روزشمار

روزشمار

19 ژوئن 1938
یک سال قبل از آغاز جنگ جهانی دوم، همه چیز در پاریس زیبا بود. خیابان‌های سنگفرش شده، رایحه برندهای عطر و ادکلن و بوی قهوه تلخ فرانسوی در کنار جام‌جهانی فوتبال. فینال بین دو تیم ایتالیا و مجارستان برگزار می‌شد؛ ۸4 سال پیش در چنین روزی ایتالیا ۴ - مجارستان ۲. ایتالیا جام‌جهانی فوتبال را در پاریس فتح کرد و ارتش آلمان نازی هم دو سال بعد شهر پاریس را به اشغال خود در آورد. آن روز، برای آخرین بار مردم اروپا ‌چنین خوشحال در کنار هم یک مسابقه فوتبال را تماشا ‌کردند زیرا چند ماه بعد آرامش پاریس و دیگر شهرهای اروپا با صدای غرش بمب‌افکن‌ها از بین رفت و جام‌جهانی فوتبال به دلیل وقوع جنگ برای دو دوره تعطیل شد.

19 ژوئن 1990
حسرت صعود به جام‌جهانی 1990 برای فوتبالدوستان ایرانی تا همیشه باقی خواهد ماند، چون یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال ایران در همان دور اول مقدماتی صدر جدول را به چین واگذار کرد. این حسرت وقتی بیشتر می‌شود که بدانیم آن سال از آسیا، کره‌جنوبی و امارات مسافر جام‌جهانی شدند. در واقع امارات فقط یک بار به جام‌جهانی صعود کرد و آن هم جام‌جهانی 1990 ایتالیا بود. 32 سال پیش در چنین روزی، امارات در سومین بازی مرحله گروهی خود به مصاف یوگسلاوی رفت و با نتیجه سنگین 4 بر یک شکست خورد. البته اماراتی‌ها باخت سنگین‌تری را هم در این جام‌ تجربه کردند وقتی در بازی دوم خود 5 بر یک مغلوب آلمان شدند. 

19 ژوئن 1992
ایواندر هالیفیلد، تنها بوکسوری است که چهار بار عنوان قهرمانی سنگین‌وزن جهان را به دست آورده است. او نخستین‌بار در 19 ژوئن 1992 کمربند قهرمانی دسته فوق سنگین را از آن خود کرد. او در مبارزه برای کسب عنوان قهرمانی به مصاف لری هولمز 42 ساله که خود قهرمان سال 1983 بود، رفت و با تصمیم داوران در پایان راند 12 به عنوان فرد پیروز معرفی شد. دلیل تصمیم داوران برخورد آرنج لری هولمز با صورت هالیفیلد و پارگی ابروی او بود.