حزب ا... با هدایت نصرا... بالنده شد

گفت‌وگو با مهدی فضائلی کارشناس مسائل خاورمیانه درباره تأثیر سیدحسن نصرا... بر جریان مقاومت

حزب ا... با هدایت نصرا... بالنده شد

 امروز سی‌امین سالگرد دبیر کلی حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن نصرا... بر حزب‌ا... لبنان است. تشکیلاتی که از همان ابتدا نویدهایی را در دل شیعیان این کشور زنده کرد و در ادامه بالید و رشد کرد و اکنون به‌عنوان یکی از قوی‌ترین پایگاه‌های مقابله با جریان سلطه‌خواهی غرب و توطئه‌های ریز و درشت رژیم‌صهیونیستی و سران مرتجع عربی علیه مردم ستمدیده منطقه در عرصه بین‌المللی مطرح است.
مهدی فضائلی، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با جام‌جم به تشریح عملکرد 30 ساله سید حسن نصرا... پرداخت.
وی با اشاره به نقش محوری دبیر کل حزب‌ا... در حوزه مقاومت خاطرنشان کرد: جناب سید حسن نصرا... از همان ابتدای شکل‌گیری حزب‌ا... نقش فعالی داشت. این چهره برجسته از همان ابتدای جوانی در تهران با امام خمینی ارتباط برقرار کرد و به‌واسطه ایشان با حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای که آن موقع رئیس‌جمهور بودند آشنا شد و این تعاملات در ادامه روند گسترده‌ای را پیدا کرد. این فعال رسانه‌ای با بیان این که حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای از همان ابتدای پیروزی انقلاب ارتباطات گسترده‌ای با جریان‌های مقاومت داشتند، گفت: ایشان تحولات مربوط به هسته‌های مقاومت در افغانستان، عراق و لبنان را به‌خوبی دنبال کرده و چهره‌های موثری در حوزه مقاومت در تهران با ایشان ارتباط برقرار می‌کردند و بعد از آشنایی جناب سید حسن نصرا... با حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای هم این تعاملات روز به روز بیشتر شد. وی در ادامه با اشاره به انتخاب سیدحسن نصرا... به‌عنوان دبیرکل حزب‌ا...‌لبنان بعد از شهادت جناب سید عباس موسوی تصریح کرد: صهیونیست‌ها و جریان سلطه گمان می‌کردند که بعد از شهادت اولین دبیرکل حزب‌ا... این جریان رو به سستی و ضعف می‌رود  اما با انتخاب جناب سید حسن نصرا...، حزب‌ا... دوران رشد، توسعه و ترقی را طی کرد و ما امروز می‌بینیم که این تشکیلات مهم‌ترین جریانی است که در حوزه محور مقاومت حضور دارد و در حقیقت الهام‌بخش بسیاری از جریان‌های ضد سلطه در منطقه است و حتی در بسیاری از مواقع بحرانی هم شاهد کمک‌های فراوان حزب‌ا... به هسته‌های مقاومت در عراق و سوریه هستیم. ازاین‌رو باید گفت که بسیاری از توفیقات حزب‌ا... لبنان مرهون تدابیر جناب سید حسن نصرا... است.
این کارشناس مسائل خاورمیانه تأکید کرد: برخی تصور می‌کنند که حزب‌ا... صرفا یک تشکیلات نظامی است و این مساله هم در ذهن بسیاری از مردم شکل گرفته اما باید گفت که حزب‌ا... علاوه بر فعالیت در حوزه نظامی، تشکیلاتی است که ابعاد مختلفی دارد و در بسیاری از حوزه‌های سیاسی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی حضوری فعال دارد. عمده فعالیت‌های اجتماعی این تشکیلات مربوط به شیعیان است اما با این وصف بسیاری اقشار غیرشیعی هم از آثار و تبعات فعالیت‌های حزب‌ا... منتفع می‌شوند. به‌عبارت دیگر باید گفت که به‌رغم همه جوسازی‌ها و فضاسازی‌هایی که به لحاظ تبلیغاتی از سوی جریان سلطه علیه تشکیلات حزب‌ا... و شخص سیدحسن نصرا... صورت گرفته اما این پایگاه بلند محور مقاومت بین گروه‌های مختلف لبنانی اعم از شیعی و سنی و مسلمان و مسیحی از اعتبار و احترام بالایی برخوردار است.
وی به نوع تعاملات توام با احترام اعضای حزب‌ا... با گروه‌های مختلف مردم در لبنان اشاره کرد و گفت: جامعه لبنان از اقتضائات و شرایط فرهنگی خاصی برخوردار است و حزب‌ا... هم با درک درست از این اقتضائات، تعاملات خود را تنظیم می‌کند اما با این وصف اعضای این گروه ازجمله سیدحسن نصرا... تقید بالایی نسبت به مسائل دینی و شرعی دارند. منطقه ضاحیه که از مناطق شیعه‌نشین حاشیه شهر بیروت است محل تجمع شیعیان به‌ویژه جوانانی است که با شور و نشاط بالایی در مساجد این منطقه حضور پیدا می‌کنند و نسبت به تقیدات شرعی پایبند هستند اما با این وصف به‌دلیل عملکرد مثبت حزب‌ا... و نوع موضعگیری موثری که در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی انجام داده حتی برخی هنرمندان مسیحی هم در مقاطع حساس با تشکیلات حزب‌ا... و شخص سیدحسن نصرا... همسویی دارند. نمونه روشن آن برگزاری کنسرت جولیا پطرس، هنرمند مسیحی است که در کارنامه هنری خود چند آهنگ علیه اسرائیل و سران کشورهای عربی دارد و در جریان جنگ 33 روزه لبنان ترانه‌ای برای رزمندگان حزب‌ا... خوانده است اما با این وصف درخواست او درباره پخش کنسرتش از شبکه المنار ازسوی حزب‌ا... به‌دلیل رعایت مسائل شرعی پذیرفته نشد.