هدفگذاری و حرفه‌ای بودن شرط اصلی موفقیت

یادداشت

هدفگذاری و حرفه‌ای بودن شرط اصلی موفقیت

لیگ‌برتر کشور به ظاهر کلمه حرفه‌ای را یدک می‌کشد ولی رفتار، کردار و ساختارهای موجود در آن آماتور است. فقط در فوتبال این دست از کشورها این موضوع مشاهده می‌شود، به این ترتیب که تیمی به مقام قهرمانی رسیده ولی شاخصه‌های لازم برای قهرمانی را نداشته است. این شاخصه‌های لازم موضوعات مدیریتی، مسائل فنی، مسائل لجستیکی و تفکر حرفه‌ای هستند. البته نظم و انضباط هم در این میان بسیار اهمیت دارد.  
همه اینها یک واقعیت است، در کشورهایی که ورزش و فوتبال آنها بر مبنای این شاخصه‌ها نباشد هر نوع موفقیتی مقطعی است و استمرار نخواهد داشت. در همین لیگ‌برتر خودمان شاهد بودیم که تیمی در دهه 90 قهرمان لیگ‌برتر شد ولی به مرز ورشکستگی رسید. تیمی که قهرمان شد اکنون از گردونه فوتبال خارج و محو شده است. این موارد نشان‌دهنده آن است که تفکر و عمل حرفه‌ای و ساختار مناسب وجود ندارد و از طرفی نظم و انضباطی هم نیست و افراد در جایگاه خودشان قرار نگرفته‎اند. 
از سوی دیگر پرحرفی در فوتبال آماتور ما فراوان رویت می‌شود. یعنی آنقدر که حرف می‌زنند عمل نمی‌کنند. 
استقلال امروز به مقام قهرمانی لیگ‌برتر رسیده است و باید واقعا به آنها تبریک گفت. پیش از آن هم پرسپولیس چند دوره قهرمان لیگ‌برتر شد. ولی بیاییم و منصفانه به قضیه نگاه کنیم. آیا ما از ساختار و تفکر حرفه‌ای برخورداریم؟  آیا کل فوتبال ما مجموعه‌ای  از تفکرات حرفه‌ای دارد؟ این تفکر حرفه‌ای باید همه جا رویت شود، اعم از فدراسیون فوتبال، داوران وعوامل دیگر نظیر امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری. ما در اینها نشانه‌های حرفه‌ای‌گری نمی‎بینیم. قضاوت با کسانی است که این مطلب را مطالعه می‌کنند. 
تا زمانی که تفکر و عمل یکی نباشد و تا زمانی که نظم‌، انضباط و حرفه‌ای‌گری را اعمال نکنیم و اما و اگر داشته باشیم از داشتن شاخص‌های مناسب برای موفقیت بی‌بهره خواهیم بود. 

واعظ آشتیانی - کارشناس ورزش