قیمت خدمات گردشگری تنگه واشی ساماندهی می‌شود

قیمت خدمات گردشگری تنگه واشی ساماندهی می‌شود

آنهایی که اهل گشت و گذار آخر هفته‌ای به‌ویژه در ییلاقات اطراف تهران باشند، تنگه واشی را خوب می‌شناسند. منطقه‌ای در 17کیلومتری تهران به سمت جاده فیروزکوه و در نزدیکی روستای کوچک جلیزجند که طبیعت بکر و زیبا، صخره‌های به هم پیچیده و رودخانه خروشان و آبشار پرآبی دارد. 

برای رسیدن به این خطه زیبا و دلبر و همچنین دشت ساواشی باید از روستای جلیزجند عبور کرد. ورود به این ییلاق، کمی ذائقه طبیعت‌گردی و بیشتر از آن همت می‌خواهد و برای همه آزاد است، البته آزاد بود تا همین چند روز پیش که پیامی با این محتوا به دست ما رسید: «دیروز رفتیم ورودی تنگه واشی، طبق معمول ایست‌بازرسی بود... به اتوبوس‌ها اجازه ورود نمی‌دادند، می‌گفتند ورود تور ممنوع است. بعد از کلی حرف زدن، رفتیم داخل اتاق ایست‌بازرسی گفتند فقط یک راه دارد، این‌که از هر اتوبوس ۲۰۰هزارتومان می‌گیریم و اجازه می‌دهیم، یعنی ورودی نفری 5000تومان ولی داخل هم راه نمی‌دهیم، پیاده هم نباید بروید، باید آژانس بگیرید از خود ما ۸۰هزارتومان یا نیسان ۲۰۰ هزارتومان یا وانت ۱۵۰هزارتومان. پول‌ها که گرفته شد، ممنوعیت برداشته‌شد. برای برگشت هم به همین ترتیب؛ گفتند تماس بگیرید نیسان و وانت بفرستیم. ایست‌بازرسی قبلا همین جایی که الان هست بود، پول می‌گرفتند ولی داخل ورودی تنگه دیگر پولی نمی‌گرفتند، درحالی که الان اینجا نفری ۱۰هزارتومان می‌گیرند. پارکینگ تنگه هم از هر ماشین ۵۰ تا ۱۰۰هزارتومان دریافت می‌شود.»
حالا سؤال این است که اگر ورود تور (مثلا برای ساماندهی تنگه) ممنوع است، پس چرا تنگه را نمی‌بندند و چرا با پول همه‌چیز برطرف می‌شود؟ 
ما این موضوع و گلایه گردشگران را با کارشناسان و مسؤولان مربوط درمیان گذاشتیم و این جواب را شنیدیم: «به‌دلیل تنگی مسیر جاده‌ای داخل روستا و حجم زیاد گردشگران و تعداد زیاد خودروها، از این به بعد ورود اتوبوس تورها در روزهای پنجشنبه و جمعه ممنوع و در سایر روزها آزاد است، چرا که ورود تنها دو اتوبوس به‌دلیل تنگی معابر، روستا را دچار مشکل کرده و عملا مسیر را می‌بندد. همچنین افراد ضمن پرداخت ورودی به دهیاری می‌توانند باقی مسیر را پیاده یا با آژانس، وانت و نیسان طی کنند. برای پارکینگ هم باید مبلغی پرداخت کنند. از سویی از امسال هر خودرویی هم که وارد منطقه می‌شود، بیمه حوادث می‌شود تا اگر سیل، سیلابی و... رخ داد، بیمه تقبل پرداخت خسارت کند، حتی اگر در تنگه هم مشکلی پیش آمد این بیمه قابل پرداخت به افراد است. همچنین به‌دلیل ترافیک، مردم منطقه زمین‌های شخصی‌شان را پارکینگ کردند که قیمت آن را بخشداری و شورای ترافیک تعیین و ابلاغ می‌کند.»
ما با مسؤولان مربوط موضوع بالا بودن قیمت‌های ورودی و آژانس، نیسان و وانت و این‌که افزون بر ورودی و حمل‌ونقل و پارکینگ، ظاهرا مبلغی هم برای ورود به تنگه اخذ می‌شود را هم درمیان گذاشتیم که منتج به این شد که دهیاری جلیزجند از این پس این موضوع را کنترل می‌کند و در صورت اخذ مبالغ جلوی افراد سودجوی احتمالی گرفته خواهد شد. از سوی دیگر کارشناسان هم درخصوص قیمت‌های اعلامی برای حمل‌ونقل و ورودی اظهار داشتند که با دهیاری و بخشداری صحبت کردند تا به‌زودی قیمت مصوب متعارفی برای ورودی، حمل‌‌ونقل و پارکینگ تعیین شود و کسی بیش از این مبلغ اجازه دریافت نداشته باشند. 
همچنین قرار است محدودیت ورود خودرو تا سقف ۵۰۰‌ دستگاه اعمال شود و پلیس راهور جلوی ورود تعداد بیشتر خودرو را بگیرد.
از آنجا که عرصه تنگ واشی در مالکیت منابع طبیعی و ثبت ملی است، اراضی برای کمپ گردشگری، پیش از تنگه از سوی منابع طبیعی به اداره گردشگری فیروزکوه واگذار خواهد شد و پس از تعیین نحوه تامین آب این کمپ از طریق آب روستا، موضوع در کمیته منابع طبیعی بررسی شده و اراضی به اداره گردشگری تحویل داده می‌شود تا به‌صورت موقت و یک‌ساله در اختیار دهیاری قرار گیرد.
 در این کمپ سرویس بهداشتی، استراحتگاه، نمازخانه، آلاچیق، پارکینگ و فروشگاه وجود دارد. تعیین قیمت خدمات این کمپ با اداره گردشگری فیروزکوه خواهد بود اما در خارج از کمپ تعیین قیمت با بخشداری و وظیفه اخذ مبالغ به‌عهده دهیاری خواهد بود.

مریم اطیابی - گروه ایران