محفلی برای اهالی موسیقی نواحی

گفت‌وگو با محمود محمودی، تهیه کننده برنامه «هفت ترانه»

محفلی برای اهالی موسیقی نواحی

آنچه سازندگان «هفت‌ترانه» را ــ برنامه‌ای در حوزه موسیقی که از شبکه شما روی آنتن می‌رود ــ به فکر راه‌اندازی جشنواره «نوترانه» انداخت، نبود رویدادی تخصصی برای استعدایابی در میان علاقه‌مندان موسیقی نواحی بود و این‌طور شد که نخستین جشنواره نوترانه به دبیری حمیدرضا حسینی، رئیس دفتر موسیقی استان‌ها در قالب برنامه هفت‌ترانه شکل گرفت. جشنواره‌ای که محمود محمودی، تهیه‌کننده هفت‌ترانه برای برگزاری‌اش از هوشنگ جاوید، شهرام منظمی، حمید اکبرزاده، حمیدرضا ترکاشوند و میلاد ابراهیمی دعوت کرد تا به‌عنوان هیأت‌داوران، قبول مسؤولیت کنند و آن‌طور که می‌گوید با اعلام فراخوان اولیه، بیش از 1000ویدئو برای شرکت در مرحله راستی‌آزمایی مجازی به دستشان رسید که 100نفرشان توسط این هیأت انتخاب پنج نفره برای شرکت در مرحله راستی آزمایی حضوری به تهران دعوت شدند تا از میان آنها‌ 40یا 50نفر به مرحله بعد راه یابند و سپس انتخاب نفرات برتر که روز عید غدیر معرفی خواهند شد به رأی مردمی متکی شود.

محمود محمودی در مورد چگونگی شکل ‌گیری طرح اولیه جشنواره نوترانه به «جام‌جم» می‌گوید: «هنگامی که پیشنهاد ساخت برنامه هفت‌ترانه برای شبکه شما به ما داده شد، با توجه به این که بستر کار، موسیقی نواحی، سازهای موسیقی اقوام و خوانندگی به زبان محلی بود این ایده و طرح اولیه را مطرح کردیم که ما تاکنون کمتر شاهد استعدادیابی در این حوزه بوده‌ایم و از خود پرسیدیم آیا می‌توان در این زمینه کاری کرد؟ می‌دانیم استعدادیابی در حوزه موسیقی پیش از این در برنامه‌هایی چون عصر جدید، شب کوک و... رقم خورده است اما هیچ‌کدام مشخصا و فقط بر موسیقی نواحی متمرکز نبوده و آنچه ما می‌خواستیم انجام دهیم، همین بود.»
 جشنواره آوای ایرانی
او ادامه می‌دهد: پس کار را این گونه پیش بردیم که هر کس ادعایی دارد که می‌تواند بخواند، فقط به این شرط که از زبان مادری و محلی استفاده کند، پیشقدم شود. خدا را شکر می‌کنیم که محمدباقر اعلمی، 
مدیر شبکه تلویزیونی «شما» طرح اولیه را پذیرفتند و از ما بسیار حمایت کردند و این گونه شد که نخستین جشنواره آوای ایرانی نوترانه به دبیری حمیدرضا حسینی، رئیس دفتر موسیقی استان‌ها در قالب برنامه هفت ترانه شکل گرفت. محمودی می‌افزاید:در ادامه با کمک حمیدرضا حسینی از هوشنگ جاوید (پژوهشگر موسیقی نواحی)، شهرام منظمی (آهنگساز و تنظیم کننده)، حمید اکبرزاده (رهبر ارکستر، نوازنده و مدرس موسیقی)، حمیدرضا ترکاشوند (مدرس آواز و مربی در عصر جدید) و میلاد ابراهیمی (آهنگساز، خواننده و تنظیم کننده) دعوت کردیم تا به‌عنوان هیأت انتخاب و هیأت داوری در کنار ما باشند.
 از راستی‌آزمایی مجازی تا راستی‌آزمایی حضوری
او با اشاره به تعداد ویدئوهایی که پس از اعلام فراخوان به دست‌شان رسید ،می‌افزاید: «با اعلام فراخوان، بیش از 1000 ویدئو برای شرکت در مرحله ‌راستی‌آزمایی مجازی دریافت کردیم و در این میان شاهد اتفاقات عجیب و غریب و جذابی شدیم. در میان کسانی که برای ما ویدئو فرستاده‌اند چوپان‌ها، نجارها، بناها و کارگرهایی بودند که اطرافیانشان از آنها‌ فیلم گرفته بودند و خودشان اساسا نه می‌دانستند چگونه باید این کار را انجام دهند و نه قصد انجام آن را داشتند. هرچند در این میان بودند کسانی که کار کرده، کلاس رفته و دوره دیده بودند اما تعداد کسانی که خودآموخته بودند بسیار بیشتر بود. تهیه کننده برنامه هفت ترانه ادامه می‌دهد: باتوجه به محدودیت زمانی موجود و این که می‌خواستیم جشنواره‌مان را تا پیش از فرارسیدن محرم و صفر به پایان برسانیم، ناچار شدیم از میان بیش از 1000 ویدئوی دریافتی فقط از 100 شرکت کننده برای حضور در مرحله راستی آزمایی حضوری که در شهرک سینمایی در لوکیشن گراند هتل ضبط شد، دعوت کنیم تا در‌نهایت بتوانیم به گروهی40، ‌50 نفره برسیم. اولین قسمت از روند انتخاب نیمی از 100 فرد شرکت کننده، ۲۰خرداد ، همزمان با شب میلاد امام رضا (ع) از شبکه شما پخش شد و این برنامه تا روز پنجشنبه، دوم تیر، هر شب در قالب آیتمی 7تا 8 دقیقه‌ای ادامه داشت و روز جمعه، سوم تیر، اسامی نفرات راه یافته به جشنواره که حدود 40 نفر بودند، اعلام شد. این نفرات برگزیده در ادامه به استودیوی برنامه هفت ترانه دعوت خواهند شد و یک قطعه را به‌صورت کامل می‌خوانند تا در نهایت به جمعیتی حدود 10 تا 15 نفر برسیم و آنجاست که از آرای مردمی بهره می‌گیریم. این اتفاق میان اعیاد قربان تا غدیر رخ می‌دهد و مردم می‌توانند در این بازه زمانی 10روزه، چهار خواننده برتر نخستین جشنواره آوای ایرانی نوترانه را انتخاب کنند.
 قصدمان فقط پر کردن آنتن نیست
او با تاکید بر این که مهم‌ترین نکته آن است که ما این کار را برای پر کردن آنتن و برگزاری شوی تلویزیونی انجام نمی‌دهیم، می‌افزاید: بر همین اساس، آن جمعیت 10تا 15 نفره را رها نخواهیم کرد و از استادان این حوزه دعوت می‌کنیم برای آنها کارگاه‌های آموزشی برگزار کنند. همچنین هشت نفر برتر به تهیه‌کنندگی شبکه شما، یک قطعه برای امام رضا(ع) و چهار نفر برتر برای دهه فجر پیش رو، یک قطعه برای ایران خواهند خواند و نفر اول هم تیتراژ فصل بعدی برنامه هفت ترانه را می‌خواند و گمان می‌کنم همه اینها را می‌توان سندی بر این نکته دانست که ما قصدمان صرفا برنامه‌سازی و همان طور که گفتم، پر کردن آنتن نیست.
محمودی در مورد قطعات اجراشده توسط شرکت‌کنندگان در مرحله راستی آزمایی، توضیح می‌دهد: یکی، دو نفر از نوجوانانی که خودشان هم نوازندگی می‌کردند، قطعاتی آماده کرده بودند اما در مجموع تعداد کسانی که ریسک خواندن قطعه جدید را پذیرفته بودند دو،سه نفر بیشتر‌ نبود و بقیه شرکت‌کنندگان کارهای مطرح موسیقی نواحی اقلیم خودشان را اجرا کردند. این نکته‌ای بود که توجه ما را نیز به خود جلب کرد و موجب شد از خود بپرسیم چرا تعداد ترانه‌های تازه سروده شده در حوزه موسیقی نواحی به این میزان اندک است؟ و اگر قرار بر ادامه این جشنواره باشد، بخشی باعنوان ترانه‌سرایی به زبان محلی و مادری را نیز در نظر خواهیم گرفت. او در جواب این که گمان می‌کند برگزاری این جشنواره امری ادامه دار خواهد بود یا خیر می‌گوید: فکر می‌کنم این جشنواره اگر ادامه نیابد، فرقی نمی‌کند چه توسط ما و چه توسط تیمی دیگر، نشان کج سلیقگی است، چون همین حالا بالای 2000 نفر دیگر برای شرکت در مرحله راستی‌آزمایی مجازی ثبت‌نام کرده‌اند و ما به‌علت محدودیت زمانی نمی‌توانیم سراغ‌شان برویم. در حالی که همین عزیزان می‌توانند زمینه ساز ساخت فصل‌های بعدی باشند.

دانش آموزانی که وسط امتحانات‌شان، آواز خواندند
محمود محمودی، تهیه کننده برنامه هفت ترانه با اشاره به پررنگ‌ترین خاطره‌اش از نخستین جشنواره نوترانه، ویژه موسیقی نواحی چنین می‌گوید: مرحله راستی آزمایی حضوری دو روز مانده به میلاد امام رضا (ع) ضبط و شب تولد ایشان از شبکه شما پخش شد. ما در این جشنواره شاهد حضور شرکت کنندگانی از هشت تا 70 سال بودیم و در این میان هشت نوجوان از استان‌هایی چون کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، خوزستان و... بودند که در اوج امتحانات مدرسه‌شان به سر می‌بردند و ما تنها کاری که توانستیم برایشان انجام دهیم، این بود که در اولویت بگذاریم‌شان تا بتوانند هرچه سریع‌تر به شهرشان برگردند و به امتحانات‌شان برسند.

نرگس کیانی - گروه رسانه