ماجراهای آتقی و کامیونش

ماجراهای آتقی و کامیونش

مخاطبان تلویزیون پیش از این‌که مجموعه‌های «خوش‌رکاب» و «خوش‌غیرت» را در دهه 1380 به تماشا بنشینند، اصلا تصورش را هم نمی‌کردند مرد میانسالی در این دنیا باشد که دلبستگی عجیبی به کامیونش داشته باشد، به‌قدری که آن را مثل فرزند خود بداند و شب و روز با او صحبت کند.  حتی زمانی که کامیون در پارکینگ بدون سقف است، با آمدن باران نگرانش شود و او را با حوله خشک کند. این داستانی است که علی شاه‌حاتمی برای مجموعه‌های «خوش‌رکاب» و «خوش‌غیرت» طراحی کرد. 

در سری اول این مجموعه مخاطب شاهد دلبستگی‌های عجیب مردی به کامیونش که اسم «خوش‌رکاب» را بالای آن حک کرده بود مواجه شد. اما در سری دوم آقا‌تقی نام «خوش‌غیرت» را برای دلبرش انتخاب کرد.
 ماجرا از جایی شکل گرفت که آقا‌تقی با بازی محمد کاسبی به اجبار برای رساندن کمک‌های مردمی راهی جبهه شد و تحولی در او ایجاد کرد تا باعث شد در سری دوم این مجموعه تلویزیونی، تقی برای کمک به مردم عراق که در جنگ با آمریکا بودند، راهی کربلا شود و به همراه شاگردش با بازی مجید صالحی ماجراهایی را خلق کند که بیننده را تا پایان سریال با خود همراه کند.
یکی از نکات مهم بازی روان محمد کاسبی است که این روزها حال و روز خوبی ندارد و درگیر بیماری است. این بازیگر پیشکسوت و توانمند در کنار شیرین‌کاری‌های مجید صالحی و بده‌بستان‌های خوبی که با هم داشتند، مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. 
جالب این‌که آقا‌تقی این سریال، یکی از نقش‌های محبوب و ماندگار این بازیگر شد. همچنین مجید صالحی با آن چهره‌ای که اصطلاحا به شاگرد شوفرها شبیه بود و ادبیاتش هم شباهت بسیاری به آنها داشت، در این سریال نقش عزت را بازی کرد که با مادرش زندگی می‌کرد و مدام با اوستایش آقاتقی چالش داشت.
 مخاطب گاهی احساس می‌کرد این شخصیت گاهی به کامیون آقا‌تقی هم حسادت می‌کرد. او در بازی‌اش رگه‌های کمدی داشت که به دل مخاطب می‌نشست. همچنین تیتراژ جالبی داشت که البته در سری قبل این مجموعه هم پخش می‌شد و آن هم به‌نوبه خود طرفداران بسیاری پیدا کرده بود.
می توان گفت شاه حاتمی با ساخت  این اثر و  محور قرار دادن  یک کامیون در قصه  در ساخت آثار تلویزیونی به نوعی هم تابوشکنی کرد، زیرا تا قبل از آن کارگردانی به سراغ کامیون نرفته بود که محور داستانش باشد. 
این ویژگی  باعث شد تا این سریال مورد توجه و اقبال مردمی قرار بگیرد و بعداز  استقبال مردم از سریال خوش رکاب، مجموعه خوش غیرت هم ساخته شد.
البته  مخاطبان این  انتظار  را داشتند که ساخت این اثر ادامه پیدا کند اما  شاه حاتمی بعد از ساخت این آثار به سراغ دیگر موضوعات مبتلا به جامعه رفت و آنها را دستمایه ساخت سریال های تلویزیونی قرار داد اما هیچ کدام از آثارش  نتوانست  محبوبیت این دو اثر را کسب کند.باز پخش این سریال در شبکه آی فیلم با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است.

فاطمه صمدی - گروه رسانه