ماموریت غیرممکن در گیشه

آیا فیلم‌های به نمایش درنیامده‌ تام کروز موفق خواهد بود؟

ماموریت غیرممکن در گیشه

در ایام کرونا و قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی، تام کروز یکی از ستارگانی بود که اهمیت بسیار زیادی به این موضوع می‌داد و رسانه‌ها مطالب مفصلی در ارتباط با آن نوشتند. کرونا به صنعت سینما و هنرمندان لطمات بسیار زیادی زد اما شاید تام کروز از آن دسته بازیگرانی بود که بیشترین لطمات را در این رابطه خورد. اولین ضرری که متوجه بازیگر 60‌ساله هالیوود شد، توقف کار فیلمبرداری قسمت هفتم «ماموریت غیرممکن/ بالاتر از خطر» در شهر رم بود. از حدود سه سال قبل به این سو، کار تولید دو قسمت بعدی این مجموعه اکشن درام بلاک‌باستر با مشکلات خیلی زیادی روبه‌رو شد و کروز نتوانست کار تولید فیلم‌های جدید و بعدی‌اش را هم آغاز کند. از نقطه‌نظر اکران عمومی هم کروز از بدبیارها بوده است. او از تابستان 2018 که ششمین قسمت ماموریت غیرممکن اکران عمومی بسیار موفقی داشت، فیلم دیگری را روانه پرده سینماها نکرده و نمایش عمومی کارهای جدیدش با تاخیرهای متعددی همراه بوده است.

با این وجود، کروز ناراضی به نظر نمی‌رسد و خوشحال است که کووید ــ 19 در حال محو شدن است و او می‌تواند امیدوار باشد تماشاگران سینما خیلی زود به دیدار فیلم‌های تازه‌اش می‌آیند. کروز که همین روزها کار تولید و بازی قسمت هشتم ماموریت غیرممکن را آغاز می‌کند، تبلیغات برای «تاپ‌گان:ماوریک» را هم شروع کرده است و در گفت‌و‌گوها روی سکانس‌های نبرد هوایی هیجان‌انگیز و نفسگیر آن تاکید می‌کند. دومین قسمت این اکشن ماجراجویانه که با سال‌ها تاخیر ساخته شد، به‌دلیل شیوع کرونا چند بار زمان نمایش عمومی خود را تغییر داد. حالا بالاخره در تاریخ 27‌می پیش‌رو طرفداران بازیگر و علاقه‌مندان سینما می‌توانند در داخل سالن‌های تاریک نمایش به تماشای این فیلم پرسروصدا بنشینند. برای کسانی که 37سال در انتظار ساخت قسمت دوم بوده‌اند، احتمالا انتظار دو ساله برای اکران عمومی‌‌اش باید بسیار سخت بوده باشد.
تجدید دیدار 33 ساله
کروز یک‌بار دیگر در قالب شخصیت پیتر میچل (ملقب به ماوریک) خلبان زبده نیروی هوایی بازی می‌کند که یک‌سری ماجراجویی هوانوردی تازه را تجربه می‌کند. داستان‌های ضدونقیض زیادی درباره خط اصلی قصه فیلم مطرح شده و این در حالی است که تهیه‌کنندگانش حاضر به افشای خط داستانی که کریستوفر مک کواری نوشته نشده‌اند. جوزف کاسینسکی، کارگردان فیلم هم خودش را از دید خبرنگاران سمج مخفی کرده و البته کروز هم با بالا انداختن شانه‌هایش همیشه از پاسخگویی در این باره، شانه خالی کرده است. با وجود این، همگان می‌دانند که داستان قسمت دوم حدود 30سال بعد از رخدادهای نسخه اصلی اتفاق می‌افتد. از گوشه و کنار شنیده می‌شود ماوریک دوباره به پایگاه نیروی هوایی برمی‌گردد تا به خلبانان جوان و تازه‌وارد درس هوانوردی بدهد و در ادامه، ماجراهایی پیش می‌آید که قوه محرکه داستان فیلم می‌شود.
خود تام کروز بیشتر تمایل داشت در دوران بعد از کرونا هفتمین قسمت ماموریت غیرممکن فیلمی باشد که دیدار دوباره‌‌اش با تماشاگران مشتاق را امکان‌پذیر می‌کند. اما هم او و هم تماشاگران پیگیر باید تا سال آینده میلادی صبر کنند چرا که این اکشن دلهره‌آور جاسوسی (که چند بار با تغییر زمان نمایش عمومی همراه بوده) تا زودتر از 14 جولای 2023 روانه پرده سینماهای جهان نخواهد شد. مدیران کمپانی پارامونت که فیلم را با همکاری کروز تهیه کرده‌اند، می‌گویند عجله‌ای برای اکران عمومی آن ندارند و کیفیت را فدای موضوعاتی چون تعجیل برای دیدار با خوره‌های سینما و این مجموعه پربیننده نمی‌کنند. با این حال کروز خبر خوش شروع کار فیلمبرداری قسمت هشتم را جایگزین نگرانی‌های مربوط به نمایش عمومی قسمت هفتم می‌کند. به گفته او «همه چیز دارد خوب پیش می‌رود و گروه و عوامل تولید خودشان را به صحنه فیلمبرداری رسانده‌اند. قرار است این فیلم نقطه عطفی در تاریخ این مجموعه فیلم باشد.»
باز هم مک‌کواری
 این قسمت هم مثل قسمت قبلی توسط کریستوفر مک‌کواری کارگردانی می‌شود و اطلاعی از رقم هزینه‌های تولید آن نیست. قسمت هفتم با هزینه کلان و غیرقابل تصور 290‌میلیون دلاری تهیه شده و معلوم نیست هشتمین قسمت هم با چنین رقم سخاوتمندانه‌ای وارد مرحله تولید می‌شود یا نه. تحلیلگران سینمایی که سرشان از رقم دور از انتظار 290‌میلیونی تولید قسمت هفتم سوت کشیده، می‌گویند ماموریت غیرممکن 7 باید حداقل 500 تا 550‌میلیون دلار فروش کند تا بتواند لقب محصولی را بگیرد که شکست تجاری در جدول گیشه نمایش نخورده است. آنها از این موضوع به‌عنوان ماموریتی غیرممکن برای فیلم یاد می‌کنند که امکان شکست آن بیشتر از امکان موفقیتش است. اهل‌فن این پرسش را مطرح می‌کنند که آیا اتان هانت (نام شخصیت کروز در فیلم که رئیس یک گروه ضدجاسوسی است که در هر قسمت فیلم راهی ماموریتی دشوار برای نجات جهان از خطر نابودی می‌شود) که روی پرده سینما توانسته در ماموریت‌هایی سهمگین پوزه بدخواهان بین‌المللی را به خاک بمالد، می‌تواند با غول گیشه نمایش سینماها هم مبارزه‌ای پیروزمندانه داشته باشد یا نه. طبق اعلام مدیران پارامونت هشتمین ماموریت غیرممکن برای 25 ژوئن 2024 رنگ پرده را به خود خواهد دید.
در کنار این فیلم‌ها کروز دو کار جدید دیگر هم دارد که به‌زودی زمان شروع کار فیلمبرداری‌شان اعلام می‌شود. اولی «زندگی‌کن، بمیر، تکرار کن، تکرار کن» یک درام علمی ــ تخیلی آینده‌نگرانه است که داگ لایمن آن را کارگردانی می‌کند و دنباله‌ای بر «لبه فردا» به‌حساب می‌آید. این فیلم سال 2014 به نمایش درآمد و فروش خوب جهانی 371‌میلیون دلاری را تجربه کرد. دومین کار کروز هم باز یک اثر علمی‌ــ‌تخیلی است که نه‌تنها داستانش در فضا اتفاق می‌افتد بلکه بازیگر برای بازی در آن راهی فضا و ایستگاه فضایی بین‌المللی دور مدار زمین خواهد شد. این فیلم را نیز داگ لایمن کارگردانی خواهد کرد و فعلا با نام موقت «بدون نام تام کروز: پروژه فضایی ایکس» شناخته می‌شود. داستان فیلم؟ کسی اطلاعی ندارد! اما این نخستین‌بار در تاریخ هالیوود است که یک بازیگر و فیلمساز برای ساخت فیلمی راهی فضا می‌شوند.