ارتباط صمیمانه رهبر انقلاب با هموطنان مسیحی

ارتباط صمیمانه رهبر انقلاب با هموطنان مسیحی


 حضور پیروان ادیان مختلف الهی اعم از مسیحی، یهودی و زرتشتی که در ایران و در کنار اکثریت مسلمان با یکدیگر زندگی می‌کنند، نشانه‌ای از توجه نظام اسلامی به حقوق شهروندی اقلیت‌های دینی است. در این میان ارتباط محبت‌آمیز و صمیمانه رهبر انقلاب اسلامی با پیروان دیگر ادیان از‌جمله اقلیت مسیحی، زبانزد خاص و عام شده است.
آیت‌ا... خامنه‌ای معمولا در پیام‌های خود، فرا رسیدن سالروز میلاد حضرت عیسی(ع) و سال جدید میلادی را به مسیحیان جهان و به‌خصوص هموطنان ایرانی تبریک گفته و با استفاده از این فرصت، خصوصیات ویژه این پیامبر گرانقدر را نیز یادآور می‌شوند.
«عیسی مسیح مجهز به معجزه و دعوت الهی برای نجات بشر از ظلمات شرک و کفر و جهل و ظلم و رسانیدن وی به نور معرفت و عدل و عبودیت پروردگار مبعوث گشت و در همه مدت اقامت خود در میان انسان‌ها لحظه‌ای در مبارزه با بدی و دعوت به نیکی درنگ نفرمود.» ۱۳/۱۰/۱۳۷۲
رهبر انقلاب همچنین در فراز دیگری از پیام‌های خود، از حضرت عیسی(ع) به‌عنوان پیامبر برگزیده خدا یاد کرده و از مسیحیان و مسلمانان جهان می‌خواهند که درس بزرگ ایشان یعنی طرفداری از حق و بیزاری از قدرت‌های ضد‌حق را در زندگی و عمل خود زنده بدارند.
یکی از خاطرات خوب رهبر انقلاب که چند بار به آن اشاره داشته‌اند، حضور در منازل شهدای ارامنه و آشوری ایران و تقدیر از آنان است. این دیدارها که قبل از شیوع ویروس منحوس کرونا رونق بیشتری داشت، به‌مناسبت سالروز میلاد حضرت عیسی(ع) برگزار می‌شد. ایشان با بیان یکی از این خاطرات می‌گویند:
«من غالبا به منازل شهدای ارامنه و آشوری که رفته‌ام - که امسال هم خوشبختانه موفق شدم منزل چند شهید ارمنی رفتم - می‌بینم اینها نسبت به کشورشان احساس تعهد می‌کنند؛ یعنی واقعا متعهدانه رفتار کردند. زمان جنگ هم من یادم است که عده‌ای از همین مسیحیان ارمنی آمدند اهواز؛ من در فرودگاه دیدم یک جماعتی نشسته‌اند، گفتم اینها چه‌کسانی هستند؟ گفتند اینها ارامنه‌اند، دارند می‌آیند جبهه برای کارهای صنعتی - ارامنه در کارهای صنعتی و فنی و ماشین و این چیزها مسلطند - و برای کمک و خدمت آمدند؛ مرحوم چمران اینها را به کار گرفت. مبالغی اینها زحمت کشیدند، خدمت کردند، کار کردند و کسانی هم شهید شدند.» ۶ بهمن ۱۳۹۲
آیت‌ا... خامنه‌ای در یکی دیگر از خاطرات خود به علاقه‌مندی پسر سرباز یکی از خانواده‌های ارمنی برای اعزام مکرر به جبهه‌های دفاع مقدس، اشاره داشته و با یادآوری شهادت این سرباز، از مسؤولان نظام می‌خواهند که این موارد را به خارج از کشور منعکس کنند.
رهبر انقلاب همزیستی ادیان گوناگون در داخل کشور اعم از یهودیان، مسیحیان، زردشتیان؛ را امری مهم تلقی کرده و واکنش مناسب آنان در مقابل تبلیغات ضد‌ایرانی دشمنان را موجب افتخار می‌دانند.
روایت دیدارهای رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌ا...خامنه‌ای با خانواده‌های شهدای ارمنی و آشوری در ایران، در کتاب «مسیح در شب قدر» منتشر شده است. این کتاب در ۳۵۱ صفحه، روایت شاهدان عینی از برخورد صمیمی و مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب و همدلی ایشان با خانواده‌های شهدای جنگ تحمیلی و بیانگر وطن‌دوستی و فداکاری ایثارگران مسیحی است.
در بخش‌هایی از این کتاب می‌خوانیم: «ارامنه در تهران، در چند منطقه خاص زندگی می‌کنند و برنامه‌ریزی سه دیدار در یک محدوده نزدیک به هم، کار مشکلی نیست. دو سه اتومبیل ساده، بدون هیچ تشریفات و سر و صدایی، از دفتر رهبری به سمت خیابان دماوند تهران حرکت می‌کنند. هیچ مسیری بسته نشده و همه‌چیز عادی است. اتومبیلی که رهبر انقلاب در آن هستند، از کنار صدها اتومبیل دیگر می‌گذرد و پشت چند چراغ قرمز توقف می‌کند تا به مقصد برسد. منزل اول، خانه شهید ویگن کاراپتیان است. اتومبیل تقریبا چسبیده به در متوقف می‌شود تا آیت‌ا... خامنه‌ای، بدون جلب توجه وارد خانه شوند.»