پادشاه تنیس

نادال با قهرمانی در رولان گاروس، فاصله‌اش را با رقبا بیشتر کرد

پادشاه تنیس

وقتی راجر فدرر و رافائل نادال مصدوم شده بودند و در این میان نواک جوکوویچ تعداد قهرمانی‌های خود را در گرند‌اسلم‌ها به 20 رساند و با این دو اسطوره تنیس برابر شد، خیلی‌ها اتفاق نظر داشتند جوکوویچ خیلی زودتر از دو رقیب اصلی‌اش می‌تواند رکوردش را بهتر کند و تاحدودی دست‌نیافتنی شود. در این مدت مصدومیت فدرر خوب نشد و نادال هم با بهبودی نصفه و نیمه به میادین بازگشت؛ در این شرایط باز هم بیشتر تصورها به سمت جوکو بود. تنها چیزی که باعث شد تمام این معادلات به هم بخورد، اراده عجیب و غریب نادال و تشنگی تمام‌نشدنی او به افتخارات بیشتر بود. این اراده و میل به پیروزی را به خوبی می‌شد در فینال 2 ساعت و 19 دقیقه‌ای رولان گاروس امسال به خوبی مشاهده کرد؛ جایی که نادال توانست کسپر رود نروژی را با نتیجه قاطع 3 بر صفر شکست دهد و حالا در کنار این‌که سلطان بلامنازغ زمین‌های خاکی است، باید عنوان پادشاه تنیس را هم به او اطلاق کرد.

تبریک ویژه باشگاه رئال مادرید
نادال هفته پیش با حضور در ورزشگاه استاد دوفرانس از نزدیک شاهد چهاردهمین قهرمانی رئال در لیگ قهرمانان اروپا بود. بعد از قهرمانی چهاردهم نادال، باشگاه رئال این پیام را برای او فرستاد:  «تبریک بابت این شاهکار تاریخی. مایه افتخار و مسرت است که یک مادریدیستای بزرگ و عضو افتخاری باشگاه به عنوان بهترین تنیس‌باز تاریخ شناخته می‌شود. تبریک برای رسیدن به بیست‌ودومین گرند‌اسلم و چهاردهمین قهرمانی رولان گاروس. بدون تردید ۱۴ یک عدد جادویی در سال ۲۰۲۲ است.»

آینده؟
طی چند روز اخیر زمزمه‌هایی مبنی بر وداع نادال با رولان گاروس در محافل خبری شنیده می‌شد اما او این شایعه را رد کرد و گفت: «نمی‌دانم در آینده چه اتفاقی می‌افتد اما از مبارزه دست نمی‌کشم تا بتوانم هم‌چنان به بازی کردن ادامه دهم.» نادال هم‌چنین در مورد حضور در مسابقات ویمبلدون که از سه هفته دیگر آغاز می‌شود افزود: «هیچ بازیکنی دلش نمی‌خواهد ویمبلدون را از دست بدهد، اگر روش جدیدی که هفته آینده قرار است امتحان کنیم جواب بدهد شرکت می‌کنم؛ در غیر این صورت نه، حاضر نیستم با تزریق بی‌حسی بیشتر از این ریسک کنم.»

آمار‌های منحصربفرد
63
با قهرمانی عصر یکشنبه نادال در فینال رولان گاروس، تعداد قهرمانی‌های گلادیاتور در زمین‌های خاکی به عدد 63 رسید تا از این حیث از هر بازیکنی در تاریخ تنیس عملکرد بهتری داشته باشد. نزدیک‌ترین رقیب او گیلرمو ویلاس با 49 قهرمانی در زمین‌های خاکی است. 
36
نادال در حالی با 36 سال و 2 روز در پاریس به قهرمانی رسید که از سال 1925 تاکنون پیرترین بازیکنی است که در رولان گاروس به قهرمانی می‌رسد. 
3
این برای سومین‌بار است که نادال در دو گرند‌اسلم متوالی به قهرمانی می‌رسد. او در سال‌های 2008 و 2010 نیز توانسته بود در رولان گاروس و ویمبلدون به قهرمانی برسد.
22
نادال در بین تنیسورهای مرد تنها بازیکنی  است که تعداد قهرمانی‌هایش را در گرند اسلم‌ها به عدد 22 رسانده است. رکوردداران  تاریخ در این زمینه مارگارت کورت و سرنا ویلیامز با 24 و 23 قهرمانی در گرند اسلم‌ها هستند.
14
هیچ مرد دیگری در تاریخ تنیس نتوانسته تعداد قهرمانی‌هایش در یک گرند‌اسلم را دو  رقمی کند و نادال با کسب چهاردهمین قهرمانی در رولان گاروس توانست رکورد افسانه‌ای خود را در این مسابقات دست‌نیافتنی‌تر از قبل کند.

حسین خلیلی - گروه ورزش