اولتیماتوم‌های صدر و تداوم بن‌بست سیاسی

اولتیماتوم‌های صدر و تداوم بن‌بست سیاسی

با گذشت هفت ماه از انتخابات پارلمانی در عراق، جریان‌های سیاسی حاضر در پارلمان هنوز در تشکیل فراکسیون اکثریت توفیقی نداشته‌اند و به دلیل اختلافات سیاسی، چشم‌انداز روشنی برای تشکیل دولت در این کشور وجود ندارد. 
جریان صدر از همان ابتدا بنای ناسازگاری گذاشت و اعلام کرد حاضر نیست برای تشکیل فراکسیون اکثریت با گروه‌های شیعی ائتلاف کند.  صدر پس از ناکامی در تشکیل فراکسیون اکثری، چندی قبل اعلام کرده‌بود به مدت ۴۰‌روز هرگونه فعالیت سیاسی جریان صدر را متوقف می‌کند تا چارچوب هماهنگی این فرصت را داشته‌باشد دولت ائتلافی بدون حضور جریان صدر را تشکیل دهد. 
پس از این دوره 40 روزه، صدر مهلت ۱۵روزه‌ای به مستقل‌ها داد تا با او ائتلاف کنند و نهایتا پس از بی‌نتیجه‌بودن این فرصت ها، روز یکشنبه گذشته رهبر جریان صدر در توییتی، یک فرصت تنفس ۳۰ روزه داد تا دولت عراق تشکیل شود. وی در مطلبی که در توییتر منتشر کرده با بیان این‌که در زمینه تشکیل «دولت اکثریت ملی» موفق نشده‌است، تصریح کرد، یک راه بیشتر باقی نمانده و آن، تبدیل شدن به اپوزیسیون ملی است. 
رهبر جریان صدر با اشاره به این‌که مدت این اپوزیسیون، کمتر از ۳۰ روز نخواهدبود، خاطر نشان کرد، اگر طرف‌ها و سایر فراکسیون‌های پارلمانی که با این جریان، ائتلاف کرده‌بودند، بتوانند کابینه تشکیل دهند که مراد حاصل شده‌است، در غیر این صورت، تصمیم دیگری خواهیم‌گرفت.