خصوص می‌توان به کوچ عشایر اشاره کرد که نیازمند حمایت‌های ویژه است‌ اما هنر سنتی خوشنویسی تفاوت دارد و شرایط پاسداری مناسبی را پشت‌سر گذاشته است.