نمای نزدیک

نمای نزدیک

آغاز به کار سامانه صدور پروانه اجرا
«سامانه صدور پروانه اجرای نمایش» از ۴ تیر ۱۴۰۱ با هدف تسریع و دقت در امور نمایشی، آغاز به‌کار می‌کند. از این تاریخ اجرای تمامی نمایش‌ها از طریق ثبت‌نام در سامانه یادشده به نشانی  sso.farhang.gov.ir انجام می‌شود. متقاضیان با ورود به سایت معرفی‌شده، ضروری است یکی از دو روش «ثبت درخواست حقوقی» برای مراجعان دولتی و سازمانی و «ثبت درخواست حقیقی» برای سایر هنرمندان حوزه نمایش را انتخاب و نسبت به تکمیل آن اقدام کنند.
ثبت‌نام تماشاخانه‌های دولتی شامل سالن‌های تحت پوشش ادارات کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان‌ها، نهادها و ارگان‌های دولتی سراسر کشور و اماکن و محیط‌هایی که قابلیت اجرای نمایش دارند، با ارائه نامه از بالاترین مقام و با لحاظ شرایط و قوانین مندرج در اساسنامه آنها و شیوه‌نامه‌های مربوطه انجام می‌شود.
مدیران تماشاخانه‌های دولتی هم با ارسال معرفی‌نامه، مطابق فرم مورد تایید شورای ارزشیابی و نظارت بر نمایش، خود را معرفی خواهند کرد.

طرح دیگری از رضا عابدینی 
زمستان سال 1399 لوگوی جدید موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شد اما واکنش‌ها به این لوگوی تازه به قدری بود که مدیر موزه هنرهای معاصر تهران تسلیم شد و به رسانه‌ها خبر داد که لوگوی قدیمی دور انداخته نخواهد شد. طراح آن لوگو کسی نبود جز رضا عابدینی که از اساتید پیشکسوت گرافیک است و به‌خصوص در زمینه طراحی لوگو (نام‌واره) و کار با حروف و واژگان، تخصص ویژه دارد. حال یک بار دیگر رضا عابدینی دست به کار شده و یک لوگوی تازه طراحی کرده است؛ این بار برای «هنر و تجربه». 
روابط‌عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی خبر داد که با توجه به آغاز دوره تازه فعالیت گروه سینمایی «هنر و تجربه» نامواره (لوگو) و هویت بصری این گروه رونمایی شد.نمایش‌های گروه سینمایی هنر و تجربه به‌زودی و با اعلام جدول نمایش در سینماهای منتخب این گروه، آغاز می‌شود و تاکنون کاربران و هنرمندان واکنشی به لوگوی تازه نشان نداده‌اند. باید دید این بار مردم طراحی استاد عابدینی را می‌پسندند یا سیل واکنش‌ها در راه است.
دو کتاب ایرانی در راه ترکیه
قرارداد ترجمه و نشر کتاب‌های «خرگوش‌ها پرواز می‌کنند» و «قلب فروزان مترسک» به زبان ترکی استانبولی بین ناشر ایرانی و یک ناشر ترکیه‌ای بسته شد. روابط‌عمومی آژانس ادبی پل، خبر امضای قرارداد ترجمه و نشر کتاب‌های یادشده به زبان ترکی استانبولی مابین «انتشارات مدرسه» از ایران و «انتشارات نار» از ترکیه در آژانس ادبی و ترجمه پل را منتشر و اعلام کرد: حق‌مولف این کتاب‌ها به اعتبار زمانی پنج سال و به مبلغ ۶۰۰ یورو به اضافه ۶ درصد پشت جلد برای ترجمه و نشر به زبان ترکی استانبولی در اختیار ناشر ترکیه‌ای قرار گرفته است.
کتاب خرگوش‌ها پرواز می‌کنند، نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی با تصویرگری مهدیه قاسمی است که مهارت، دقت، مهربانی و کمک را به کودکان آموزش می‌دهد.
کتاب «قلب فروزان مترسک» نوشته جمال اکرمی و با تصویرسازی افسانه صانعی، داستان مترسکی را روایت می‌کند که دوست دارد با بچه‌ها به هرجا که دلش خواست، برود و دنیا را ببیند. / جام‌جم‌دیلی

فهرستی که در جیب انتظامی بود 
آخرین شب خرداد، مراسمی به بهانه سالروز تولید استاد عزت‌ا... انتظامی هنرمند فقید تئاتر، سینما و تلویزیون برگزار شد. در این مراسم مدیرعامل موسسه هنرمندان، خاطره‌ای از انتظامی نقل کرد که به یک فهرست اشاره داشت؛ فهرستی که همیشه در جیب عزت‌ا... انتظامی بود تا شاید بتواند گرهی از کسی باز کند. سیدعباس عظیمی خاطره‌اش را این طور تعریف کرد: عزت‌ا... انتظامی در سال ۱۳۹۰ اسامی هنرمندانی را که مشکلات معیشتی و درمانی داشتند همیشه به همراه داشت و هرجایی که یک مسوول و مدیر فرهنگی را ملاقات می‌کرد، این لیست را به او می‌داد و درخواست کمک برای آنها می‌کرد. او اضافه کرد: استاد چند مرتبه با حضور در موسسه هنرمندان پیشکسوت، برگزاری نشست‌های خبری و حتی دیدار صمیمانه با همکاران موسسه تلاش کرد تا نظر و حمایت مقامات و مسوولان را به این موسسه جلب کند. این مراسم به همت تعدادی از هنرمندان پیشکسوت و با همکاری موسسه هنرمندان پیشکسوت، خانه‌موزه عزت‌ا... انتظامی و شهرداری منطقه ۱ تهران برگزار شد.