صدا به صدا نمی‌رسد

صدا به صدا نمی‌رسد

وضعیت آلودگی صوتی در شهرهای بزرگ از جمله تهران، قصه بحران آب است در یک دهه گذشته که همه به آن باور داشتند اما کسی کاری نمی‌کرد تا وضعیت آن‌قدر بغرنج شد که نیاز به ورود مدیریت بحران بود. آلودگی صوتی در این شهرها هم چنین حکایتی دارد. وضعیت روز به روز بدتر می‌شود و آنچه در این میان آسیب می‌بیند، روان شهروندانی است که همین حالا هم تاب‌آوری‌شان نسبت به هر اتفاقی پایین آمده است.

 از صدای ممتد بوق خودروها و دستکاری اگزوز موتورسیکلت‌ها بگیرید تا ارتش زامبی وانت‌های ضایعاتی دوره‌گرد که بدون هیچ نظارتی روی روان مردم رژه می‌روند. موضوع آلودگی صوتی به نظر می‌رسد هنوز مساله‌ای فانتزی محسوب می‌شود اما باید بدانیم یکی از پیامدهای آشکار آن، پایین‌آمدن آستانه تحمل شهروندان است. وقتی این صداهای مدام مانع استراحت مردم می‌شود بیش از آن‌که به جسم‌شان ضربه بزند، باعث می‌شود تاب‌آوری آنها پایین بیاید و حتی برای یک جای پارک دست به یقه شوند.
 مصداق‌های این اتفاق هم تا دل‌تان بخواهد وجود دارد. یکی از آنها افزایش معنادار مراجعه به پزشکی‌قانونی برای درگیری‌های خیابانی است. در آمارهای این نهاد همواره این حوزه افزایش جالب‌توجهی داشته و می‌توان رد این افزایش آماری را در بالابودن میزان آلودگی صوتی در شهرها دید. شاخص‌های موجود نشان از این دارد وضعیت پایتخت در این میان بسیار هشداردهنده است. داده‌نمای امروز نگاهی دارد به مناطقی از تهران که بیشترین آلودگی صوتی در آنها موجود است.