گازگرفتگی تل‌آویو در لبنان

پاسخ مقاومت به ماجراجویی جدید صهیونیست‌ها در آب‌های مدیترانه

گازگرفتگی تل‌آویو در لبنان

رژیم اشغالگر قدس به اقدامات خصمانه خود علیه امنیت لبنان و منطقه ادامه می‌دهد. اقدام اخیر این رژیم در تجاوز به حریم آبی لبنان و اقدام برای بهره‌برداری از میدان گازی «کاریش»، مولد بحران‌های تازه‌ای در آب‌های مدیترانه بوده است. در مقابل، سیدحسن نصرا... تاکید کرده است جریان مقاومت، اجازه تعدی صهیونیست‌ها به منابع متعلق به ملت لبنان را نخواهد داد. همین مساله سبب شده است شاهد شکل‌گیری منازعه‌ای جدید از سوی رژیم‌صهیونیستی باشیم که بنابر اذعان بسیاری از تحلیلگران آن، قطعا فرجام تاریکی برای تل‌آویو به همراه خواهد داشت. اکتشاف ذخایر گاز در دریای مدیترانه و سواحل نزدیک به اراضی اشغالی، لبنان و فلسطین باعث اهمیت استراتژیک این منطقه و تلاش به منظور رفع اختلافات برای آغاز حفاری و استخراج گاز از این منطقه شده است. لبنان در سایه وضعیت اقتصادی نامناسب و بهره‌برداری از حقوق دریایی خود در ژانویه سال ۲۰۱۶ میلادی، اولین مجوز اکتشاف در این منطقه سرشار از نفت و گاز را صادر کرد. این کشور، اولین قرارداد اکتشاف نفت و گاز در دو ناحیه فراساحلی دریای مدیترانه را با یک کنسرسیوم بین‌المللی متشکل از شرکت‌های توتال فرانسه، انی ایتالیا و نوواتک روسیه به امضا رساند.

 نقطه شروع ماجرا
ماجرای اخیر از جایی آغاز شد که یک کشتی یونانی تحت اختیار رژیم‌اشغالگر قدس، با هدف اعلامی حفاری ( برای استخراج گاز) وارد میدان گازی کاریش شد. صهیونیست‌ها طی روزهای اخیر، بار دیگر مدعی شده‌اند مالکیت این میدان گازی برای آنهاست. فراتر از این‌که رژیم نامشروع صهیونیستی حتی مالک یک وجب از خاک منطقه نیست، باید گفت در این پرونده خاص نیز تل‌آویو مالکیت مطلق لبنان و سوریه بر میدان گازی کاریش را انکار کرده است. نجیب میقاتی، نخست‌وزیر پیشبرد امور لبنان، تجاوز دشمن رژیم‌صهیونیستی به منابع آبی لبنان را امری بی‌نهایت خطرناک توصیف کرد؛ موضوعی که می‌تواند به ایجاد تنش‌هایی با عواقب نامعلوم منجر شود. میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان نیز خاطرنشان کرد هرگونه اقدام اسرائیل در منطقه مورد مناقشه به منزله اقدام خصمانه است.

قطعنامه‌ای که گویاست 
ماجراجویی صهیونیست‌ها در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس قطعنامه ۶۴۳۳ سازمان ملل، مرزهای دریایی لبنان براساس نقشه‌های ارتش این کشور، خط ۲۹دریایی است و به هرگونه واکنش و پاسخ لبنانی در تعقیب کشتی متجاوز برای دفاع از منابع این کشور در این منطقه، مشروعیت می‌دهد. میدان نفتی کاریش به وسعت ۱۴۳۰کیلومتر مربع در منطقه ۲۹مرزی میان لبنان و اراضی اشغالی قرار دارد. لبنان تأکید دارد بخش بزرگی از این میدان نفتی، درون مرزهای این کشور قرار دارد و در مقابل رژیم‌اشغالگر قدس نیز مدعی است سراسر این منطقه تحت حاکمیت اسرائیل است. لبنان در نامه اخیر خود به سازمان ملل درباره مذاکرات ترسیم مرزهای مشترک با اسرائیل، خواستار تعیین خط۲۹ به جای خط۲۳ (به وسعت۳۶۰ کیلومتر مربع) شد و به این ترتیب منطقه مورد مناقشه میان دو طرف به ۱۴۳۰کیلومتر مربع افزایش یافت.

آیا صهیونیست‌ها با مذاکره عقب‌نشینی می‌کنند؟!
مذاکرات غیرمستقیم لبنان و رژیم‌صهیونیستی بر سر میدان گازی کاریش، اکنون به بن‌بست رسیده است. پس از گفت‌وگوهای طولانی حدودا دو ساله با میانجیگری آمریکا، اصرار صهیونیست‌ها بر مالکیت دروغین بر این میدان گازی و فراتر از آن، رعایت نکردن اصل بی‌طرفی از سوی آمریکا به شکست مذاکرات منجر شد. در راستای تحولات جدید، دفتر نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور در لبنان روز دوشنبه اعلام کرد نجیب میقاتی، نخست‌وزیر موقت این کشور در دیدار با میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان، با دعوت از آموس هوکشتاین، میانجی ـ آمریکایی مذاکرات لبنان و اسرائیل درباره ترسیم مرزهای آبی، با لبنان توافق کرده است. نجیب میقاتی و میشل عون، هر‌دو توافق کرده‌اند که فارغ از اقدامات حقوقی، در تماس با کشورهای جهان و سازمان ملل موضع لبنان را تشریح و بر حقوق ثابت و ثروت‌های طبیعی این کشور تأکید کنند.

موضع مقاومت لبنان چیست؟
کاملا مسجل است که لبنان هرگونه اقدام اسرائیل برای حفاری یا استخراج منابع طبیعی در آب‌های مورد مناقشه را اقدامی خصمانه و تهدیدی برای امنیت و صلح بین‌المللی و کارشکنی در روند مذاکرات ترسیم مرزها می‌داند.طی روزهای اخیرسیدحسن نصرا... دبیر کل و دیگر اعضای ارشد حزب‌ا... اعلام کرده‌اند که جریان مقاومت آماده واکنش از هر طریق ممکن برای جلوگیری از این اقدام غیرقانونی اسرائیل است. در یکی از این موارد، شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب‌ا... از دولت لبنان خواست قاطعیت بیشتری نشان دهد و فشارهای خود را افزایش دهد و به‌صراحت اعلام کند آیا مذاکرات ادامه دارد یا کاملا شکست خورده و کار را یکسره کند. شیخ نعیم قاسم در این خصوص تاکید کرده است: این‌که خواهش کنیم نماینده آمریکا بیاید و پیشنهادهای غیر واقعی مطرح کند صرفا وقت‌کشی است. حزب‌ا... در این باره تابع تصمیم دولت است اما دولت باید سریع‌تر تصمیم بگیرد.

سعید سبحانی - گروه بین‌الملل