سیدحسن و جهاد همه‌جانبه

سیدحسن و جهاد همه‌جانبه


 بدون هیچ گونه تردیدی اصلی‌ترین پیش‌شرط موفقیت ما در مواجهه با دشمن، یکی شناخت ماهیت و دیگری شناخت راهبردهایی است که دشمن در مواجهه با ما به آن متوسل می‌شود.در قرن گذشته، شاهد الگوواره‌هایی کلاسیک بودیم که کمیت و کیفیت آنها ، پیروزی یا شکست دو رقیب را در عرصه نبرد مستقیم تعیین می‌کرد. این مولفه‌ها منبعث از رویکرد واقع‌گرایانه‌ای بود که پس از جنگ جهانی دوم بر حوزه روابط بین‌الملل سایه افکنده و نظام دو قطبی را بر جهان حاکم ساخته بود. با این حال قدرت مقاومت و معنویت و اقتدار نهفته در آن، بسیاری از این مولفه‌ها را به چالش کشید و حتی به مثال نقضی در برابر آنها تبدیل شد.
یکی از نقاط قوت بزرگ جبهه مقاومت در منطقه، وجود رهبرانی استوار و مدبر در راس آنها بوده است. چنین قاعده‌ای به صورت خاص در مورد حزب‌ا... لبنان و دبیر کل مجاهد و بااخلاص وی یعنی سید حسن نصرا... نیز صادق است. دبیرکل مقاومت از «نبردی مقدس» و «گسترده» با دشمنان قسم‌خورده امنیت و ثبات لبنان و منطقه پرده‌برداری کرده است. سیدحسن نصرا... بدون شک قهرمان دنیای عرب است و اعطای چنین لقبی به وی براساس شایستگی‌ها و درایت فوق‌العاده اوست. سال ۲۰۰۶ میلادی و در جریان جنگ ۳۳روزه، دبیرکل حزب‌ا...، در سایه خیانت سران عرب، اعم از سعودی‌ها، اماراتی‌ها و مصری‌ها و در اوج غربت، آن شکست تاریخی و سنگین را بر رژیم صهیونیستی تحمیل کرد. در آغاز جنگ ۳۳روزه، جورج بوش و ایهود اولمرت، مقامات وقت آمریکا و رژیم صهیونیستی تصور می‌کردند که نیروی مقاومت اسلامی در عرض یک هفته نابود می‌شود و دیگر نامی از حزب‌ا... در لبنان باقی نخواهد ماند. دبیرکل حزب‌ا... در همان روزهای آغازین جنگ ۳۳ روزه خطاب به سران خیانتکار عرب گفت: نه قلب‌هایتان را می‌خواهم و نه شمشیرهایتان را.
مساله دیگر به درک عمیق رهبر مقاومت از جنگ ترکیبی دشمنان باز می‌گردد. سید‌حسن‌نصرا... طی سال‌های اخیر با درک ماهیت میدان نبرد و قواعدی که دشمن در این میدان برای خود ترسیم کرده است، مفهومی کلان به نام جهاد همه‌جانبه را مورد توجه و تبیین قرار داده است.  آمریکای آسیب‌پذیر و شبکه‌های پیرو آن ( از رژیم صهیونیستی گرفته تا دیگران)در‌صددند به هر قیمت ممکن خود را مسلط بر منطقه و جهان نشان دهند.آمریکا پس از شکست نظامی در افغانستان و عراق و رژیم صهیونیستی پس از شکست در جنگ 33روزه سال 2006 میلادی در مقابل حزب‌ا... و شکست‌های بعدی در مقابل حماس به این نتیجه رسیدند که قواعد نبرد را باید در جهان تغییر دهد. در الگوسازی و ادبیات جدید مدنظر مقامات آمریکایی، نبرد ترکیبی جایگزین نبرد یکجانبه نظامی شده است.
سید مقاومت امروز در چندین جبهه با دشمن صهیونیستی ، آمریکا و مهره‌های منطقه‌ای آنها مشغول نبرد همه‌جانبه است. در این میادین چندگانه ، قدرت رصد سید مقاومت مثال‌زدنی است.امروز دشمنان مقاومت نیز اذعان دارند که سید حسن نصرا... رزمندگان مقاومت استراتژی هزار زخم آنها را نیز هدف قرار داده و از تحقق آن جلوگیری کرده‌اند.در استراتژی هزار زخم، دشمنان توان یک کشور یا ساختار را در ابعاد گوناگون مورد هجمه قرار می‌دهند و میان اجزای این نبرد، نوعی هارمونی و هماهنگی ایجاد می‌کنند. به عبارت بهتر، در ظاهر  دشمنان سعی دارند این گونه القا کنند که میان ابعاد گوناگون این نبرد ارتباطی وجود ندارد اما این موضوع به هیچ عنوان حقیقت ندارد.  سید حسن نصرا... با تکیه بر مفاهیمی کاربردی مانند جهاد همه‌جانبه و مقاومت فراگیر و فعال و مصداق‌یابی موثر آنها برای اضلاع تشکیل دهنده جبه مقاومت ، نقش ب‌سزایی را در تحقق پیروزی های مکرر این جبهه ایفا کرده است. در میدان نبرد با دشمن، بارها واشنگتن ، تل‌آویو و حتی جریان وابسته 14 مارس در لبنان تلاش کرده‌اند نشانه‌های غلطی را به جبهه مقاومت مخابره کنند اما تمامی این موارد با شکست و ناکامی مواجه شده است.