انتقاد میرشکاک از شفیعی کدکنی

انتقاد میرشکاک از شفیعی کدکنی

یوسفعلی میرشکاک، پژوهشگر و منتقد ادبی در نشست درس‌گفتارهای خود درباره شاهنامه‌خوانی، با انتقاد از اظهارنظر شفیعی کدکنی که معتقد است کارکرد اجتماعی شاهنامه از دست رفته، با تأکید بر این‌که شاهنامه کارکرد اجتماعی دارد، گفت: کسی که جنگ را تجربه کرده، داستان شاهنامه را می‌فهمد.

او با تأکید بر این‌که انسان به‌واسطه هویت، انسان است، تصریح کرد: شاهنامه، خدای‌نامه و کلا موالی قدیم ما و آنچه از قبل ورود مدرنیته داشته‌ایم و باقی مانده، حتی آنجا که جز سخافت نمی‌بینیم، نه‌فقط شاهنامه بلکه دیوان سوزنی سمرقندی نیز به ‌یک معنا، وجهی از هویت این قوم است.
به گزارش حوزه هنری، میرشکاک با بیان این‌که طی چند سال گذشته، هیچ‌وقت خودم را سانسور نکرده و همواره بدون ممیزی سخن گفته‌ام، افزود: انسان بدون هویت ایرانی، کسی است که با وجود گرسنگی همسایه‌اش، پولش را برای شرکت در کنسرت تتلو در آنتالیا خرج می‌کند. خیلی‌ها از وضعیت اقتصادی ناراحتند اما اگر انسان ایرانی می‌توانست هویتش را بازیابی کند، مشکلی پیش نمی‌آمد؛ زیرا اولین‌بار نیست که این قوم و سرزمین دچار مشکل اقتصادی، سیاسی و… شده است. هویت جمعی مردم ایران در گذشته باعث می‌شد قحطی محض پیش نیاید. با وجود این، مردم به‌خاطر هویت مشخص‌شان که قومی و دینی بود، از بحران‌های بزرگ رد شدند.