چهره‌ها

چهره‌ها

نصب مجسمه معروف‌‌ترین ضربه جهان
جام جهانی فوتبال هر دوره به اتفاق یا حاشیه‌ای مشهور شده است؛ این اتفاقات همگی حالا جزئی از تاریخ جام جهانی است و هر‌کدام از آنها به نوعی به نمادی از آن دوره برگزاری بازی‌ها تبدیل شده است. به‌عنوان مثال جام‌جهانی 1986 مکزیک را نمی‌توانیم بدون یادآوری گل دست خدای مارادونا به یاد بیاوریم که اساسا این گل باعث شهرت آن دوره از جام جهانی است یا همه اتفاقات جام‌جهانی 90 تحت‌الشعاع جدل فرانک رایکارد و رودی فولر در بازی حیثیتی آلمان و هلند قرار گرفت یا در جام‌جهانی 1994 شاید پنالتی ازدست‌رفته باجو و حسرت ماندگارش در تصویر ذهنی ما به نوعی نشانی از آن دوره باشد اما همیشه قتل ناجوانمردانه اسکوبار، مدافع کلمبیایی به‌واسطه گل به خودی‌اش را نمادی از آن دوره جام‌جهانی محسوب می‌کنیم. جام‌جهانی 98،  بوسه لوران بلان، کاپیتان فرانسه به سر بی‌موی فابیان بارتز، دروازه‌بان‌شان، ماندگارتر از قهرمانی این تیم شد. 2002 مدل موی رونالدو، 2010 ووزلای آفریقایی و بالاخره 2014 گریه کودک برزیلی در شکست تحقیرآمیز برزیل جلوی آلمان، نمایه‌های تصویری خاطرات ما از جام‌جهانی است اما بدون شک، خالق ماندگارترین تصویر جام‌جهانی کسی نیست جز زین‌الدین زیدان و آن ضربه سرش در سینه ماتراتزی، مدافع ایتالیایی. کشور قطر قصد دارد بار دیگر مجسمه معروف زین‌الدین زیدان را درحالی‌که با سر به سینه مارکو ماتراتزی می‌کوبد‌، نصب کند که پیشتر و در سال ۲۰۱۶ و به‌دلیل اعتراضات داخلی در این کشور برداشته شده بود. این اثر پنج‌متری برنزی نمایشگر لحظه فراموش‌نشدنی از فینال جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان است. 

پیام یک وضعیت
هادی حجازی‌فر دیر به سینمای ایران شناسانده شد اما در همین مدت کوتاهی که به چشم مخاطب آمده حسابی به دل دوستداران سینما نشسته است. مواجهه ابتدایی ما به طور جدی با او شاید از فیلم «ایستاده در غبار» باشد اما در همه سال‌های بعد از این فیلم انتخاب‌های مناسبی برای فعالیتش در سینما داشت و نتیجه آن را دارد به خوبی از واکنش تماشاگران دریافت می‌کند. ساخته تازه او یعنی «موقعیت مهدی» به عنوان پرفروش‌ترین فیلم در گونه دفاع مقدس شناخته شده و این پیام‌های امیدوارانه بسیاری دارد، با گذشت چند دهه از پایان جنگ تحمیلی علاقه به روایت‌های جاری در این بزنگاه تاریخی هنوز ادامه دارد و این پیام آشکار استقبال از فیلم حجازی‌فر است، پیامی که البته مرهون چگونگی روایت او در فیلم  موقعیت مهدی هم است. پیام دیگر معطوف به این نکته است که بدانیم حداقل در یک دهه گذشته پرفروش‌ترین آثار سینمای ایران در قبضه فیلم‌های کمدی ( و  عموما سطح پایین) بوده است، این‌که فیلمی همچون موقعیت مهدی توانسته این انحصار را میان مخاطبان خود بشکند هم پیام آشکاری است در موفقیت این اثر، اما شاید مهم‌تر از همه اینها دریافت این پیام‌هاست، این‌که کاش این آشتی مخاطب با آثار جدی سینما به هر طریقی شده حفظ شود.

مدیریت بدون کت‌وشلوار
علیرضا دبیر کشتی‌گیر با علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی تفاوت‌های بسیاری دارد که خب، بدیهی است. انتشار عکسی از او در ماه گذشته و در دیدار با عضو هیات‌رئیسه اتحادیه جهانی کشتی در فضای مجازی حسابی دست‌به‌دست شد و بسیاری هم از او به‌واسطه نحوه پوشش غیررسمی‌اش انتقاد کردند اما این نقدها واکنشی از سوی او به دنبال نداشت تا بالاخره بعد از یک‌ماه، روز گذشته او در میان حرف‌هایش به این نکته اشاره کرد و مشخص شد که نتوانسته از این حجم گلایه بی‌مورد در رابطه با پوشش ظاهری‌اش به‌راحتی بگذرد.
 او که در حاشیه مراسم عقد تفاهم‌نامه با مدیرعامل شرکت دخانیات برای استفاده از امکانات این مجموعه حرف می‌زد از همه‌چیز گفت؛ از حضور پرفروغ تیم‌ملی کشتی در جام تورلیخانوف گرفته تا پاسخش به شایعه ورود او به انتخابات ریاست کمیته ملی المپیک اما همین‌جا بود که علیرضا دبیر بستر مناسبی دید تا به انتقادهای گذشته از نحوه پوشش خود پاسخ دهد. او بدون اشاره به این انتقادها گفت: «من کسی نیستم که با پوشیدن کت‌وشلوار کمیته المپیک را اداره کنم.»

فصل جدید سریال دادگاه 
توجه بسیار به دادگاه جانی‌ دپ که دنبال‌کنندگان بسیاری به همراه خود داشت و حواشی قابل‌توجهی هم هر هفته در پی داشت باعث شده انگار برخی دیگر از چهره‌های سینمایی هوس دیده‌شدن کنند. البته که جامعه آمریکایی هم ‌‌چندان از این رویه ناراضی نیست چراکه حداقل دادگاه جانی دپ همچون یک سریال پرطرفدار توانست بیننده تلویزیونی کسب کند و خب، پرواضح است که جیب بسیاری از صاحبان این شبکه را پرپول کرد.
 این ماجرا محدود به‌ حق پخش تلویزیونی دادگاه نبود و حتی دستبندهای مخصوص دادگاه که دور دست امبر هرد و جانی دپ بسته شده بود در فروشگاه‌های مجازی به قیمت چندده‌هزار دلار به فروش رسید. حالا چهره‌های تازه در راه دادگاه، زوج جداشده معروف هالیوود، برد پیت و آنجلینا جولی هستند. این بار برد پیت پیشقدم شده است و از همسر سابقش به دلیل فروش سهم او در مزرعه فرانسوی‌شان که با هم خریده بودند شکایت کرده‌است. البته شروع این ماجرا مربوط به چند ماه پیش است ولی حالا برد پیت ادعا کرده که آنجلینا جولی می‌خواهد شهرت او را خدشه‌دار کند. 

پول را بردار و فرار کن!
فرار اشرف‌غنی، رئیس‌جمهور مخلوع افغانستان در میانه پیشروی طالبان یکی از بزنگاه‌های تاریخی این کشور محسوب می‌شود. بسیاری از مردم این کشور همچنان او را بزدل می‌نامند و عنوان می‌کنند او با چمدان‌هایی پر از دلار به کشور دیگری گریخته است؛ نکته‌ای که حالا گزارش رسمی یک نهاد وابسته به آمریکا آن را رد کرده و نوشته است اشرف‌غنی، رئیس‌جمهور پیشین افغانستان برخلاف آنچه قبلا پنداشته می‌شد با پول هنگفت از این کشور خارج نشده است.
 در گزارش اداره سرمفتش ویژه برای بازسازی افغانستان آمده تقریبا این اطمینان حاصل شده که محمد اشرف‌غنی در حین فرار از کابل همزمان با سقوط پایتخت به دست طالبان، میلیون‌ها دلار از کشور خارج نکرده و پول همراه وی و همراهانش به‌مراتب کمتر و ناچیزتر از آن‌چیزی است که پیش‌تر پنداشته می‌شد. اشرف‌غنی و دیگر مسؤولان وقت افغانستان متهم شده بودند هنگام فرار از کشور دست‌کم ۱۶۹ میلیون دلار از دارایی‌های دولت افغانستان را با خود برده‌اند. شواهدی که در اختیار آمریکا قرار گرفته نشان‌دهنده آن است که این رقم نمی‌توانسته از یک‌میلیون دلار بیشتر باشد و به احتمال زیاد به رقم ۵۰۰هزار دلار نزدیک بوده است.