خبر

خبر

دولت در مذاکرات بدون اخذ تضامین لازم، متعهد به هیچ توافقی نشود
بیش از 250نماینده مجلس شورای اسلامی با امضای نامه‌ای ضمن تشکر از دولت در حفظ صلابت و اقتدار در مذاکرات هسته‌ای تاکید داشتند دولت هیچ‌گاه از خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران و منافع ملی کوتاه نیاید و با اقتدار همچون گذشته به مذاکرات ادامه دهد.
در این نامه شش بندی آمده است:‌1- دولت ظالم و تروریست آمریکا و نیز دنباله‌روهای ضعیف و ذلیل آمریکا یعنی سه کشور اروپایی در طول هشت سال گذشته نشان داده‌اند به هیچ تعهدی پایبند نبوده و از هر وسیله ممکن برای ضربه وارد کردن به منافع ملت ایران، استفاده و حتی برخلاف تمام قوانین دنیا، دارو را نیز علیه ملت ایران تحریم کرده‌اند. بر این اساس، باید از تجربه سابق درس عبرت بگیریم و با خط قرمز قراردادن منافع ملت ایران، بدون اخذ تضامین لازم، متعهد به هیچ توافقی با بدعهدان نشویم.
۲- دولت تروریست آمریکا و سایر کشورهای عهدشکن غربی باید تضمین دهند از برجام خارج نمی‌شوند.
۳- رژیم آمریکا و سایر کشورهای طرف برجام باید تعهد دهند از مکانیسم ماشه استفاده نخواهند کرد.
۴- رژیم آمریکا و سه کشور اروپایی باید به ملت ایران تعهد دهند تحریم‌ها علیه ملت ایران به بهانه‌های واهی هسته‌ای، تروریسم، موشکی و حقوق بشر را لغو می‌کنند از جمله باید تحریم‌های آیسا، کاتسا و U-Tun لغو شود.
۵- در مقام اجرا نیز ابتدا باید آمریکا و سایر اطراف بدعهد برجام به تعهد خود در لغو تحریم‌ها عمل کنند و بعد از راستی‌آزمایی، ایران به سراغ انجام تعهدات خود رفته و آن را انجام دهد.
۶- مطابق ماده 7 قانون اقدام راهبردی مجلس شورای اسلامی، دولت جمهوری اسلامی موظف است انجام تعهدات از سوی طرف غربی در لغو تحریم‌ها به‌ویژه تحریم‌های نفتی و بانکی و برگشت پول صادرات ایران به صورت بانکی و بدون هیچ مشکلی را به مجلس گزارش کند و در صورت تایید و تصویب مجلس، می‌تواند نسبت به گام‌های کاهشی در زمینه هسته‌ای اقدام کند.

امیرعبداللهیان
در دیدار با وزیر خارجه اسپانیا:
اروپا برای رعایت منافع مشروع ایران در مذاکرات تلاش کنند


حسین امیرعبداللهیان در یکی از آخرین برنامه‌های سفرش به آلمان و در حاشیه پنجاه و هشتمین کنفرانس امنیتی مونیخ با خوسه مانوئل آلبارز همتای اسپانیایی خود دیدار کرد و در خصوص روابط دوجانبه و برخی مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و همچنین مذاکرات هسته‌ای در وین گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
امیرعبداللهیان در این دیدار از محموله کمک واکسیناسیون ارسالی از سوی اسپانیا برای مردم افغانستان و آوارگان این کشور
قدردانی کرد.
وی با اشاره به وضعیت ویژه و بغرنج افعانستان بر ضرورت مساعی همه کشورها برای کمک به مردم این کشور تاکید کرد.
وزیر خارجه درباره مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین خاطر نشان کرد: گفت‌وگوها در وین به نقطه‌ای رسیده است که نیازمند اتخاذ تصمیمات سیاسی طرف غربی برای رسیدن به توافق هستیم و در این خصوص سه کشور اروپایی باید به نقش خود به عنوان اعضای برجام توجه و تلاش کنند حقوق و منافع مشروع ایران رعایت شود.  امیرعبداللهیان درباره روابط دوجانبه تهران و مادرید تاکید کرد: شایسته است مسیر همکاری‌ها را تسریع کنیم و به‌ویژه در حوزه دارویی و حفظ منابع آبی و در حوزه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر، حمل‌ونقل ریلی و هوایی زمینه‌های خوبی برای گسترش روابط وجود دارد. وی از همتای اسپانیایی خود برای سفر به تهران و پیگیری توسعه و گسترش روابط دوجانبه دعوت کرد.