آثار نفیس هنر مفهومی از انبار بیرون آمد

آثار نفیس هنر مفهومی از انبار بیرون آمد

نمایشگاه مینی‌مالیسم و کانسپچوال‌آرت، بخشی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، عصر سه‌شنبه ۳۱ خرداد افتتاح شد.

به گزارش جام‌جم، در آغاز این مراسم، عبادرضا اسلامی‌کولایی، مدیر موزه هنرهای معاصر درباره این نمایشگاه گفت: جنبش‌هایی که در اواسط قرن بیستم نگاهی جدی‌تر به هنر داشتند، تعریف استاندارد هنر را قبول نداشتند و بیشتر به فلسفه و‌ ایده هنر توجه کردند. به نظر می‌رسد این جنبش‌ها پرسش سختی را برای تاریخ هنر مطرح کرده‌اند و آن این‌که ماهیت اثر هنری در شیء بودن است یا در‌ اندیشه پشت آن؟
​​​​​​​وی یادآور شد: یکی از ویژگی‌های خوب این نمایشگاه، پیش آمدن فرصتی برای پژوهشگران است که بار دیگر به حوزه تاریخ هنر رجوع و دیدگاه‌های تازه‌ را رصد کنند. در این نمایشگاه ۳۸ اثر برای اولین‌بار از گنجینه موزه هنرهای معاصر بیرون آمده و به نمایش گذاشته شده است. چند اثر از چیدمان درستی برخوردار نبودند که خوشبختانه با تلاش همکارانم، این آثار نیز از چیدمان صحیح و مناسبی برخوردار‌شدند. همچنین بهرنگ صمدزادگان، نمایشگاه‌گردان این نمایشگاه گفت: بسیاری از جوانان و دانشجویان ما در حسرت دیدن چنین آثاری به‌سر می‌برند و ممکن است برای تماشایشان هزینه زیادی کنند و به خارج بروند تا بتوانند آنها را از نزدیک ببینند.
وی بیان کرد: ما در جامعه هنری ایران با جریان زیباشناسانه هنر مدرن یا هنر انتزاعی و احساس‌گرا آشنایی بیشتری داریم اما آنچه کمتر با آن آشنا هستیم، جریان ضد‌استتیک است؛ جریانی که در میانه قرن بیستم به‌دلایل مختلف ایجاد شد و منجر به بروز انتقادات ضد زیبایی‌شناسی مدرن شد. شکل‌گیری این جریان، دو نتیجه مهم‌ را ‌دنبال کرد؛ یکی ایجاد جریان مینی‌مالیسم که می‌خواست هنر را در قالب ساده‌ترین و بنیادی‌ترین عناصر خلاصه کند و دیگری شکل‌گیری جریان کانسپچوال‌آرت که شیء هنری را کنار می‌گذاشت و به ایده اهمیت می‌داد. وی همچنین عنوان کرد: جریان استتیک؛ تز، جریان ضد‌استتیک؛ آنتی‌تز و جریانی که اکنون در آن به سر می‌بریم، یک سنتز به‌شمار می‌آید. پژوهشگران، دوران کنونی را دوران پست‌کانسپچوال می‌نامند. هنر امروز هم شامل زیبایی‌شناسی مدرن و هم شامل کانسپچوالیسم می‌شود؛ با وجود این، هیچ‌یک از این دو، هدفش نیست. پس از پایان سخنان صمدزادگان، نمایشگاه مینی‌مالیسم و کانسپچوال‌آرت به‌صورت رسمی افتتاح شد.
گفتنی است نمایشگاه مینی‌مالیسم و کانسپچوال‌آرت شامل بخشی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است که در آن بیش از ۱۲۰ اثر از ۳۴ هنرمند به نمایش درآمده است. سل‌له‌ویت، جوزف کاسوت، جان بالدساری، اد راشا، یان دیبتس، دنیس اُپنهایم، برنار وُنه، شوساکو آراکاورا، مارسل دوشان، گیلبرت و جرج، دانلد جاد، رابرت اسمیتسون، میکله زازا، برند و هیلا بکر، گرفان الک، ژاکلین وینزور، تری اتکینسون و مایکل بالدوین، بورلی پپر، پیتر استرویکن، من ری، میشل آنجلو پیستولتو، رابرت موریس، مارسل بروتهرس، میشل استوارت، راجر ولش، دن فلاوین، کیت سونیر، اد راینهارد، اگنس مارتین، دیتر روث، کریستو و ژان کلود، فرانک استلا، گوردون ماتاکلارک و دنیل اسپوئری ازجمله هنرمندانی هستند که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش درآمده است. علاقه‌مندان برای بازدید از نمایشگاه مینی‌مالیسم و کانسپچوال‌آرت می‌توانند تا تاریخ ۲۷ شهریور ماه امسال، همه‌روزه از ساعت ۱۰ الی ۱۸ به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه کنند.