پرس‌تی‌وی تبلیغات منفی علیه ایران را خنثی می‌کند

جعفر قنادباشی، تحلیلگر حوزه بین‌الملل در گفت‌وگوی اختصاصی با «جام‌جم» :

پرس‌تی‌وی تبلیغات منفی علیه ایران را خنثی می‌کند

جعفر قنادباشی، تحلیلگر حوزه بین‌الملل با اشاره به کارکردهایی که رسانه‌ها در بحران‌های بین‌المللی می‌توانند داشته باشند به جام‌جم گفت: این شبکه با ارائه اطلاعات درست و دقیق، مخاطبان خود را در شرایطی قرار دهد تا بتوانند تصمیم‌های درستی اتخاذ کنند و در کنار آن، همه تبلیغاتی را که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در خصوص این جنگ می‌شود خنثی کند.
وی با عنوان این‌که مواضع نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به جنگی که در اوکراین درگرفته بسیار روشن و مشخص است، افزود: ما از یک طرف پیدایش چنین بحران و جنگی را ناشی از سیاست‌های فریبکارانه و افزون‌طلبانه آمریکایی‌ها می‌دانیم و آنها را زمینه‌ساز چنین جنگی قلمداد می‌کنیم. از طرفی هم، موضع بعدی ما این است که با هر گونه جنگی موافق نیستیم؛ جنگ و به‌کارگیری نیروهای نظامی را برای پیشبرد مقاصد بدترین شیوه قلمداد می‌کنیم و معتقدیم جنگ راه‌حل مشکلات و پایان‌دادن به بحران‌ها نیست. ما معتقدیم باید کشتار انسان‌ها متوقف شود. ما علاقه‌مند نیستیم که نتیجه این رویارویی به نفع غربی‌ها و آمریکایی‌ها تمام شود. طبیعی است آمریکایی‌ها و ناتو علاقه‌مند هستند از این بحران دستاوردهایی را داشته باشد که به سیاست‌هایشان در نقاط مختلف دنیا ادامه دهند.
این تحلیلگر با عنوان این‌که این جنگ قاعدتا برای ایران پیامدهای مستقیمی نخواهد داشت، تاکید کرد: اولا ما در یک فاصله دور جغرافیایی قرار گرفتیم. دوما مواضع ما مواضعی نیست که دشمنان ما بتوانند از آن به‌عنوان یک بهانه استفاده کنند و برای ما تبعاتی را تدارک ببینند. لذا می‌توان گفت تبعات یا پیامدهایی هم اگر هست می‌تواند پیامدهای غیرمستقیم باشد مثل افزایش یا کاهش بهای بعضی اقلام جهانی همانند مواد غذایی و طلا و یا افزایش یا کاهش واحدهای پولی اروپایی، آمریکایی و روسی. اینها تبعاتی است که همه کشورهای جهان با آن روبه‌رو خواهند بود و طبیعتا اگر جنگ ادامه پیدا کند می‌تواند تبعات این پیامدها بیشتر هم باشد.
قنادباشی با عنوان این‌که در دنیای امروز رسانه یک رکن اساسی دیپلماسی به حساب می‌آید، درباره نقش رسانه به‌طورکلی در جنگ‌های بین‌المللی، توضیح داد: رسانه‌ها در جنگ یک نقش ویژه دارند به‌خصوص زمانی که   جنگ روانی گسترده‌ای رواج پیدا کند و همزمان با عملیات نظامی، جنگ روانی در خبرها و تحلیل‌ها منعکس شود. درحال‌حاضر به دلیل این‌که رسانه‌های بسیار قوی و فراگیری در دنیا وجود دارد، لذا همزمان و به موازات جنگ‌های نظامی و عملیات نظامی، جنگ روانی بسیار گسترده و جدی در می‌گیرد و در آن متاسفانه از همه علوم روان‌شناسی و شیوه‌های تاثیر‌گذاری که بسیار پیشرفته شده استفاده می‌شود. در چنین شرایطی رسانه‌ها باید کوشش کنند خبرهای درست و دقیق را منعکس کرده و تحت تاثیر این فضای بسیار آلوده جنگ روانی که وجود دارد قرار نگیرند.
 وی درهمین‌باره تصریح کرد: این‌که می‌بینیم مردم در چنین شرایطی طرفدار یکی هستند یا به غلط یک طرف را تایید یا محکوم می‌کنند، به معنای این است که تحت‌تاثیر رسانه‌ها قرار گرفته‌اند. درحال‌حاضر می‌شود گفت افکار عمومی مخاطبان رسانه‌ها نیازمند خبرهای درست و دقیقی هستند حتی اگر به زیان آن رسانه هم باشد. رسانه‌های موجود دو دسته‌اند. یکی رسانه‌هایی که می‌خواهند مستقل عمل کنند و دیگری رسانه‌هایی که علاقه‌مند هستند اهدافی را در این جنگ دنبال کنند.
قنادباشی درباره پوشش اخبار این جنگ توسط شبکه پرس تی‌وی بیان کرد: پرس تی‌وی دو اقدام مختلف را باید در این عرصه انجام دهد و در این بحران دو وظیفه مختلف را ادا کند. یکی اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق است و درواقع همسو نشدن با جنگ‌های روانی که بین دو طرف آغاز شده و وجود دارد. بنابراین، این شبکه باید بکوشد تا مخاطبان خود را در شرایطی قرار دهد تا بتوانند تصمیم‌های درستی اتخاذ کنند. درواقع خبرهای پرس تی‌وی باید به گونه‌ای باشد که همه تبلیغاتی را که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در خصوص این جنگ می‌شود خنثی کند.
این تحلیلگر درباره کلیدواژه‌هایی که این شبکه می‌تواند در این روزها از آن بهره ببرد، گفت: اگرچه به‌کارگیری واژه‌های صلح، امنیت، حقوق مردم، ضرورت رسیدگی به حقوق مهاجران و ... در همه رسانه‌ها منعکس می‌شود و این‌گونه واژه‌ها برای فریب در رسانه‌ها به کار گرفته می‌شود، ولیکن این به آن معنا نیست که رسانه‌ای مثل پرس تی‌وی از این واژه‌ها استفاده نکند. قاعدتا واژه‌هایی مثل صلح، ضرورت برقراری امنیت بین‌المللی و ... واژه‌هایی است که باید در عرصه جنگ به کار گرفته شده و روی آنها بیشتر تاکید شود. واژه‌هایی که می‌تواند نشان‌دهنده سیاست‌های غربی باشد مثل کوشش برای سلطه‌طلبی و افزون‌طلبی و دامن‌زدن به جنگ‌های بزرگ که خانمانسوز است. اینها مواردی است که باید پرس تی‌وی در نظر داشته باشد.