برای عرصه بین‌المللی، تولید محتوای گردشگری نکرده‌ایم

برای عرصه بین‌المللی، تولید محتوای گردشگری نکرده‌ایم

این روزها با توسعه فضای مجازی و فراگیر شدن سایت‌های اینترنتی و دسترسی آسان به شبکه‌های اجتماعی، مردم بیشتر ترجیح می‌دهند محتوای اطلاعات و اخبار مورد نیاز خود را از این فضاها دریافت کنند. مبحث تولید محتوا، عبارت نسبتا تازه و پرسروصدایی است که امروزه بسیار زیاد با آن رو به رو می‌شویم، به‌خصوص در زمینه گردشگری. بسیاری از گردشگران و طبیعت دوستان، فضاهای مجازی از جمله اینستاگرام را محلی برای تبادل و کسب اطلاعات در زمینه جاذبه‌های گردشگری می‌دانند. به همین دلیل برای واکاوی و اهمیت تولید محتوای گردشگری در فضای مجازی با فردی نام آشنا در عرصه میراث فرهنگی و گردشگری گفت‌وگو کردیم. پژوهشگر، محقق و نویسنده‌ای که اقدامات موفقی در عرصه تولید محتوا برای ایران زمین انجام داده است. به اعتقاد آرش نورآقایی، تولید محتوا آن‌گونه که باید، شناخته شده نیست و بسیاری از افراد تعاریف و تعابیر اشتباه رایجی در آن ایجاد کرده‌اند.
سفرنامه‌های داخلی و خارجی او در وب سایت و وبلاگش شهره عام و خاص است. محتواهای غنی و جذابی که منبع مهمی برای بسیاری از گزارش‌ها و سفرنامه‌ها می‌تواند باشد، با این حال خود را بلاگر و وبلاگ نویس نمی‌داند. وی معتقد است: از کسی که خود را بلاگر و تولیدکننده محتوا بداند تا کسی که تولیدکننده واقعی محتوا باشد و مورد قبول واقع شود، تفاوت بسیاری است، زیرا اساسا بلاگر بودن، یک کار تخصصی و حرفه‌ای است.
اهمیت نقش محتوا در گردشگری
نورآقایی با انتقاد به این‌که این روزها اسم بلاگر و تولیدکننده محتوا بسیار رایج شده است، ادامه می‌دهد: به بسیاری از افراد که بدون دانش و آگاهی لازم، اقدام به انتشار عکس و کپشن‌های ساده و سطحی می‌کنند و خود را تولیدکننده محتوا و بلاگر می‌دانند، انتقاد وارد است. البته او منکر این نیست که هیچ محتوایی تولید نشده به همین دلیل می‌گوید: از نظر عامیانه شاید بتوان آنها را تولیدمحتوا دانست اما محتوای تخصصی هدفمندی که یک مارکتی را هدف قرار بدهد، نیست زیرا در حقیقت تولید محتوا در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی بسیار پیچیده‌تر از آن است که هر کس خود را تولیدکننده محتوا بداند. این‌گونه محتواها نه‌تنها خیلی هم پرمحتوا نیستند، بلکه از جذابیت لازم نیز بی‌بهره‌اند. این مفهوم، متوجه افرادی که این روزها مطرح هستند، نیست بلکه اساسا به دنبال این است که بداند در این زمینه چقدر آموزش دیده‌ایم و چگونه آن را مدیریت کرده‌ایم که امروزه این‌همه تولیدکننده محتوا‌داریم.
به عقیده این فعال گردشگری در دنیای صنعتی گردشگری و تخصصی شدن در همه موارد به‌خصوص یک کار تخصصی مثل
 concept marketing destination (مقصد بازاریابی مفهومی یا محتوایی)، چه بسیار تولیدکننده محتوا داریم، بدون این‌که از این افراد پرسیده شود به عنوان تولیدکننده محتوا چقدر مطالعه داشته‌اند یا چند بار دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اند.
او که در کارنامه کاری خود، مدیرمسؤولی مجله گردشگری گیلگمش به دو زبان فارسی و انگلیسی را نیز به عهده دارد، معتقد است بعد از سال‌ها کار در حوزه گردشگری و تجربیات سفر کردن و نوشتن، اکنون بعد از تولید کتاب «اهل کاشانم» می‌توانیم بگوییم توانسته‌ایم محتوای خوبی تولید و ارائه کنیم.
نورآقایی با اعتقاد به این‌که افرادی که خود را بلاگر معرفی می‌کنند مقصر نیستند، می‌گوید: ایراد به کسانی وارد است که مشوق او در هر زمینه‌ای بوده‌اند و با کوچک‌ترین کارها او را تشویق کرده‌اند.
این پژوهشگر میراث فرهنگی با بیان این‌که ما در عرصه بین‌المللی محتوا تولید نکرده‌ایم، می‌گوید: در عرصه محلی، مسؤولان استان سیستان و بلوچستان چند سالی تلاش کردند راهنمایان تور را به این منطقه ببرند اما با توجه به این‌که کار مهندسی شده و اصولی صورت نگرفت، قطعا خروجی خاصی هم نداشت. این یعنی صرفا از روی دلسوزی و نگاه محرومیتی به منطقه‌ای نگریستن و کار کردن، نتیجه مثبت و خاصی در بر نخواهد داشت.