سرنوشت نبرد با خلبانان مجهز به هوش مصنوعی

جنگ‌های علمی- تخیلی از آنچه تصور می‌کنید به شما نزدیک‌تر است

سرنوشت نبرد با خلبانان مجهز به هوش مصنوعی

اکنون در سال 2022 در جریان یک نبرد هوایی، خلبان یک جت جنگنده اف-16 به‌سختی به سمت راست حرکت می‌کند و در تلاش برای فرار از هواپیمای پشت سر خود است. مهاجمان موفق نخواهند شد. سال‌ها آموزش و تجربه نبردهای هوایی دیگر به کارشان نمی‌آید. الگوریتم هوش مصنوعی که هواپیمای تعقیب‌کننده را کنترل می‌کند، چهره جنگ را برای همیشه تغییر خواهد داد.
هوش مصنوعی برای اولین‌بار در سال 2008 انواع مهارت‌های هوایی مورد نیاز برای تعقیب و گریز هوایی را نشان داد. تیم اندرو نگ (Andrew Ng) در دانشگاه استنفورد هلیکوپتری با خلبانی هوش مصنوعی ساختند که یاد می‌گرفت چگونه شیرین‌کاری را صرفا با تماشای خلبانان انسان انجام دهد. سپس پرسشی که پیش آمد این بود که خلبانان انسانی تا چه مدت می‌توانند دست برتر خود را حفظ کنند؟ پاسخ این است که خیلی طول نمی‌کشد!
در تابستان 99، دارپا (آژانس تحقیقاتی وزارت دفاع ایالات متحده) گفت یک الگوریتم یک خلبان انسانی را در نبرد شبیه‌سازی شده هوایی شکست داده است. هشت خلبان هوش مصنوعی با یکدیگر جنگیدند که برنده آن از شرکت هرون سیستمز (Heron Systems) مستقر در مریلند بود. این خلبان مجهز به هوش مصنوعی با یک اف-16 در پنج مبارزه شبیه‌سازی ‌شده موفق شد انسان را پنج بر صفر شکست دهد.
در سال 2021، هوش مصنوعی ساخت چینی‌ها با خلبان انسانی به نام فانگ گویو، فرمانده خلبانان در نیروی هوایی ارتش آزادیبخش خلق، جنگید. فانگ گفت: «در ابتدا برنده ‌شدن کار سختی نبود اما هوش مصنوعی بعد از هر برخورد یاد گرفت چه کار  کند و در پایان توانست شکستم دهد.»
فراتر از شبیه‌سازی، پنتاگون می‌گوید قصد دارد انسان‌ها را در برابر ماشین‌ها در سال 1402/ 2023 قرار دهد. اما با پیشرفت چین نیز احتمالا این برنامه را امسال اجرا خواهد کرد.
هوش مصنوعی نظامی تغییرات زیادی را به میدان نبرد خواهد آورد. می‌توان هواپیما را بدون خلبان از نو طراحی کرد و به آنها اجازه داد طوری مانور دهند که هیچ انسانی نمی‌تواند آن را تحمل کند. همچنین توسعه نیروی هوایی را بسیار آسان‌تر از امروز می‌کند زیرا دیگر نیاز نیست سال‌ها صرف آموزش خلبانان جنگنده شود. به‌زودی لشکری از جنگنده‌های بدون‌خلبان را در آسمان می‌بینیم.
ژنرال‌های ارتش کماکان مایلند پهپادهای نظامی را در کنار خلبانان به‌عنوان «بال‌مردان وفادار» توصیف کنند اما این بیشتر بازتابی از تمایلات فرهنگی آنهاست تا نیاز واقعی به تهدید جان خلبانان انسان در حریم هوایی دشمن.
اکنون خیلی‌ها می‌پرسند اگر جنگنده‌های مجهز به هوش مصنوعی آمریکا و چین با هم روبه‌رو شوند، کدام برنده خواهد شد؟ لبه فناوری هواپیمای جنگنده هوش مصنوعی در الگوریتم‌های آنهاست و نه در موتورها یا موشک‌های آن. این یعنی چنین جنگنده‌هایی باید مدام به‌روز شود تا از رقیب جلوتر بماند. به‌زودی می‌بینیم که سرنوشت جنگ‌ها به جای تکیه بر پرواز شجاعانه خلبانان، به مهارت در کدنویسی هوش مصنوعی گره می‌خورد.
منبع: Wired