مادرانگی به بلندای ثریا

مادرانگی به بلندای ثریا

وقتی نام ثریا قاسمی شنیده می‌شود، مخاطبان ناخودآگاه لبخندی بر لب می‌آورند، زیرا او مادر مهربان و در عین حال مقتدر سینما و تلویزیون ایران است که تصویر زیبایی از خودش در ذهن همه مخاطبان ایران به یادگار گذاشته است. این بانوی پیشکسوت، فعالیت حرفه‌ایش را در دنیای هنر از اوایل دهه 1340 با گویندگی رادیو آغاز کرد و سپس راهی دنیای تئاتر شد.

او همان سال‌ها هم در دنیای دوبله فعالیت داشت و در سریال سال‌های دور از خانه -که طرفداران بسیاری داشت- صحبت کرده بود. مخاطب، نقش‌های ماندگار او را در نمایش‌هایی همچون آنتیگون، از پشت شیشه‌ها، آندورا و... از یاد نخواهد برد. 
این بازیگر باسابقه سینما، تئاتر، رادیو و تلویزیون پس از این‌که به خاطر بازی در مارال، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از نوزدهمین جشنواره فیلم فجر در سال ۱۳۷۹ شد، توانست فرصت ایفای نقش‌های متفاوت‌تری را پیدا کند که بازی در شام آخر و دختر شیرینی‌فروش از آن جمله بود. بازی کوتاهش در شام آخر، جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را ازجشن خانه سینما برای او به همراه داشت و پس از دختر شیرینی‌فروش به بازی در فیلم‌های کمدی گرایش پیدا کرد. 
کارنامه قاسمی، پر از نقش‌های رنگارنگ است. قاسمی با این‌که جزو هنرمندان پیشکسوت محسوب می‌شود اما حتی نقش‌های کوتاه را به حدی خوب بازی می‌کند که نگاه مخاطبان را می‌دزد.
حال این شب‌ها، شاهد بازی قدرتمندانه این هنرمند در سریال تلویزیونی حکم رشد هستیم. قاسمی در این سریال نقش مادری را بازی می‌کند که در عین حال، مهربان و عاشق دو فرزندش است اما هر جا که ایجاب کند با صلابت جلوی آنها می‌ایستد و ابایی ندارد از این‌که آنها ناراحت شوند. 
قاسمی به حدی نقش یک مادر مقتدر را خوب بازی کرده که مخاطب، ناخودآگاه از این مادر حساب می‌برد. در واقع، بینندگان او را در سریال حکم رشد در لباس یک مادری که صرفا در آشپزخانه کار می‌کند، نمی‌بینند و مدام او را در موقعیت‌های چالشی می‌بینند که درگیر ماجراهایی می‌شود. گرچه او میان منطق و عشقی که به ذبیح و غلام دارد، گرفتار می‌شود اما واکنش‌های صحیح دارد که حتی می‌تواند الگویی برای مادران ایران زمین باشد. 
البته این اولین بار نیست که قاسمی نقش هایش را سعی کرده با اقتدار بازی کند. او در دیگر سریال‌هایش همچون جراحت، پشت‌بام تهران و... هم ایفای نقش چنین مادرانی را داشته ولی همیشه سعی کرده یک بازی بدون کلیشه را به تصویر بکشد تا مخاطب از دیدن بازی او لذت ببرد.
همچنین بازی او در آثار نمایشی می تواند برای دانشجویان این رشته کلاس درس باشد و از او یاد بگیرند. او چند سال پیش در جشنواره مراکز استان‌ها به‌عنوان چهره ملی مورد تجلیل قرار گرفت.

فاطمه عودباشی - دبیر گروه رسانه