چهره‌ها

چهره‌ها

محبوبیت یک زن 
فاطمه حامد‌حسین، زن مسلمانی که در حال مبارزه با اسلام‌هراسی در منطقه آفریقایی اسپانیا‌ست. این تعریف ساده‌تر از آن است که دلیل محبوبیت این زن در اسپانیا باشد. صریح بودن فاطمه حامد‌حسین علیه یک حزب راست افراطی اسپانیایی در حال ظهور در سئوتا از استان کادیس، او را حالا به نمادی ملی در مبارزه با سخنان نفرت‌انگیز و دامن‌زننده به تبعیض و نابرابری تبدیل کرده‌است. این زن در خیابان‌های کادیس با لبخند و سلامی به زبان اسپانیایی و گویش مراکشی ــ عربی از همه کسانی که از مقابلش عبور می‌کنند استقبال می‌کند. چهره‌ای کاریزماتیک دارد، خود‌ساخته است و فروتنانه برخورد می‌کند اما با صراحت علیه یک جریان راست افراطی در حال ظهور صحبت می‌کند که همین موضوع او را به یک نماد ملی برای مبارزه با سخنان نفرت‌پراکنانه تبدیل کرده‌است. در میان بسیاری از مواردی که او در مقابل راست افراطی ایستاده یکی از به‌یادماندنی‌ترین لحظات مربوط به یک نشست عمومی در تابستان ۲۰۲۰ است، جایی که او در واکنش به حزب راست افراطی و موضع تند آن حزب علیه اسلام در شهری با ۴۳ درصد جمعیت مسلمان رخ داد. او در سخنان خود گفت: «شما نمی‌توانید اسپانیایی بودن من را با نام خانوادگی یا لباسم‌ بسنجید. شما نمی‌توانید بگویید مسلمان، یهودی یا هندو به این جامعه تعلقی ندارند.» 

حیرانی خرس‌های قطبی 
گرم‌تر شدن کره زمین یا آن‌طور که کارشناسان به آن می‌گویند تغییرات اقلیمی، قربانیان بسیاری خواهد داشت که در صف اول، خرس‌های قطبی خواهند بود که با آب شدن یخچال‌های طبیعی، در معرض خطر بیشتری قرار گرفته‌اند. البته که گونه‌های جانوری تنها قربانیان گرمایش زمین نیستند و احتمالا باید منتظر باشیم که برخی از کشورها حتی جغرافیایشان را از دست بدهند و شمایل طبیعت با تداوم گرمایش زمین شکل و شمایل متفاوتی به خود بگیرد. اما درباره خرس‌های قطبی باید گفت حالا محققان می‌گویند هر چند خرس‌های قطبی اغلب به عنوان نمادی برای تغییرات آب و هوایی استفاده می‌شوند اما یک مطالعه جدید تاثیر افزایش دما بر مرگ این حیوانات را  مورد تردید قرار داده‌است. 
محققان دانشگاه واشنگتن، جمعیت جدیدی از خرس‌های قطبی را در دریای بدون یخ در جنوب شرقی گرینلند کشف کردند.  این جمعیت از نظر ژنتیک متمایز بوده و با محیط عاری از یخ سازگار هستند، که می‌تواند آینده این حیوانات را با توجه به افزایش دما روشن کند. دکتر کریستین لایدر، سرپرست این گروه مطالعاتی می‌گوید خرس‌های قطبی به دلیل تغییرات آب و هوایی در معرض خطر از دست دادن یخ دریا هستند. این جمعیت جدید در مورد چگونگی ماندگاری این گونه در آینده، نکاتی را به ما می‌دهد. 

فرار بزرگ
سرویس مارشال‌های آمریکایی هنوز از یافتن مشهورترین فراری‌های زندان آمریکا ناامید نشده‌اند! سه زندانی که با فرار از معروف‌ترین زندان مخوف جهان یعنی آلکاتراز توانستند برای خودشان شهرتی دست و پا کردند و حتی از این فرار موفق‌شان فیلمی با نام «فرار از آلکاتراز» به کارگردانی کلینت ایستوود ساخته شد. حالا سرویس مارشال آمریکا تصاویر سه مردی را که در سال ۱۹۶۲ از آلکاتراز فرار کردند و ممکن است هنوز هم پنهان باشند، منتشر کرده‌است! تصاویر منتشر شده البته با لحاظ کردن گذران عمری 40ساله منتشر شده‌است. فرانک موریس و همین‌طور برادران کلارنس و جان انگلین در ۱۱ژوئن۱۹۶۲ با حفر تونل و سپس سوار بر یک قایق نجات دست‌ساز، از این زندان جزیره‌‌ای معروف و تعطیل‌شده در خلیج سانفرانسیسکو فرار کردند. این سه نفر که همگی به‌دلیل سرقت از بانک، دوران محکومیت طولانی خود را در زندان سپری می‌کردند، برای حفر تونل تا سیستم فاضلاب آلکاتراز از ظروف آشپزخانه، ابزار قدیمی و اشیای دیگر استفاده کردند. آن زمان، زندان را قرنطینه کردند و مراقبان از اسکله‌های سانفرانسیسکو، آب را تحت‌نظر داشتند و مقام‌ها هم همه‌جا دنبال آنها گشتند. پژوهش‌های اولیه به این نتیجه رسید که باید غرق شده‌باشند. پس از فرار، در نزدیکی پل گلدن‌گیت، کیسه‌ای حاوی چند نشانی و شماره تلفن پیدا‌شد و یک کشتی اقیانوس‌پیمای نروژی نیز گزارش داد که جسد شناوری را نزدیکی خود دیده‌است. برخی دیگر نیز معتقدند این مردان هنوز زنده‌اند و با ورود به دهه ۸۰ و ۹۰ سالگی، همچنان خود را مخفی می‌کنند. 

در باب اهمیت نگریستن
 عکاسی، هنر غریبی است، پیر بوردیو آن را هنری میان‌مایه می‌خواند و تا سال‌های سال هم مانیفستی نداشت و حتی بودند افرادی که آن را در ساحت هنر تعریف نمی‌کردند اما از وقتی عکاسی به ثبت مستندات اجتماعی پرداخت، به اهمیت وجودی این هنر پی برده شد. حالا اغراق نیست بگوییم شناخت ما از تاریخ، از بی‌شمار اتفاقاتی که در 100سال گذشته رخ داده مدیون ثبت واقعی تصاویری است که از تاریکخانه این هنر بیرون آمده‌ است.  امروز هفتاد و دومین سالروز تاسیس یکی از بزرگ‌ترین آژانس‌های عکس جهان یعنی مگنوم است. آژانس عکسی که از دو سال پس از پایان جنگ‌جهانی دوم به پیشنهاد رابرت کاپای افسانه‌ای تشکیل شد و در همه این سال‌ها به ثبت وقایع جهان پرداخت. این آژانس بین‌المللی، تعدادی از بارزترین تصاویر هفت دهه گذشته را ثبت کرده و رویکرد آن ترکیبی از دیدگاه فردی و دیدگاه مستندنگارانه است. 
این ویژگی باعث شده بسیاری از عکاسان از دیدگاه شخصی خود به روایت اتفاق پیش چشم‌شان بپردازند و به همین دلیل تصاویر موجود در آرشیو این آژانس عکاسی، فارغ از ارزش مستندنگارانه‌اش، اهمیتی هنری دارد. 
البته نقطه‌ قوت دیگر این مجموعه را باید در پوشش‌دهی گسترده‌ آن ببینیم که نسبت به هرچیزی که نیاز به توجه داشته، این آژانس حضور داشته‌است.