رابطه ابتلا به آلزایمر  با ضخامت شبکیه چشم

رابطه ابتلا به آلزایمر با ضخامت شبکیه چشم

 نتایج تازه‌ترین تحقیقات نشان می‌دهد علائم بیماری آلزایمر که با کاهش قدرت هوش و حافظه مشخص می‌شود، می‌تواند سال‌ها قبل خود را نشان دهد. محققان می‌گویند نازک ‌شدن شبکیه چشم در میانسالی با عملکرد شناختی در سال‌های اولیه زندگی و بزرگسالی مرتبط است. فعلا به تحقیقات بیشتری نیاز است اما اکنون دانشمندان می‌گویند چنین یافته‌هایی ممکن است راه را برای نوعی از آزمایش‌های ساده چشم هموار کند که بتواند به پیش‌بینی خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر کمک کند.
آشلیق بارت‌یانگ، محقق دانشگاه اُتاگو در نیوزیلند می‌گوید: «با توجه به این‌که نتوانسته‌ایم آلزایمر پیشرفته را درمان کنیم و شیوع جهانی این بیماری همچنان رو به افزایش است، شناسایی افراد در مرحله پیش‌بالینی که هنوز ممکن است فرصت مداخله داشته باشیم بسیار مهم است.»
افراد مبتلا به آلزایمر اغلب با اختلالات بینایی زندگی می‌کنند که این امر ممکن است به سردرگمی ذهنی، بی‌نظمی و انزوای اجتماعی منجر شود. همه این علائم همراه با از دست دادن حافظه، زندگی روزانه میلیون‌ها نفر از مبتلایان به این بیماری را در سراسر جهان مختل می‌کند. این اولین‌بار نیست که دانشمندان می‌گویند چشم‌ها می‌تواند پنجره‌ای رو به دنیای شگفت‌انگیز مغز باشد. بیش از یک دهه قبل، محققان در تحقیقات خود پروتئین‌های 
بتا - آمیلوئید که مشخصه بیماری آلزایمر است را در شبکیه چشم افراد مبتلا به این بیماری پیدا کردند و مطالعات تصویربرداری بعدی نشان داد چشم بیماران مبتلا به آلزایمر شبکیه نازک‌تری دارد. همچنین نتایج مطالعه‌ای در سال 1396/ 2018 از ارتباط قوی بین آلزایمر و چند بیماری شایع چشمی از‌جمله گلوکوم (آب سیاه) و دژنِرِیشِن ماکولار خبر داد.
اخیرا در تحقیقی، محققان داده‌های حاصل از مطالعه طولانی‌مدت دانشمندی به‌نام دونِدین را بررسی کردند که در آن زندگی بیش از 1000 نوزاد متولد شده در اوایل دهه 1970 در یکی از بیمارستان‌های نیوزیلند را از بدو تولد دنبال کرده بود. اکنون با گذشت پنج دهه، بارت‌یانگ و همکارانش برای تجزیه و تحلیل داده‌های به‌دست آمده حاصل از آن مطالعه، زیر گروهی متشکل از 865 بزرگسال که در 45 سالگی اسکن چشم انجام داده بودند، به همراه مجموعه‌ای از تست‌های عصب روان‌شناسی در بزرگسالی و اوایل کودکی را به‌عنوان بخشی از آزمایش دونِدین انتخاب کردند. در این بررسی، ضخامت دو قسمت مختلف شبکیه چشم (لایه‌های فیبر عصبی شبکیه و لایه‌های سلول گانگلیون) در اسکن‌ها اندازه‌گیری شد. بررسی‌های به‌عمل آمده از تست‌های عملکرد شناختی چه در بزرگسالی و چه در دوران کودکی این افراد نشان داد شبکیه چشم آنها دارای لایه‌های نازک‌تری بوده است. با این حال هیچ ارتباطی بین 
نازک شدن شبکیه و کاهش کلی عملکرد شناختی (بین دوران کودکی و میانسالی) که ممکن است نشان دهد چیزی در مغز در حال وقوع است، یافت نشد. در حالی‌که لایه‌های نازک‌تر فیبر عصبی شبکیه در 45 سالگی با کاهش سرعت پردازش مغز نسبت به دوران کودکی مرتبط است، ممکن است صرفا نشانه‌ای از پیری عمومی باشد که لزوما با بیماری آلزایمر مرتبط نیست.
بارت‌یانگ، سرپرست تیم تحقیق می‌گوید: «یافته‌ها نشان می‌دهد ضخامت شبکیه می‌تواند شاخصی از سلامت کلی مغز باشد.» این‌که آیا آزمایش چشمی برای پیش‌بینی بیماری پیچیده و مرموزی مانند آلزایمر ممکن است کمک‌کننده باشد یا نه، ناشناخته مانده است. با این حال، تعدادی از مطالعات قبلی روی افراد مبتلا به جنون نشان داده که نازک‌ شدن شبکیه چشم ممکن است قبل از زوال شناختی و تشخیص زوال عقل باشد. این یک زمینه نسبتا جدید با نتایج متفاوت است.
او می‌گوید: «این یافته‌ها در آینده می‌تواند منجر به استفاده اپتومتریست‌ها از هوش مصنوعی برای گرفتن یک اسکن توموگرافی از چشم شما شده و از ترکیب نتایج آن با سایر داده‌های سلامتی مغز برای تعیین احتمال خطر ابتلا به آلزایمر استفاده شود.» 
منبع: Science Alert