سفر به سمت روایت

بسته پیشنهادی کتاب خسرو باباخانی، نویسنده

سفر به سمت روایت

می‌توانیم بنویسیم خسروباباخانی از همان جوانی همکاری‌اش را با مجلاتی همچون کیهان‌بچه‌ها و سروش نوجوان آغاز کرده‌است. حتی می‌شود نوشت، او نویسنده تخصصی حوزه کودک و نوجوان است یا به زندگینامه شهدایی پرداخت که بخش قابل‌توجهی از نوشته‌های او را در برمی‌گیرد. می‌توانیم نام برخی از کتاب‌های او را هم فهرست کنیم و بگوییم او نویسنده آثاری همچون «هنوز بی‌قرارت هستم»، «خلسه با‌طعم‌باروت»، «روح‌مرطوب»، «جشن‌ازمابهترون» یا «گوسفندی برای شاه» است اما این روزها نام این نویسنده خوش‌ذوق الصاق شده به کتاب تازه‌اش یعنی «ویولون‌زن‌روی‌پل» کتابی که از همان زمان انتشارش در چند ماه گذشته هم اقبال بالایی میان مخاطبان دریافت کرده و هم نویسنده‌های بسیاری پیشنهاد خواندن آن را داده‌اند. روایتی شخصی، همراه با جسارت و شجاعت البته با قلمی شیوا و خواندنی که نشر جام‌جم آن را منتشر کرده‌است.


هاملت در نم‌نم باران |  اصغر‌ عبداللهی
کتاب، مجموعه‌ داستانی از وضعیت تئاتر ایران در پیش از سال 1320 است. در واقع داستان‌هایی در پاسداشت تئاتر ایران، این‌که چه کسانی تئاتر  را در ایران اجرا کردند و با چه چالش‌هایی رو‌به‌رو بودند. شیوه عنوان کردن چنین مستنداتی در این کتاب، قالب داستانی است و روایت‌های منتشر شده مقاله نیست. فضاسازی، نثر و دیالوگ‌ها در این کتاب کم‌نظیر است. این کتاب سال گذشته به‌عنوان برگزیده کتاب سال جایزه جلال هم انتخاب شد.

نیم‌دانگ پیونگ‌یانگ  |  رضا امیرخانی
قلم رضا امیرخانی بی‌توجه به آنچه می‌نویسد سحرآمیز است. کشور کره‌شمالی همیشه برای جهانیان یک رازواره ‌است. همین موضوع هم باعث شده سفرنامه کره‌شمالی به قلم طناز رضا امیرخانی خواندنی‌تر باشد. او در جریان نوشتن این سفرنامه خودش را محدود به دانسته‌های رایج ندانسته و خیلی شیطنت‌وار طبق روایت مکتوب در کتاب، بارها از دست همراهان فرار کرده و به تنهایی به مواجهه شهروندان این کشور رفته‌است. همین ویژگی‌هاست که باعث شده سفرنامه او هم خواندنی‌ باشد و هم به واقعیت‌ها نزدیک باشد. 

مکاشفه بهاری یک همسایه واله  |  محمد عربی
این اولین رمان محمد عربی است که هنگام نوشتن آن، تنها 22 سال داشت. ظاهر کتاب یک ماجرای عشقی است اما در لایه‌ای پایین‌تر کاری است درباره امام رضا(ع). به باور من این بهترین اثری است که در ارتباط با امام هشتم نوشته شده‌است و یقین دارم و قول می‌دهم هر کسی آن را بخواند شبانه قصد زیارت این امام را می‌کند.
 هنگام خواندن این رمان باشکوه دل آدمی ضعف می‌کند از شوق دیدار. فارغ از محتوا میان نویسندگان هم شیوه روایت او تقدیر شده و هم در جشنواره سال گذشته از 300 امتیاز ممکن، توانست 295 امتیاز را کسب‌کند. 

شصت  |  مرضیه اعتمادی
رمان مرضیه اعتمادی تنها 100 صفحه‌است به این معنا که شاید بتوان در فاصله یک خط مترو آن را تمام کرد اما آن‌قدر خواندنی و تاثیرگذار است که تا مدت‌ها با خواننده‌اش می‌ماند. جسارت، صداقت و عاطفه مادرانه در این اثر از این کتاب یک اثر کم‌نظیر ساخته‌است. کتاب «شصت» خاطرات مادری است که فرزند نوزادش به بیماری سختی دچار شده. درگیری‌ها، غصه‌ها و سختی‌هایی که در راه نجات و معالجه کودک خردسال برای مادر رخ داده، همه در این اثر تاثیرگذار روایت شده‌اند. یک روایت ناب عاشقانه برای زنده‌نگهداشتن یک نوزاد.