گل‌محمدی - نکونام یک جنگ دیگر

پرسپولیس - فولاد سوپر جام فوتبال ایران، ساعت 17:15 در سیرجان

گل‌محمدی - نکونام یک جنگ دیگر

سوپرجام فوتبال ایران. جامی با قدمتی کوتاه که با گذشته 16 سال از عمر اولین دوره آن، هنوز برندگانش به تعداد انگشتان دو دست نرسیده و تیم‌هایی که آن را در کلکسیون افتخارات خود دارند هم هنوز از عدد 3 فراتر نرفته است! با این حال سوپرجام در همه جای دنیا قدمتی طولانی دارد. طولانی‌ترین آن هم در انگلستان است که با عنوان چریتی شیلد شناخته می‌شود. اولین تقابل بین قهرمان لیگ‌برتر و جام‌حذفی فوتبال انگلیس برمی‌گردد به سال 1908؛ جایی که منچستر‌یونایتد و کریستال‌پالاس مساوی کردند و در بازی تکراری این منچستری‌ها بودند که با پیروزی 4 بر صفر قهرمان شدند. 75 سال بعد یوفا تصمیم گرفت سوپرجام را وارد تقویم خود کند تا همه‌ساله شاهد برگزاری یک فینال بین قهرمان جام باشگاه‌های اروپا و جام یوفا باشیم. فینال اول سال 1973 برگزار شد و آژاکس هم شد اولین قهرمان سوپرجام اروپا. آن سوپرجام را قطعا خیلی‌ها ندیدند یا اگر هم دیده باشند یادشان نیست اما نتیجه‌اش واقعا عجیب بود. میلان در سن‌سیرو یک بر صفر آژاکس را برد اما در بازی برگشت در ورزشگاه المپیک آمستردام 6 تایی شد. با این حال تب سوپرجام در دیگر لیگ‌های معتبر اروپایی از دهه 80 میلادی بالا گرفت. سوپرجام اسپانیا از سال 1982، سوپرجام آلمان از سال 1987 و سوپرجام ایتالیا از 1988. برگردیم به ایران و دیدار سوپرجام خودمان که اولین دوره آن 6 شهریور 1384 برگزار شد؛ تقابل فولاد (قهرمان سومین دوره لیگ‌برتر) و صباباتری (قهرمان جام‌حذفی) در ورزشگاه شهید دستگردی تهران. فینالی که 2000تماشاگر داشت و با پیروزی 4 بر صفر صباباتری تمام شد! تیمی که حالا وجود خارجی ندارد، 16 سال پیش قهرمان سوپرجام فوتبال ایران شد. اولین گل سوپرجام را هم سرشناس‌ترین گلزن فوتبال ایران به ثمر رساند؛ علی دایی. دایی آن روزها در صباباتری پادشاهی می‌کرد و اتفاقا در سوپرجام با زدن 2 گل به فولاد دبل کرد. این‌که چرا بعد از آن بازی، 11سال وقفه افتاد در سوپرجام فوتبال ایران را فقط و فقط باید از مدیران وقت فدراسیون فوتبال پرسید، اما حالا سوپرجام 6 سالی است به پای ثابت فینال‌های فوتبال باشگاهی در ایران اضافه شده است. در این مدت هم به‌جز ذوب‌آهنی که سال 1395 در ضربات پنالتی استقلال خوزستان را برد، همه جام‌های بعدی مستقیم رفته به کلکسیون افتخارات پرسپولیس. قرمزها اینجا با 4 قهرمانی رکورد‌دار هستند و امروز اگر فولاد را ببرند، همچون 5 قهرمانی متوالی در لیگ برتر می‌توانند به رکورد 5 قهرمانی در سوپرجام هم برسند و مدت‌ها به این جاودانگی پز بدهند.

گل‌محمدی: مشکلات پابرجاست
یحیی گل‌محمدی، سرمربی پرسپولیس در نشست خبری پیش از بازی سوپرجام با فولاد که قرار است به میزبانی سیرجان برگزار شود، به سوالات خبرنگاران جواب داد که بخش زیادی از حرف‌های او نیز در مورد مشکلات این روزهای پرسپولیس بود که همچنان پابرجاست. مهم‌ترین صحبت‌های سرمربی پرسپولیس به این شرح است:
وضعیت فولاد با ورود آقای نکونام بهتر شده است. من شخصا علاقه زیادی
به سبک مربیگری جواد دارم و مطمئنم حرف‌های زیادی در آینده خواهد داشت. تشکیلات و سیستم خوبی دارند و 5 بازیکن خوب گرفتند و برای این بازی خوب
تقویت شدند.
برای آماده‌سازی فرصت داشتیم اما یکی از بازیکنان ملی‌پوش مصدوم آمد و ما فقط توانستیم وحید امیری را ریکاوری کنیم. هر رفت و آمدی باعث بی‌نظمی می‌شود و ما خیلی از روزها را بدون بازیکنان ملی‌ پوش بودیم و متاسفانه یک بازیکن هم با مصدومیت وارد اردو شد اما امیدوارم با آمادگی کامل و ذهن بزرگ وارد مسابقات شویم.
از شرایطی که من اعلام کردم، فقط قرارداد زمین تمرین را بستند که آن را هم تحویل نگرفتیم. بقیه شرایط و مشکلاتی که داشتیم حل نشده خصوصا در بحث خرید بازیکن که من لیست
12-13 نفره به باشگاه دادم و حتی اگر دو بازیکن را هم برای ما می‌گرفتند من راضی بودم، اما حتی مذاکرات 10 درصد هم پیش نرفته است.
بازیکنان مدنظرمان را با این شرایط نمی‌توانیم بخریم و مجبوریم برویم از روی فیلم، انتخاب کنیم که کار واقعا سختی است و تضمینی وجود ندارد که بازیکنان خوب از آب دربیایند. فرصت زیادی نداریم و معضلاتی که به وجود آمده به خاطر نبود نقدینگی در باشگاه است و امیدوارم از یک جایی تامین شود.
ما احتیاج به تقویت داریم تا حداقل جای خالی بازیکنان مصدوم مثل عیسی را پر کنیم اما در شرایط کنونی باید برویم دنبال بازیکنان خارجی که مثل هندوانه در بسته هستند که نمی‌دانیم کیفیتشان خوب است یا خیر.




نکونام: بهترین بازیکنان را خریدیم
فولاد خوزستان تا به اینجا یکی از پرکارترین تیم‌های لیگ‌برتر در نقل و انتقالات زمستانی بوده است. در همین راستا، جواد نکونام، سرمربی فولاد در نشست خبری پیش از بازی سوپرجام مقابل پرسپولیس نشان داد که از خریدهای تازه تیمش بسیار راضی است. در ادامه مهم‌ترین بخش صحبت‌های نکونام می‌آید:
باعث افتخار ماست که می‌توانیم در سوپرجام حضور پیدا کنیم. تنها تیم ایرانی هستیم که در چهار جام این فصل حضور داشتیم و برای هر چهارتا زحمت کشیدیم و ادامه خواهیم داد تا به موفقیت برسیم.
بازی سخت و سنگینی برای هر دو تیم خواهد بود، یک بازی و یک جام است و اهمیت خیلی زیادی دارد. دو تیم شناخت کافی از هم دارند و آخرین بازی را مقابل هم انجام دادند. باید از کمترین فرصت‌ها استفاده کنیم و از اشتباهات حریف بهره ببریم و با تمرکز بالا بازی کنیم تا به نتیجه برسیم. نکته مهم بازی فردا تمرکز بالای بازیکنان است که به آنها گفتم و جلساتی در این باره داشتیم.
نفراتی که گرفتیم قطعا در ادامه راه کمک خواهند کرد و بازیکنان باکیفیتی داریم که بهترین‌ها هستند و در کنار بازیکنان خودمان، به موفقیت کمک خواهند کرد. فردا قطعا از آنها استفاده خواهیم کرد، ما این بازیکنان را آوردیم تا بهترین استفاده را ببریم چون در ادامه راه نیاز داریم به موفقیت برسیم.
ما دو پنجره بازیکن نگرفتیم و سال‌ سختی را گذراندیم تا به اینجا برسیم و کمترین حقمان این بود که بازیکن بگیریم. ما برخلاف سایر تیم‌ها نتوانستیم بازیکن بگیریم. نیم‌فصل اینطور نیست که بازیکنان دلخواه را جذب کنیم اما بازیکنانی که خریدیم بهترین‌های تیمشان هستند و کیفیتشان را در لیگ نشان خواهند داد و مثل سایر بازیکنانی که آمدند در فولاد احیا و تبدیل به بازیکنان بزرگ فوتبال ایران شدند، در فولاد هم به موفقیت خواهند رسید.
ما هنوز نیاز به جذب یار داریم و در این چند روز بعد از سوپرجام مذاکره خواهیم کرد تا به توافق برسیم.