برابری حقوق در آمریکا یک دروغ آشکار است

برابری حقوق در آمریکا یک دروغ آشکار است

«فداکاری» نوع جدیدی از هوانوردی را روی پرده سینما به نمایش می‌گذارد و با تعریف داستان زندگی دو خلبان نیروی دریایی به موضوعاتی چون نژادپرستی پنهان و آشکار موجود در آمریکا و خوی جنگ‌طلبانه روسای نظامی‌ می‌پردازد. برای تماشاگرانی که در «تاپ گان 2» تام کروز شاهد نبردهای هوایی و اکشن‌کاری‌های رویاپردازانه هالیوودی بودند، درام جنگی واقعگرای فداکاری، جنبه دیگری از زندگی خلبانان آمریکایی را به نمایش می‌گذارد که نزدیک‌تر به واقعیت‌های موجود در جامعه این کشور است.

جاناتان میجرز، بازیگر سیاهپوست سینما در فداکاری در قالب شخصیت جسه ال براون، هوانورد نیروی دریایی آمریکا بازی کرده که برای انجام ماموریتی جنگی راهی کره می‌شود. او و دوست سفیدپوستش تام هاندر (با بازی گلن پاول) ماموریت بمباران مناطقی را در جریان جنگ کره دارند. دوستی این دو و فداکاری‌هایی که برای یکدیگر می‌کنند خط اصلی داستان فیلم را تشکیل می‌دهد و به این بهانه به بررسی زندگی مردم آمریکا در دهه 50میلادی می‌پردازد. مداخله نظامی ‌آمریکا در آسیای دور و مرزبندی‌های نژادی توسط دولتمردان در این دهه، از‌جمله مسائلی است که داستان فیلم فداکاری قصد بررسی و مرور آنها را دارد.
برخورد متفاوت و دوگانه فرماندهان با دو خلبان سفید‌پوست و سیاهپوست داستان و مشکلاتی که برای جسه ال براون و خانواده‌اش در محدوده زندگی‌اش رخ می‌دهد، این هوانورد را به درک تازه‌ای از زندگی می‌رساند. دی جی دیلارد، کارگردان فیلم که فیلمنامه آن را با نگاهی به یک ماجرای واقعی نوشته، در ارتباط با انتخاب این داستان می‌گوید: «رسانه‌های رسمی ‌این ادعا را مطرح می‌کنند که در آمریکا همگان از حقوق برابر و مساوی برخوردارند. این یک دروغ آشکار است. نه‌تنها در گذشته دور و نزدیک که تا امروز هم سیاهان از بسیاری از حقوق اولیه‌شان محروم بوده و هستند و برای کسب این حقوق بدیهی و پیش‌پا‌افتاده در حال مبارزه هستند. داستان فداکاری قصد دارد این تلاش را به شکلی جذاب و سرگرم‌کننده به تصویر بکشد.»
دیلارد توضیح می‌دهد که برای سینمایی‌تر کردن داستان فداکاری، داستان کتاب پرفروش و تحسین‌شده آدام ماکوس را کوتاه‌تر و بخش‌های مصاحبه آن را حذف کرده است. 
منتقدان سینمایی از فداکاری به‌عنوان رقیب تاپ‌گان تام کروز اسم می‌برند که حال‌و‌هوایی واقعگرا و منطقی دارد و از افسانه‌پردازی‌های هالیوودی دور است./ ان‌ام‌ای

کیکاوس زیاری - گروه فرهنگ و هنر