کاهش خطر نفوذ اسرائیل با گسترش روابط با همسایگان

کاهش خطر نفوذ اسرائیل با گسترش روابط با همسایگان

صباح زنگنه، تحلیلگر مسائل جهان عرب در گفت‌وگو با روزنامه جام‌جم درباره اهمیت سفر آقای رئیسی به قطر و همچنین گسترش روابط با کشورهای حوزه خلیج‌فارس گفت: وقتی اراده سیاسی کشورها مبنی بر گسترش روابط با همدیگر باشد، طبعا آثار آن هم در آینده مشهود خواهدبود. تمایل برای گسترش روابط و تعاملات سیاسی هم دوطرفه است؛ یک طرف مقامات کشورمان هستند که از ابتدای دولت سیزدهم بحث گسترش روابط با کشورهای همسایه و همجوار را مطرح کردند. طرف دو هم کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله قطر هستند که خبرها از ابراز علاقه آنها برای بسط روابط با جمهوری اسلامی حکایت دارد. وی با اشاره به شرایط منطقه و احساس نیازی که کشورهای اطراف برای حفظ امنیت و ثبات‌شان دارند، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با توجه به وضعیتی که در منطقه غرب آسیا به‌واسطه تنش‌های طی 10 سال گذشته وجود دارد، ضرورت ارتقای سطح روابط میان دولت‌ها و ملت‌ها بیش از پیش احساس می‌شود. زنگنه با بیان این‌که در شرایط حساس منطقه‌ای واضح است کشورهای همسایه بیش از دیگر دولت‌ها می‌توانند به کمک هم بشتابند، ابراز کرد: باید توجه داشت این همکاری‌ها و تعاملات مطابق با اصول و چارچوب تعریف شود. به این معنی که براساس اصول و قواعد روابط بین‌الملل، ما با کشورهایی می‌توانیم روابط حسنه داشته‌باشیم که به حقوق ما احترام بگذارند. همان طور که ایران هم تاکنون در عمل این موضوع را ثابت کرده و به هیچ وجه چشمداشتی به تمامیت ارضی کشورهای منطقه ندارد. این کارشناس مسائل روابط خارجی با اشاره به ظرفیت‌های فراوانی که در ایران و دیگر کشورهای عربی خلیج‌فارس به‌ویژه قطر وجود دارد، گفت: باید توجه داشت ایران و قطر هر دو جزو پایگاه‌های بزرگ استخراج و صدور نفت و گاز در جهان هستند اما توانمندی‌های دو کشور صرفا محدود به این دو حوزه انرژی نیست بلکه در سایر عرصه‌های از جمله برقراری امنیت و ثبات،‌ تامین برق و آب، زمینه‌های جدی برای بسط روابط میان ایران و قطر و سایر کشورهای حاشیه‌ای خلیج‌فارس فراهم است.  زنگنه اضافه کرد: ایران بهترین مسیر ترانزیت زمینی، دریایی و دریایی و ترکیب آنها بین شمال و جنوب و شرق و غرب محسوب می‌شود و این ظرفیت‌های خدادادی و بهره‌مندی از امکانات پشتیبانی می‌تواند اوضاعی مناسب برای سایر کشورهای منطقه از جمله قطر فراهم کند تا با همکاری این کشورها شرایط برای هم افزایی همسایگان و کشورهای همجوار مهیا شود.این کارشناس جهان عرب با تاکید بر این‌که یکی از تهدیدات موجود در حوزه منطقه‌ای جهل، افراط و زیاده‌خواهی است که برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به آن دچارند، خاطرنشان کرد: ایران و همسایگانش تهدیدات مشترکی دارند و با همکاری یکدیگر می‌توانند باعث برقراری آرامش و بسط امنیت در منطقه شوند. وی با بیان این‌که طی چند سال اخیر رژیم صهیونیستی به منظور ایجاد تقابل با جمهوری اسلامی ایران با برخی کشورهای منطقه وارد تعاملات سیاسی شده‌است، عنوان کرد: نیت رژیم اشغالگر قدس نفوذ در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است و از این رو طی چند سال اخیر تحرکات خود را برای ارتباط با این کشورها بیشتر کرده و ما شاهد روابط نزدیک امارات متحده عربی و همچنین عربستان‌سعودی بودیم. از این رو به نظر می‌رسد توجه دولت سیزدهم و همچنین رئیس‌جمهور محترم به گسترش روابط با همسایگان و کشورهای همجوار می‌تواند تا حدودی زیادی باعث کاهش آسیب‌های نفوذ اسرائیل در منطقه شود.
زنگنه در عین حال خاطرنشان کرد: طی سال‌های گذشته یکی از مشکلات موجود میان ایران و همسایگان این بود که صریح و روشن با همدیگر سخن نمی‌گفتند. به اعتقاد من داشتن صراحت در کنار مصلحت‌اندیشی باید بیش از گذشته در دستور کار دستگاه دیپلماسی کشور قرار گیرد.  این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: مسؤولان جمهوری اسلامی باید برداشت خود از نقش مخرب رژیم‌صهیونیستی در کل منطقه و جهان را با همسایگان در میان بگذارند و آثار حضور این رژیم را تبیین کنند. نمونه‌ها و شواهد گوناگون نشان‌ می‌دهد رژیم اشغالگر قدس همچنان ادعاهای ارضی خود را حفظ کرده و علاوه‌بر تسلط بر سرزمین فلسطین، به تمامیت ارضی اردن و سوریه هم احترام نمی‌گذارد.
همسایگان باید بدانند گسترش روابط با اسرائیل با توجه به ادعاهای نژادپرستانه و تمامیت‌خواهانه این رژیم آنها را در معرض خطر و بحران قرار خواهدداد. بنابراین مناسب است دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم بیش از گذشته خطرات و آسیب‌های گسترش روابط با کشورهای منطقه را با همسایگان در میان بگذارد.