مفهوم سوء استفاده از صدا

مفهوم سوء استفاده از صدا

حین خروج هوای تحت فشار از ریه‌های ما، طناب‌های صوتی به لرزش و ارتعاش در می‌آیند و صدا تولید می‌شود. تماس و حرکت طناب‌های صوتی به سمت هم که با کمک عضلات و اعصاب صورت می‌گیرد، در این فرآیند مهم است. اگر طناب‌های صوتی تحت فشار و تنش بیش از حد حین صحبت قرار بگیرند، مستعد آسیب هستند. اعمالی مانند دادکشیدن، حرف‌زدن بیش از حد خصوصا در شغل‌هایی مانند آموزگاری یا وکالت، خوانندگی غیرحرفه‌ای و سرفه مزمن از این دست موارد است. حتی سیگارکشیدن و پاک‌کردن مکرر گلو هم همین اثر را بر طناب‌های صوتی دارد.

مجموع عوامل مثال زده شده را به‌عنوان سوءاستفاده از صدا می‌شناسند، اما سوءاستفاده از صدا چه تبعاتی دارد؟
در برخی موارد مانند زیاد صحبت‌کردن، تغییراتی در لایه‌های طناب صوتی رخ می‌دهد که منجر به تشکیل بافت اضافه‌ای به نام ندول یا گره بر لبه طناب صوتی می‌شود. این ضایعات گرچه خوش‌خیم هستند اما به‌علت اشکال در تماس طناب‌های صوتی با هم و به هم ریختن الگوی لرزش آنها، خشونت صدا ایجاد می‌کنند. در مواردی مانند جیغ و دادزدن ناگهانی مویرگ‌های ظریف روی طناب‌های صوتی پاره و حالتی شبیه تاول خونی روی طناب ایجاد می‌شود که در این موارد علاوه بر خشونت صدا، احساس درد یا ناراحتی در گلو هم رخ می‌دهد. عواملی مانند برگشت اسید معده می‌تواند علائم ناشی از این حوادث را در حنجره تشدیدکند. ندول یا گره طناب صوتی در بین کودکان خصوصا پسربچه‌های پرشور اهل بلند حرف‌زدن و زیاد صحبت‌کردن نیز شایع است که خوشبختانه اغلب به گفتاردرمانی و درمان برگشت اسید معده پاسخ خوبی می‌دهد.
در پایان اشاره به این نکته لازم است که در افراد سیگاری هرگونه ضایعه‌ای بر طناب‌های صوتی برای رد سرطان حنجره به نمونه‌برداری نیاز دارد. مراقب صدای خود باشید.
دکتر مهتاب ربانی اناری - متخصص گوش و حلق و بینی